Anonym (effie) skrev 2011-06-10 22:12:34 följande:
Jag tänkte på den här understrukna meningen :
"Att jobba med relationen så mycket som man gör som psykolog och där just relationen, värmen och empatin är en stor del av det som är läkande gör att man funderar väldigt mycket kring just relationen. Mer än en läkare naturligtvis eftersom läkarens mest läkande metod kanske inte är relationen."
Jag uppfattade den som att du undervärderade betydelsen av relationen patient-läkare eller att det var viktigt att tydliggöra att det inte är lika viktigt. Kan vara så jag omedlebart associerade till den ofta upprepade fördomen att läkare inte "ser till hela människan" etc.
Det skriver jag alltså bara för att förtydliga vad det var jag reagerade på, inte för att fortsätta på sidospåret. Ursprungsfrågan i TS är så intressant att det skulle vara trist att flytta fokus. Tjafs och missförstånd angående andra yrkeskårer finns det nog av.
Ja, jag förstår att det är den meningen du syftar på.
Relationen är naturligtvis oumbärlig i båda yrkena men om jag säger så här då: Som psykolog eller psykoterapeut är relationen minst lika viktig som den terapeutiska metoden (KBT, DBT, PDT etc). Viktigast enligt flera studier. Jag vet inte om jag skulle säga att relationen 'är viktigare än operationen för någon med blindtarmsinflammation t ex. Naturligtvis är det svårt att säga att det ena är viktigare än det andra då båda delarna är nödvändiga men man kan se i effektstudier vad som har effekt.
Vidare tror jag fortfarande att relationen är en större del av jobbet i psykoterapi än i medicinsk behandling. Du jobbar med överföringen, motöverföringen, att vara en god förebild, förtroendet, samarbetsalliansen mm mm och det är en enormt stor del av utbildningen att sätta sig in i detta och även handledningen handlar mycket om relationen. Många patienter med svåra psykiska problem har ju dåliga erfarenheter av relationer. Därför är just det så viktigt. Kopplingen till topic var väl helt enkelt att det kanske pga att den terapeutiska relationen ser annorlunda ut än den medicinska kanske också terapeuten påverkas annorlunda känslomässigt.