• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Proxima: Vår klinik nämnde ingenting om att inte dricka alkohol inför ET. Jag har druckit i måttliga mängder och slemhinnan har varit fin i alla 3 ggr. Jag har testat både att vara jätte nyttig och leva som vanligt, resultatet har varit detsamma.

• NinaCamilla

Här är en också som har varit i Aten, hos Peny. Jag kan konstatera att ibland ÄD är inte lösningen om man har immunologiska problem. I mitt fall 3 ET och 1 FET och ingen plus hittills även om jag är 99% säker att 2 ggr har jag varit gravid men slutat innan TD. Nu bär det till Grekland eftersom jag får IL och andra mediciner och får genhör att det finns antikroppar i blodet. Finland hade varit min första alternativ men nu vill vi lyckas. Vi har några frysta kvar i Finland men vill göra färsk nu direkt. Jag hänger här och hejar på alla som är på gång i Finland!

• NinaCamilla

Jag måste kommentera att det är inte helt fel heller att välja anonym donator. Jag vet att det är barnets bästa att ha en öppen donator men så som min psykolog sa, vi vet inte om barnet känner ett behov att söka sin genetisk ursprung. Hen är inte adopterad och finns inte där utan mig och min man. När man kommer till den punkten att alla gratisförsöken är använda och man betalar av sin egen plånbok för att bli gravid, finns det inga andra alternatvi än söka sig utomlands med anonyma donatorer. Jag har kämpat för att få en finsk donator men eftersom vi har haft väldigt mycket otur i Finland och har inte heller fått genhör för nya friska tankar för behandling, går vi vidare till Grekland. Där är alla donatorer är anonyma enligt lag. Jag har tänkt så att min man kan överföra grekisk kultur till ev barn. Frågan är svår men alla barn som kommer via äggdonation är älskade lika mycket som sina egna genetiska barn oavsett om donatorn är öppen eller anonym. Vi får inte heller glömma att bakom en privat ÄD-klinik i Finland finns en instans som vill ha sin utdelning från bolaget. Donatorer i Finland är oftast studenter som finansierar sina studier med att donera ägg.

• NinaCamilla

Lillan: Går ni i Helsingfors? Fick ni inte 2 st? Jag har fått 2 st på 2 ggr i Åbo men de var 2-dagars och inte i första gångenKanske med bladtocysto är det andra regler. Lycka till nu!

• NinaCamilla

Vi har gått i Åbo och fick 2 st på andra gången 2-dagars. Jag vet inte vad de har policy för blasto. Jag förstod från Helsingfors och Marika att de inte ge 2 st på en gång. Vi har fått alla 3 betalad av FK i Finland.

• NinaCamilla

Tilda: nya lagen trädde i kraft den 25 november om EES- recept. Jag har skrivit ut den pga. Okunskap hos Apoteket.

• NinaCamilla

Tilda: Jag fick inte ersättning för medicin vid ÄD och inte heller frysning för embryos men det va innan nya lagen om patientrörlighet.

• NinaCamilla

Barnojag: Fertinova har köpt många privata kliniker i Finland. Ava-kedja Åbo och Tammerfors och en klinik Helsingfors. Jag har haft kontakt med Felicitas-klinik i Helsingfors men har inte gjort ÄD där. Det finns säkert flera.

• NinaCamilla

Tilda: Jag la vätska på hela kroppen samt på ansikte. Det försvinner när du slutar med prednisolon. För mig tog det bara 2 dagar att se normalt ut på ansiktet.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011