• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Fru xx: Vad fint att ni fick så många i frysen och du ruvar 2 st embryos Nu håller jag tummarna till er och som sagt är klass 3 okej ändå. Vi fick också klass 3 8-celliga - dock bara 5 st totalt. 

Nu hoppas jag att vi kommer fort fram i kön. Jag kommer kräva Prednisol också. Jag tror att det spelar en stor roll. Konstigt att ingen ens erbjöd denna medicin efter första försöket även om de visste att jag äter Levaxin - hmmh. Jag t o m frågade efter medicin efter första försöket innan FET. Det är så sjuk att jag måste använda trådarna här samt internet för att veta vad ska kräva nästa gång. Läkaren själv borde rekommenderar mediciner.

Vi har beslutat att om vår tredje försök i Finland inte gå, ska vi söka till Grekland. Min man har grekisk påbrå och varför inte - hoppningsvis mindre väntetid och billigare pris och bättre behandlingsmetoder.  

• NinaCamilla

mirakel och Fru xx: Gällande 2 ägg vid insättning och behandlingsmetoder - verkar AVA Åbo var mer restrektiva än AVA Tammerfors.

Jag pratade med min läkare om Prednisol och sa att AVA i Tammerfors skriver ut denna till sina patienter och frågade varför Åbo inte ger det speciellt till mig som har sagt om anti-kroppar tidigare? Då fick jag svar att de är på gång med ett nytt gemensamt behandlingsplan till patienter med sköldkörtel-problem. Han sa att nya planen är färdig när vi kommer fram till 3.försök. 

Jag blev väldig besviken på svaret eftersom om jag hade sökt direkt till Tammerfors, hade jag fått rätta mediciner direkt samt kanske hade varit redan gravid. Att vi som en kund lägger up cirka 80 000 spänn till sista hoppen för att få ett barn, borde man ha all hjälp som kan få. Det känns väldigt konstigt att när jag informerade att andra försöket resulterade ingen plus, blev det inte automatisk återkoppling med läkare utan att jag fick fråga om det. Om det inte vore så att vi får (kanske) pengarna tillbaka från FK, skulle jag vända mot södra Europa direkt. Det känns att vi har haft så otur med alla läkare som har varit inblandad med vår ivf-ÄD-karusell. Det är inte nog att allting är så fysisk och mentalt påfrestande, då vill man lita på att vården som vi får.

Tigermamman72: Jag har tagit både Procren och Progynon. Procren är värre eftersom du kommer känna klimaterie-besvär med varma vallningar, humöret etc.Progynon är motsatta medicin till det - som jag har förstått används den av kvinnor i klimateriet. Jag har ätit Progynon 2 olika tillfälle och biverklingar har varit olika; första gången hade jag riktiga graviditetssymptom - andra gången samlade kroppen vätska men inget annat. Jag håller tummarna att ni får MÅNGA ägg med fin kvalitet

Fru xx: Jag håller tummarna här samt tårna. Det måste finnas nr 2 under Gravida-rubriken!

Kram   

• NinaCamilla

Plingelan: Du har väldigt svårt beslut att ta men andra sidan måste du tänka på hälsan också. 9 månader brukar gå ganska fort ändå och om ni var i Finland i december, kanske får ni donator tidigast efter sommaren. Kanske du behöver inte göra något val i så fall. AVA klinik stänger från midsommar och öppnar igen i augusti. Vi fick första donator i juni efter första möte med AVA i december. Då vi tackade nej och fick direkt i september en ny.  

Vi sitter lite i samma sits - vänta eller gå vidare. Vi fick ett nekande svar från FK för vår ersättningsansökan eftersom vi är inte ett stabilt par enligt Socialstyrelsen. Enligt deras regler måste sambos bo tillsammans minst 2 år och vara infertila mer än 2 år även om efter 1 år ska man söka hjälp i landstinget! Jag och min kille har varit ihop sen 2006 och pga.det var svårt att sälja min lägenhet, sitter vi här utan pengar. Frågan är om vi kommer fram till kö under våren - ska vi vänta tills hösten ändå om vi lyckas få pengar från FK då eller låna någonstans. Då blir det i september-oktober. Min man vill vänta men jag inte vill.

Varför allting handlar om pengar? Efter alla dessa år som jag har betalat mina skatter och inte använt vår generös vård, straffas jag att jag inte är gift eller bott tillräckligt länge med min kille. Vi skulle kunna överklaga men vet inte hur ska jag styrka att vi är stabila - på papper står det september 2010 när jag flyttade in med adressen. FK har stramat också sina regler.

Vi borde starta en stiftelse för ÄD till par som inte har råd!      

• NinaCamilla

Hej, vad spännande med alla er som är på gång! Jag följer tråden men för vår del blir det nog fördröjning till hösten innan vi tar nya tag. FK-beslut sprack vår budget och andra sidan är det snart höst igen vi har inte heller fått någon donator än och om det blir i maj-juni kan vi vänta lite till jag vill också vänta på nya behandlingsplan för sköldkörtel-problem. Nyckeln till problemet finns där -helt säkert på det. Lycka till alla och jag håller tummar upp till er kram

• NinaCamilla

Wannabefler: vilken fin skört har ni fått i frysen! Lycka till med ruvningen. Lie1 och Fru xx: Så skönt att höra av er och att graviditet går bra . Jag läser på tråden hela tiden och håller tummar här. Jag börjar nu träningen igen på allvar efter alla hormonsprutor och är inställd att nästa försök blir på hösten. Vi funderar också att ha second opinion i Grekland under sommaren. Vi åker dit ändå på semester.

• NinaCamilla

Jag har varit bortrest och samlat krafter med sambo. Vi var i härliga vår-NY och nu skriver jag överklagande brev till FK angående ersättning till oss. Vi hoppas på att få något tillbaka och i så fall skulle vi kunna göra ett nytt försök innan sommaren om vi får ett samtal från AVA-kliniken.

Fru xx - vet inte vad ska jag säga - endast ett jätte stort kram och det glädjer mig att du/ni mår bättre efter en hemsk upplevelse. 

WannabeFler: Nytt försök och nya tag - kram! Det är fint att ni har ägg i frysen och kan göra FET snart. Hur många hade ni kvar? För oss sa de att 50% klarar sig upptiningen - av våra 3 st klarade 1 men ibland räcker det.

Tigermamman72: Väldigt tråkigt att ni fick åka dit och sedan får ett besked om dåliga ägg. Bra att ni är först i kön i så fall och kan göra det igen. Vi gjorde så att mina mans bidrag finns i frysen till nästa gånger och då behöver vi inte åka dit 3 dagar innan utan kan avvakta när äggen är befruktade. Det kändes rätt då efter all logistik och kostnader.

Kram till alla och vi borde få snart lycka till tråden - kanske en påskägg!         

• NinaCamilla

Lycka till Tigermamma och Fru xx! Vi behöver flera plus till här på tråden.

Sakura77: Vilka motgångar ni har! Jag lider med er. Hoppas att ni får fortsätta igen snart.

Jag läser tråden men är inte så aktiv eftersom i vårt fall status är detsamma som tidigare - väntar på 2:A ÄD. Vi skickade överklagan om ersättning i annat EU-land till FK och vi hoppas på att få besked innan sommaren. Vi är fortfarande i kö i Åbo och vet inte status i dagsläget.  Myran: Vet du status i Åbo ang. donatorer? 

Allt beror på FK nu också- om vi får pengarna tillbaka innan sommar,då har vi råd att göra ett nytt försök. Annars väntar vi till hösten när vi har varit tillräckligt länge folkbokförda i samma adress. Jag kunde inte uppdatera listan (formatet blev fel) men jag tillhör nog under rubrik "2:A ÄD. Väntar på donator"

Kram.     

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011