Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Du som är läkare, psykolog, lärare, behandlingsassistent, socionom eller liknande, hur hanterar du sexuell attraktion till patient/klient/elev?

J1983 skrev 2011-06-10 17:40:20 följande:
    Endel unga missbrukande killar (och tjejer för den delen) kan ha ett sådant beteende, ett sätt att ta sig fram i livet liksom. Gärna när de kommit ur en period o bedyrar att de aldrig ska göra om det igen.
    Ett beteende att charma? Det var någon annan här i tråden som nämnde just detta när det gällde missbrukare. Hur kommer det sig att det hänger ihop med missbruk? Om det nu gör det?

Det är lite detta jag syftar på i inlägg 43. En del klienter har ett sånt beteende och är jävligt bra på det. Psykopater kan också bete sig så. Då är det svårt att inte falla för det men det betyder ju inte att man ite behärskar sig. Jag tror man måste reflektera över varför man känner som man gör. Jag tror det är bättre att acceptera att man attraheras av personen och sedan hantera det än att försöka undertrycka det. Sen finns det säkert professionella som aldrig tänder på en klient men jag tror inte man måste vara kass för att man råkar göra det. Allt handlar om hur man hanterar det. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (effie) skrev 2011-06-10 16:55:10 följande:
    Nu vill jag tillägga att det jag menar absolut inte handlar om att vara avstängd, kylig eller alltför distanserad. Jag känner att empati, värme och personlig närvaro är centralt i mitt yrke som läkare för att det ska bli bra så jag tycker inte att det är just där det ligger någon skillnad. Det går utmärkt att vara det utan att samtidigt riskera att bli kär, för privat eller tafsa mentalt på patienter. Samtidigt är det ju klart att det är en skillnad i hur man som patient ser på en kurators funktion och på en läkares funktion och därmed också skillnad i förväntningar och beteende gentemot dem.

Det är nog mer en fråga överlag om vad som karaktäriserar att vara professionell respektive oprofessionell.
    Du har helt rätt i att det är en fråga om professionalism! Så hur gör man föra att vara varm, personlig och närvarande men inte för privat och inte riskera att bli kär? Särskilt om det är en patient som blir kär i en eller flirtar med en?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (F d soc sekr) skrev 2011-06-10 16:46:48 följande:
    Nja... jag tror att man faktiskt måste visa en del av sin personlighet för att få förtoende och kunna hjälpa den andra personen (om det är en form av "behandlingssamtal") men man måste vara försiktig så att man själv inte lämnar FÖR mycket information om sig och sitt. Det SKA handla om "klienten", inte om mig. Men vem vill sitta och yppa sitt innersta för en människa som inte säger NÅGOT som sitt eget, som inte visar några känslor eller förtroenden. Det är ett avvägande så att man inte blir privat, men behåller sin personlighet. Tror jag.
    Precis och det är inte en helt lätt avvägning alltid. Jag lämnar ut oerhört lite om mig själv i mitt yrke. Nästan inget, samtidigt som patient/klient naturligtvis läser mig rätt bra. Men jag har upptäckt att när jag säger någor om mig själv (privat) i ett gott syfte naturligtvis (för att förklara något eller hjälpa på något sätt) så är risken större att det blir lite fel ingredienser i relationen så att säga, alltså att man börjar snacka som kompisar eller att patienten/klienten flirtar mer.
  • Anonym (Lina)
    J1983 skrev 2011-06-10 17:51:27 följande:
    Nej alltså det är ju en sak att känna sig attraherad, vilket jag också säger att jag gjort men något helt annat att agera på det och låta det påverka ens arbete, det är oprofessionellt. Jag har aldrig påverkats såpass att jag inte klarat att jobba med personen mer, den där attraktionen brukar lägga sig då de blir det rakt motsatta, väldigt oattraktiva ;)
    Ja, jag har heller aldrig upplevt det som ett problem som drabbar patienten/klienten men däremot att jag kan bli besvärad av det.

Haha ja det är klart! Då kan man andas ut!

• Anonym (Lina)
    Anonym (effie) skrev 2011-06-10 17:56:12 följande:
    Hur sätter man ord på det? Jag får fundera. Jag vet att jag lyckas iaf och fler med mig. Jag ser det inte som konstigt eller svårt. Däremot vet jag att det kan vara väldigt svårt att förklara för andra. Jag pratade med min väns man härom veckan och han framförde att han tycker det är skumt med manliga gynekologer. Det var faktiskt omöjligt att förklara för honom hur asexuellt ett läkar-patientmöte är.

Klart är att för mig öser man inte empati, värme och personlig närvaro ur samma brunn som man öser ur när man är privat, flirtig osv. De sitter inte ihop utan finns som resurser i en fristående från varandra.
    Ok jag vet inte riktigt om jag har två brunnar på det sättet

Men ja... jag tror det kan vara lättare att upprätthålla distansen om man är läkare än om man är psykolog eller socionom faktiskt. Det är lite olika typer av relationer. Kanske... 
  • Anonym (Lina)
    Lovey skrev 2011-06-10 18:23:26 följande:
    Men tänk om det verkligen är ens drömpartner som råkar vara en elev/patient/läkare?

Kärlek borde aldrig vara fel, så länge alla inblandade är med på det hela. 
    Min åsikt  
    Så tänker en del och därför tror jag vi behöver diskutera detta ämne mer och förklara varför det är så oetiskt att skapa en sexuell relation med någon som varit/är i beroendeställning till en.

Drömpartner är en myt enligt mig. Det finns massor av människor på jorden. Den finns inte bara en som är den rätte, tror jag. Inte för mig i alla fall Det är väl därför jag känner att jag inte har något behov av att agera när jag har en het klient/patient som dessutom är förälskad i mig.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (effie) skrev 2011-06-10 18:14:53 följande:
    Inte två... jag menar egentligen att man kan mobilisera olika känslor och beteenden separat från varandra. Skruva på mer av det ena eller andra beroende på vad som behövs i olika situationer. Att vara göra sånt som förmedlar det privata skruvar man av.
    Jaa.... kanske det. Jag tror det är svårare i början av karriären. Då tror jag man ger mer av sitt privata jag. Innan man hittat sin yrkesroll och sitt sätt att bemöta.
  • Anonym (Lina)
    AleidaGuevara skrev 2011-06-10 20:46:03 följande:
    Nej, jag är inte attraherad av de sidor som mina klienter uppvisar. Klart jag kan se att en person ser bra ut, men jag skulle aldrig komma på tanken att tänka att det är synd att vi inte sågs i annat sammanhang.
    Jag är säker på att jag inte flirtar omedvetet eftersom jag inte dras till såna typer som mina klienter. Om jag hade gjort det så hade jag varit på fel plats (medberoende eller hjälparpersonlighet).
    Den delen av min personlighet som jag lämnar hemma? Den "privata". Den som skämtar mycket, är ironisk och är ganska "bubblig". Jag kan såklart skratta och blanda in delar av min personlighet men på ett strikt professionellt plan. Jag är medveten om mig själv och såpass säker på min yrkesroll att jag kan bjuda på mig själv utan att vara privat.
    Så anledningen till att du inte blir attraherad är att du inte blir attraherad av den typen av människor? Hade du jobbat inom ett annat område i din branch, där du mött den typ av människor som i allmänhet attraherar sig, så hade du alltså blivit attraherad? Hade du då kunnat jobba där?

Så hur bjuder du på dig själv utan att vara privat? Vad är det professionella som skiljer åt?
  • Anonym (Lina)
    Anonym skrev 2011-06-10 21:14:30 följande:
    Jag förstår precis hur du menar (skrev tidigare i tråden, är också läkare).

Ett ganska konkret (men lite extremt) exempel är när man under utbildningen skulle närvara på obduktioner. Att man fokuserar på att hitta orsaken till dödsfallet, och behandlar den avlidne med respekt, men man går inte in och tänker på hur det skulle ha varit om detta var min pappa eller mormor osv. Man håller en professionell distans.
    Anonym (Lina) skrev 2011-06-10 17:59:51 följande:
    Ok jag vet inte riktigt om jag har två brunnar på det sättet

Men ja... jag tror det kan vara lättare att upprätthålla distansen om man är läkare än om man är psykolog eller socionom faktiskt. Det är lite olika typer av relationer. Kanske... 
    Jag vet inte om så är fallet. Är visserligen inte insatt i hur utbildningen till psykolog/socionom ser ut, men som läkare tränas man i att bemöta patienten på ett professionellt sätt. Jag har en helt annan medvetenhet idag än jag hade innan kring hur jag förmedlar empati både verbalt och med kroppsspråk, och visst finns det patienter som har läst in för mycket men även där har jag lärt mig bemöta detta på ett sätt som visar respekt för patienten. De är i ett utsatt läge och visar sig svaga när de möter oss, fysiskt men ofta även emotionellt. Farhågor, privata problem, psykisk (o)hälsa...det är sådant man stöter på i så gott som alla specialiteter med patientkontakt.
    I samtliga yrken tränas man nog i ett professionellt bemötande och jag tror det är något man växer in i. Men det finns nog en skillnad i hur man blir bemött av en psykolog man träffar en gång i veckan och hur man bli bemött av en läkare som man i de flesta fall kanske inte träffar lika ofta och länge. Att jobba med relationen så mycket som man gör som psykolog och där just relationen, värmen och empatin är en stor del av det som är läkande gör att man funderar väldigt mycket kring just relationen. Mer än en läkare naturligtvis eftersom läkarens mest läkande metod kanske inte är relationen.
  • Anonym (Lina)

Självklart jobbar psykologen mer med farhågor, psykisk ohälsa och privata problem än vad läkren - förstår inte riktigt vad din poäng var där?

Svar på tråden Du som är läkare, psykolog, lärare, behandlingsassistent, socionom eller liknande, hur hanterar du sexuell attraktion till patient/klient/elev?