• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Ooh vad spännande Myra, hoppas att du plussar nu och ge lite hopp till mig! Jag skulle vänta också till helgen. Jag brukar vara deprimerad några dagar när jag testar minus så att vill inte testa på en vardag. Nu måste jag dock göra det pga. öppettider för laboratorium och vi har gäster den helgen. Jag vågar inte hoppas för mycket - 8 gången gillt.

• NinaCamilla

Myra: Jag förstår dig mycket väl. Annars rekommenderar jag istället för Åbo en grekisk klinik som vi går på i Aten, Serum om ni vill gå vidare med anonym donator. De odlar alla äggen till blastos och än så länge har vi inte haft alls svin vid upptiningen. Vi har fått mellan 7-9 blastos varje gång.

Vi hade tyvärr samma med Åbo att det var många som inte klarade upptiningen och därför bytte vi klinik. Det är så påfrestande att äta hormoner och hela processen att vi ville ha flera metoder och bättre ägg. Vi är nöjda än så länge.Mina problem är dock mest fysiska med endometrios och adenomyos så att nu behövs mer tur än mediciner. Mediciner har jag redan så att det räcker. Men jag håller tummarna ändå Myra - ändå behövs det bara en embryo.

• NinaCamilla

Myra: ÄD kostar 5000 eur och sedan kommer frysning av extra embryo som kostar 1200 eur per rör. Det är redan kostnad för FET så att du inte betalar något extra vid FET. Förstås är resor och boende dyrare och sedan kommer mediciner om du inte ha någon här som kan skriva recept. Jag tycker att man får mycket mer för pengarna men jag vet att gratis är det inte. Håller tummarna åndå!

• NinaCamilla

Myra: du kan välja hur många embryos frys tillsammans i en rör. Första gången hade vi 2 rör 3+4 med kostnaden 2400 eur. Då trodde vi att max 1-2 klarar upptiningen men alla gjorde det. Priset 1200 eur innehåller redan FET istället för Åbo frysning 350 eur och varje fet separat 1200 eur. I Grekland finns lag att de får endast överföra 2 st vid ÄD. Nu vid FET betalade endast för mediciner och resor dit. Risken finns förstås att man blir gravid första gången och då har du redan betalat för FET men vi ser det som pontential syskonförsök. För oss hade varit billigare tanke på hur bra och många embryos vi har fått jämfört med Åbo.

• NinaCamilla

Anemon va tråkigt! Kan du inte prova på längre nedregleringsperiod t.ex 2-3 mån om du slipper follikel? Eller annat ämne? Det finns procren depot och synerale - kanske ämnet som du går nu passar inte.

• NinaCamilla

Anemon: Jag har alltid svarat bättre på längre nedreglering än på naturlig cykeln men jag har ju endometrios. Procren depot har varit den bästa. Första sprutan är hemsk med biverkningar men sedan har det stabiliserad sig med svettningar och så. Hoppas att du kommer vidare med behandlingar snart.

• NinaCamilla

Myra - goda tecken för att ha trötthet och hungrig. Jag känner ingenting men är på ruvardag 4 och vill inte analysera heller den här gången.

Anemon: jag vet exakt vad du menar. Tiden är inte på vår sida riktig och att vänta på flera år ännu värre. Och att du har kommit så pass långt med behandlingen och sedan måste man avbryta.

• NinaCamilla

Myra: jag har nästan inga symptom så att jag inte är så hoppfull. Jag brukar ha mycket biverkningar av alla mediciner men nu känns det väldigt normalt. Enda som har förändrats är att kaffe smakar inte lika gott men det kan vara Hcg-sprutan oxå som jag tog i fredags. Ruvardag 6. När testar du myra?

• NinaCamilla

Jag är ruvardag 6 och testdagen på lördag men avvaktar efter helgen. Jag fick blastos så att man kan testa redan på dag 12. Vi kommer ha gäster hemma under helgen och måste vänta med att testa. Att psykbrott pga. minus inte lämplig. Kanske gör blodprov eller kisstest - vet inte än.

• NinaCamilla

Myra: Har du några symptom eller sånt? Även om jag försöker att inte analysera, blir det så naturligt. Igen avtar alla mina symptom innan testdagen så att jag är inte hoppfull alls.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011