Leoella skrev 2011-06-11 20:06:42 följande:
Det är inte min erfarenhet. Jag har haft tre katter försäkrade i ca 12-13 år samt även två hästar. Det har aldrig varit några problem att få ut ersättning. En av katterna hade kattastma i ett antal år, upptäcktes sen ha ett (troligen medfött) hjärtfel. En av de andra fick leverproblem. Så jag har inte bara haft försäkringen utan även nyttjat den en hel del.
En av mina hästar har haft sårskador, spatt mm och det har fungerat helt problemfritt med bolagen.
Men; ert alternativ att lägga undan själv är ju oftast nog så gott! Har man råd att betala själv på ett eller annat sätt så behövs ju inte försäkring. Svårigheten är väl att man måste ha en rejäl buffert redan INNAN man köper djuret i så fall. Den kan ju få någon sjukdom som kräver avancerad behandling redan som unge. Blir det kostsamma undersökingar och eller operation så landar det ju lätt på minst 10, kanske uppåt 20-30tusen kronor.
Ja men hade vi haft hästar skulle vi helt klart försäkra dem eftersom de kostnaderna blir mycket större.
Ja fast vi sparar ju inte ihop tiotusentals kronor utan vi sparar så det finns till minst kastrering avlivning och tex vaccinationener eller andra undersökningar. Skulle katterna bli svårt sjuka tycker vi det är bäst att avliva dem, men det fins säker försäkringsbolag som fungerar också men eftersom våran erfarenhet är krångel så tycker vi det är lättare att spara själv, man vet ju faktiskt inte ens om det kommer behövas :)