Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Nej Mirakel, vad ledsen jag blir för er skull! Lider med er, så jobbigt med alla motgångar!!!!
Tänker på er, stor kram Tigermamman
Nej Mirakel, vad ledsen jag blir för er skull! Lider med er, så jobbigt med alla motgångar!!!!
Tänker på er, stor kram Tigermamman
Hej tjejer! Hade testvecka förra veckan på ons sen sön med negativt resultat:( ja vi verkar ha svårt att Få plus på denna sidan! Har ju varit gravid två gånger innan så jag kände Nog på mig att det var detta resultat som skulle bli, då tidigare gånger har känt tidigt att jag varit gravid. Känner mig nu bara trött trött trött, orkar inte bli ledsen längre! Tar så mycket med energi o ork. Jobbigt också att berätta för familjen som vetat om detta, ja ja! I kväll ska vi fira mannens 40 år dag med ett stort glas vin;) Ja nu är väl det bara att ladda batterierna och Börja om med FET i höst! Någon av de 7 äggen borde väl vilja komma till oss;) Vi funderar nu på långtidsodling av dessa så vi ökar på chanserna lite! Håller nu allt vad jag har för dig WannabeFler! Önskar alla fina här inne en solig o härlig sommar Kram Tigermamma
Hej tjejer!
Hoppas ni haft en skön sommar med mycket sol och bad!
Stort grattis Lie71 - så härligt<3
Mirakel - stort grattis till att ni får pengar tillbaka, så skönt och gör det hela lite lättare!
Fru xx - förstår din känsla så väl, finns ingen rättvisa i detta. Hoppas ni orkar samla kraft och orkar fortsätta. Det kommer bli din tur på ett eller annat sätt<3
Nina Camilla - spännande med Grekland, och ska hålla tummarna för er i höst med AVA
WannabeFler - Ang ET och FET så är det många runt oss som har fått barn på båda vägarna, chansen är ju större vid ett ET men fler gånger ökar också oddsen;) vill tro detta i alla fall då vi också ska göra ett nytt försök vid nästa mens.
Puh76 - spännande, ska hålla tummarna för er!
Dustpuppy - Grattis!
Kram till er alla/ Tigermamman
Hej! Spännande att så många är påväg igen! Skrutte o WannabeFler ska hålla tummarna för er! Det heter väl tredje gången gillt;) Myran skönt att ni är igång igen, ja det är ju en resa Mellan att vänta på donator o att det sen blir en insättning, Känner igen mig! Har också bara mått bra under medicineringen Förutom vid andra försöket när det gäller nerregleringssprutan! Vi var över förra vecka och gjorde vårt första FET försök. 5 ägg upptinades och ett ägg var starkt nog samt delade sig Fint för att kunnas sättas in. Åkte själv denna gång, flög fram och Tillbaka över dagen. Sjukt dyrt men så skönt att komma hem på Em. har testdag nästa vecka så sänd mig en extra tanke. Första veckans väntan brukar ju gå fort och utan direkt oro, Medans den andra vecka brukar gå sjuk långsamt och oron byggs upp! Ska försöka ta det lungt o hoppas på vår tur! Kram Tigermamman
Nu är vi många som är igång nästa samtidigt igen, vi jobbar i cykler;)!
WannabeFler- vi pratade om långtidsodling men de tyckte att vi hade för få ägg (7st) och att fler gånger
skulle öka chansen. Vet inte hur jag tänker runt detta. Vi har två ägg kvar men det säger ju inget då hela 5 ägg
gick åt denna gången för att få ett ägg. Ja ja! Nu hoppas vi på att detta är vårt guldägg.
Hur jag mår - ja ni vet ju hur det är, ena dagen har jag alla symtomer och nästa dag tycker jag att jag inte känner något;)
Tänker på er alla och känner stor ödmjukhet inför denna grupp med stor empati<3
Kram Tigermamman
Hej!
Kul att det är full fart på tråden igen.
Tyvärr blev det minus denna gången också! Känns lite tungt och har väl inte börjat bearbeta detta ännu.
Vi har två ägg kvar i frysen som vi tänker göra ett nytt försök på efter jul.
Nu behöver i alla fall jag backa lite efter tre försök med massor av hormoner i kroppen och alla dessa känslor
mellan hopp och förtvivlan.
Tänker på er alla och håller tummarna för er!
Kram Tigermamman
Hej alla fina!
Har tagit en paus från gruppen ett tag då jag behövde fokusera på annat. Men vad härligt att vara tillbaka och stort grattis till alla plus och kommande resor. Ska hålla alla mina tår och tummar för er.
Själv har vi ju två ägg kvar som vi ska göra nytt försök på efter jul. Inget planerat datum ännu men ska ringa dem någon vecka innan jul.
Nu behöver jag er hjälp - jag tänkte ta och kolla att allt står rätt till innan jag åker över denna gång. Och vill minnas att någon rekommenderade att man skulle kolla av sina antikroppar och något mer test. Har ni några förslag och tankar runt detta.
Sen tänkte jag även fråga om det var något annat jag kunde fråga AVA om för att öka på chanserna. Har för mig att jag läste om att man kunde ta Alvedon men det kan vara jag som virrar till det.
Alla tips mottages med stor tacksamhet.
Härligt att läsa alla era inlägg och det känns som att man har en massor med cyberväninnor som visar massor med omsorg och man kan dela sina tankar med, tack för det!
Kram Tigermamman
Tack för all fin och värdefull information! Guld värt!
Stort grattis myran, låter som ni har fått en toppen donator! Håller nu tummarna att ni får ett guldägg att sätta in!
Och stort grattis WannabeFler, så härligt att det var er tur denna gång. Ger hopp!
NinaCamilla - nästa insättning blir även vårt tredje försök, håller tummarna!!
Ang att sätta in två ägg så har AVA Åbo sagt till oss att de helst sätter in ett ägg vid färskförsöket och vid god kvalité men när vi gjort FET så har de tyckt att det är ok att sätta in två om båda klara upptiningen. Och vet att fler har satt in två vid ett nytt donatorförsök.
Kram Tigermamman
Hej alla fina tejer!
Skulle ha ringt till AVA Åbo innan de stängde för jul och boka tid för de sista två äggen men har haft så
fullt upp och om jag ska vara ärlig lite rädd. Om de finns i frysen finns det ju en chans som en oskrapad trisslott;)
Men efter nästa försök känns det så definitivt, ja vi kan börja om men vet inte riktigt om vi orkar. Hur har ni andra tänkt runt detta och hittat ork och mod?
Mirakel - Tänker på dig och hoppas att blödningen avstannat. Har en svägerska som ska ha barn i januari efter att ha satt in ett långtidsodlat ägg på en klinik i Spanien. Hon har haft två ordentliga blödningar med åkt i till gynakuten båda gångerna och det lilla hjärtat har slagit båda gångerna. Håller alla tummar för dig!
kram kram
Hej alla fina! Att något så självklart ska vara så svårt! Skickar styrkekramar till er alla som fått negativa svar, och kämpar så! Vet hur ni har det och hur ni kämpar. Men blir ändå varm av att läsa hur ni stöttar mig och varandra. Har sagt det förr och säger det igen, Denna tråd är verkligen en fin frizon med så mycket med stöd! Stort grattis till dig och din familj Dustpuffy, härligt att allt gick bra trots en tuff start! Ta hand om er nu och njut av ert lilla underverk! Och Myran vad spännande, ska tänka extra på dig! Och Millan, skönt att höra att du mår bra. Be MVC hålla lite extra koll på detta så du känner dig lugn. Och stort grattis till er också! Vi har nu bestämt att ringa till AVA Åbo i veckan och boka ny tid för våra två sista ägg. Ska även fråga om tilläggsmedicinering. Har fått remis från min gyn för att kolla mina värden, hur lång innan skulle ni ta dessa prover för att de ska vara gilltiga inför insättningen men ändå ev hinna börja äta levaxin om det skulle behövas och börja ge resultat. Stor kram till er alla
Hej alla fina!
Jag går nu och väntar på att mensen ska komma så jag kan börja ta Procren igen inför nästa FET försök.
Vi har ju två ägg kvar i frysen som vi nu lägger allt vårt hopp till!!!
Hoppas alla får en fin <3 dag och stort grattis till alla plus här i tråden och spännande med alla ni andra som snart är påväg över till Finland:)!
Kram
Tigermamman
Fina Mirakel som startat denna härliga tråd som hjälpt mig mycket i både bra och svåra stunder. Jag har varit med om en liknade resa 2010 och blir så ledsen att du måste gå igenom detta! Här finns ingen rättvisa eller mening! Själv blev jad spontant gravid mellan IVF Behandligarna. Fick genom UL reda på att graviditeten avstannat men ville inte släppa kroppen. För att göra en historia kort så fick jag problem runt detta i ett halvår efter! Vet hur jobbigt det är när man inte riktigt får någon hjälp och alla vill avakta och se:( Det tar tid att komma på fötter igen men man gör det till slut. Skickar massor med tankar till dig och hoppas vi snart får en lång och solig vår som gör det lite lättare för hjärtat och hjärnan:)! Kram till er alla fina som har lyckats, är på väg över sjön eller samlar krafter till nya försök!
Hej!
I torsdags var jag äntligen över till Åbo för vårt sista FET. Vi har ju tagit en lite paus då vi båda har jobbat mycket under hösten och även behövde ta lite nya tag. Hade två ägg kvar och en klarade upptining och växte sig mer än dubbelt på ett dygn som tydligen så bra ut. Allt gick bra och det kändes tryggt på något sätt denna gång. Så nu är det bara att hoppas. Såg ett annat par som åkte samma båt som oss dit och hem som jag önskar lite extra lycka till och hoppas ni finns med i detta fina forum.
Jag har valt att bara berätta för de närmsta i familjen denna gång, men då mest för att det är jobbigt att berätta om det inte fungerar. Har inte sagt något på jobbat men har lyckats planera in så att jag kan åka på en dag som jag inte har lektioner då jag är lärare. Känner att jag inte har den relationen med min närmsta chef men annars kunde jag nog ha berättat. Har nog inga problem att berätta om att vi gjort ÄD för vänner och bekanta med syfte på om vad andra ska tycka då vi har hållit på så länge med detta att det flesta vi känner vet att vi önskar blir fler i familjen oavsett;) Vi hade gärna adopterat men har bara kunnat gjort en sak i taget rent mentalt så nu när adoption skulle vara ett alternativ så är vi för gamla (40) för de flesta länder, har inte hunnit;) gifta oss och det känns tungt att vänta runt 5 år innan man kommer på tur då flera länder väljer att adoptera inom landet i stället för till andra länder. Men vem vet vi kanske sätter igång med detta också om ett år?!
Vi har fått godkänt från FK om att få tillbaka 75 000 kr i fredags, känns då bra och kanske ett tecken på att turen börjar vända (säger till det lilla ägget att hålla sig kvar ordentligt varje dag;) Då man ibland har känner sig som en andra hands medborgare i Sverige med tanke på hur svårt det är att få en gyn att undersöka en under sin behandling och få hjälp med att få recepten inskrivna i det svenska systemet. Ja detta har ni alla säker känt någon gång under er resa. Vi har en kille sen innan som är snart 5 år så det är inte kört om man har barn innan. Spara alla kvitton, alla behandlingar ni gör i Finland (gäller nog bara i Finland), tidigare behandlingar och utlåtande där ni t ex har blivit rekommenderade att göra en äggdonation. Vi blev tvungna att lämna in vårt samtal med psykolog i efterhand så detta hade en del i saken. Lycka till med detta men det är värt ett försök.
Önskar er nu alla lycka till var nu ni nu befinner er i er process.
Kram Tigermamman
Hej!
Joseta och Lillan 15, vet inte varför det fungerade för oss att få tillbaka pengar från FK även fast vi har en son sen innan. Vet många som fått avslag.
Men vi fick skicka in kompleteringar flera gånger så jag tror att det ser olika ut från fall till fall. Men tänk på att spara allt, kvitton när ni hämtar ut medicin, kvitton från gyn besök, utredningar på er barnlöshet där det kan stå att ni rekomenderas att gå vidare med ÄD, psykologutredningen, alla kvitton från AVA, högkostnadskort m.m.
Vi har som sagt haft en lång resa fram tills idag, sen 2004 men vet inte riktigt vad som fick dem att godkäna det hela. Står bara att vi uppfyller alla krav för att få ersättning för vård utomlands.
Men det är ju helt klart värt ett försök!
Själv ruvar jag första veckan och den är altid mer lugn än sista veckan när man analyserar alt;).
Kram till er alla!