• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Vädur78: Vi betalade också 375 eur för nedfrysning av 3 embryos. Läkaren förklarade till mig att varje enskild embryo har 50% chans att överleva upptiningen och eftersom vi har 3 st i frysen, kommer troligtvis någon av dem klara det. Iaf finns bättre chanser. Jag vet inte om IVF-kliniken fryser in bara obefruktade ägg eller embryos. 92% låter väldigt högt för mig.

Det finns också lägre chans att bli gravid med frysta embryos. Vi har klass 3 embryos i frysen (5 är toppkvalite) och jag hoppas att de är starka nog att överleva.

Jag har problem med gynekolog igen. Min egen gyn ska till 3 månaders semester och jag har ingen här i Sthlm som kan hjälpa mig med ultraljud. Kan ni tipsa om kliniker som jag kan vända till? Min läkare rekommenderade en i Södertälje men känns lite långt. Jag vill inte att hela grejen ramlar mellan stolarna bara pga. sista ultraljud innan insättningen. Jag förstår inte att vi har så otur med läkarna!

• NinaCamilla

Myrslok69: Jag är så ledsen för er skull! Världen är grym ibland men jag hoppas att ni får styrkan tillbaka igen och går vidare efter sorgen. Stort kram

Ni som har gjort första rundan med ÄD, frågar jag vad hände med när ni slutade med mediciner? Hur var er "vanliga mens" efteråt eller mensen direkt efter medicinintagning? Jag hade så ont 3 dagar efteråt att nästan ville åka till akuten - var sjukskriven 2 dagar från jobbet. Inte ens morfintabletter hjälpte samt jag blöder fortfarande väldigt mycket (6. dagen). Jag undrar om det här är normalt eller måste jag vända mig till läkare? Jag lider av endometrios och vet att östrogen är inte den bästa mot det.

Lie1: Hur det går med dig?

Kram till alla som kämpar

• NinaCamilla

Lie1: Det är så skönt att du delar med dig alla erfarenheter om mediciner etc. Jag trodde tidigare att nu har jag något allvarligt problem med livmoder. Jag har endometrios och är extra känslig att inte sabotera min kropp mer än det är just nu.

Jag ringde till läkaren i Åbo och nu ska jag avvakta nästa mens och börja direkt progynon tabletter. Att leta ett gyn mitt i julledighetstider är mardröm men i värsta fall tar jag båten över till Åbo och gör den där. Tackar för alla tips! Gärna flera tips om gyn i Sthlm om ni har några.

Fru xx: Från procren-spruta fick jag hemska biverkningar eftersom jag kom in i tidigt klimateriet. Jag var väldigt känslig första 2 dgr efter sprutan och kunde inte kontrollera mina humörsvängningar. Jag hade också torr hud, finnar och allmänt annorlunda kropp. Jag har förstås hört att vissa känner inte alls denna spruta. Jag hoppas att du slipper alla konstiga biverkningar men förvarna din partner att du inte är "normal" första dagarna efter sprutan.

Nu väntar på mina första vanliga mens och hoppas att jag slipper all smärta den här gången.

• NinaCamilla
    Vädur 78 skrev 2011-12-10 22:07:26 följande:
    Är det någon här som både gjort IVF och ÄD? Hur är skillnaden i behandlingen?? Biverkningar och sånt... vilket är jobbigast?
    VI har gjort både och. Det var dock avbryten IVF försök men jag tyckte att IVF-sprutor var mycket behagligare än ÄD mediciner. Jag kände ingenting av IVF-mediciner men alla ÄD mediciner känner jag av. Jag har haft mycket biverkningar över mediciner men andra sidan är jag överkänslig för p-piller också. 

Prednisolon - vad är det för mediciner? Jag har sköldkörtel som producerar antikroppar. Då undrar jag hur ni har fått tag på sådana mediciner? Vilka undersökningar etc? Ibland känns det att det är bäst att veta själv - då kan jag ställa krav. 

Vi åker till Åbo för andra försöket i januari  Jag hoppas på att vi alla lyckas år 2012!! 

Kram
  • NinaCamilla

Värdur 78: Vilken typ av antikroppar har du? Äter du levaxin för sköldkörtel? Min husläkare tog alla blodprover för att kolla orsaken till sköldkörtel och tydligen har jag antikroppar som stöter emot hormon. Jag undrar om jag ska ta denna journal till Finland för nästa insättning.

Det verkar vara olika behandlingar för olika personer men jag har ingen aning om jag ska fråga efter eller inte. Nu känns det som att jag har 3 olika läkare och försöker förmedla i mitten.

Kramiz

• NinaCamilla
    babybabybaby skrev 2011-12-19 11:24:26 följande:
    Vi har fått besked om en donator och blev så glada. Men sedan framkom det att hon är mycket kortare samt att hon har gröna ögon (vi har blå). Vad hände om vi tackar nej, hur fort kan man få ny donator? Känns dumt att tacka nej men magkänslan är inte bra Hur hade ni andra resonerat?
    Hej,
    Vi hade samma sits i juni och tackade nej till donator som var 5 cm kortare än jag och över 15 cm kortare än min man. Först tänkte jag att om min man tycker att det inte spelar någon roll - ska vi gå vidare men eftersom han hade samma åsikt - tackade vi nej. Sjuksköterskan som tog emot samtalet var inte så glad förstås men vi kände att vi måste ha rätt magkänsla. Vi fick nästa donator efter klinikens sommarstängning i september. Hon blev dock sjuk och kunde inte fullfölja behandlingen så att nästa donator var vi tvungen att ta. Annars hade vi väntat ännu längre men donator var mer matchat med oss ändå. Jag tycker själv att magskänslan måste vara där - oavsett hur tacksam man är att det finns donatorer.

Kram
  • NinaCamilla

Lie1: GRATTIS! Jag fick tårar i ögonen. Även om det är tidigt är plus alltid en plus. Jag hoppas att det går hela vägen! Nästa år är det vår tur - alla i tråden!

God Jul och Gott Nytt År till alla!
    Kram

• NinaCamilla

Välkommen Plingelan: Du/ni är inte ensamma. AVA i Åbo är väldigt bra och personalen är väldig professionell.

Gott Nytt År till alla,

Jag behöver er hjälp. Jag behöver en gyn ASAP. Min egen har en långsemester i Thailand (2 mån) och vi är på gång med nytt försök med frysta embryos. Tanke på att vi måste avbryta försöket pga.gyn är på semester, känns väldigt tugnt. Jag bor i Sthlm men kan tänka mig att pendla överallt i Sthlms län - bara att jag får min ultraljud den 10 januari. Gärna skicka tips om er gyn. Helst någon som är öppen från 2 januari framåt. Uppsala fungerar bra också.

Jag har kollat nu 3 olika (från Sigtuna till Södertälje) som jag fick tips om tidigare och de är julstängda fram till den 9 januari. Jag har börjat mina progynon-tabletter idag och i värsta fall får jag väl åka till Finland för gyn - helst inte.

Kram

• NinaCamilla

Gott Nytt år till alla!

Jag pratade med kliniken idag och vi har prel bokat den 18 januari för nästa försök. Jag hoppas på att minst 2 st klarar upptiningen. Jag hittade en gyn som hade en ledig tid också. Nu är det bara att hålla tummarna för embryos.

• NinaCamilla

myran: Det blir 2 st den här gången om de klarar upptiningen. Det är så nervös!. Försöker lugna ner mig Dagen inna får vi veta om det blir någon Finlands resa...

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011