• simple82

IVF/PGD väntar på eller är igång

tjej25 skrev 2012-10-07 18:55:24 följande:
    Okej jag får åka förbi Apoteket imorrn och inhandla lite tabletter helt enkelt :)
    Gör de, köp d.vitamin med, många som har brist på de utan att veta om de.. =)
  • simple82

Hur tänker ni angående DS och sånt? För de testar ju för de genetiska som är unik för varje par.. men hur tänker ni att testa efteråt sen för DS och sånt?

• simple82

Hitta detta på karolinskas hemsida på PGD och detta innebär ju indirekt att dom även ser kön och om barnet kommer få DS el inte.. Och de sätter ju inte tillbax barn med ds de säger ju sig självt.. och de ser ju även då kön och som de verkar göra sätta in en kille o en tjej om vi ska gå på statestiken här inne *S*

Diagnostik
    När de befruktade äggcellerna har börjat dela sig och embryot efter tre dagar består av 8-10 celler utförs en provtagning då man avlägsnar en eller två celler från embryot för en genetisk analys motsvarande den som annars skulle utföras vid fostervattenprov. Den genetiska analysen utförs på kliniskt genetiska avdelningen på Karolinska universitetssjukhuset, Solna och svaret meddelas sedan gynekologen per telefon. Om analysen har fungerat optimalt kan man tala om vilket/ vilka embryon som har ärvt den genetiska defekten och vilket/ vilka som förväntas bli friska avseende den aktuella sjukdomen. Inga andra analyser utförs på embryot. Vi tar inte reda på könet och vi skiljer inte på anlagsbärare som förväntas bli friska från de som inte alls bär på anlaget om detta inte är nödvändigt för diagnostiken. Vanligen är analysen klar ett dygn efter provtagningen på embryot.

www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Ovr-behandlingsalternativ/PGD/

• simple82

Dom har ju skrivit så luddigt att de gör vad som motsvarar KUB och fostervatten men ändå att de inte tar reda på de..men för att hitta just gen ex säg 9 och 1 måste dom ju hitta alla kromosomer och rada upp och para i hop dom.. hur gör dom de utan att då få veta ex kön och DS..?

• simple82

Förlåt, är bara så orolig för att få ett sjukt barn, de är de ända som pågår i mitt huvud att vi kommer få ett sjukt barn el att de inte blir nått.. kom på IDAG Att men herregud till sommaren KAN KANSKE jag vara gravid med FRISKA barn...IDAG kom de, varit så upptagen med att vara orolig och även ledsen över att vi måste gå igenom detta.. Men min man är otroligt stöttande och uppmuntreande och övertygad om att vi kommer få friskt barn.. Och de ända är ju att jag varit glad ionödan nu om så inte händer sen....

• simple82

Tack hittade =0) Står att risken utan pgd är 25-50% men med pgd är risken enbart 0,1-5% bara att få ett sjukt barn.. sköönt läsa för en som gillar de logiska och de rimliga i sånt här och med över 70% chans att man får ett barn i handen efter tre pgd försök är oddesen goda =0)

• simple82

Tack för peppen =0) Man blir nog väldigt nojig när man göra pgd, tror jag.. och rädd för de är sjukt för vi här vet vad det innebär om barnet är sjukt.. Och då blir man även om jag rädd för även DS och sånt.. För även de kan innebära hjärtproblem mm så som mitt kromosom fel redan gör fast dock på andra kromosomer.. =/

• simple82

Men jag är ju under 35 så risken är inte speciellt hög, men någon måste ju drabbas samtidigt.. hemskt sånt här.. =/

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång