• Zwillinge86

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Familjerådgivningen vart Lie? Jasså vad tråkigt fertilitetsresa :( Får man fråga vad ni kände er missnöjda med?

Om jag har förstått det rätt så går det alltså inte att ordna psykologutlåtande på kliniken?

Får man något intyg eller vad vill kliniken ha från psykologen?

• Zwillinge86
    Tilda76 skrev 2013-11-30 09:20:02 följande:
    Vi gick hos psykologen i Åbo. Vi tog ett besök till vid ET, tycker hon är helt ok.

Låter smidigaste :) skulle gärna göra så mycket som möjligt på kliniken för att slippa behöva jaga så mycket hjälp. Borde alltså kunna träffa klinikens psykolog vid första besöket, konstigt att Riitta inte föreslog det....För Helsingfors borde väl också ha en psykolog?
  • Zwillinge86
    Ninnie74 skrev 2013-12-01 16:05:53 följande:
    Jag mailade Helsingfors från deras hemsida i onsdags (på svenska) och fick svar i torsdags att de inte tar emot fler på Fertinova i Helsingfors just nu, för att de har för lång kö.

Mailade då Åbo och Tammerfors och fick svar bara efter några timmar.

Hoppas det går bra för dig. Läser ju att du fått mail-svar i alla fall...

/Ninnie

Ja det förklarar ju saken. Vad skönt att det verkar finnas möjlighet att få hjälp i de andra städerna då :) Jag fick info att första tiden för "inskrivningssamtal" var i april men att om vi hade egen donator kunde börja redan i januari. Vi kan väl hålla varandra lite uppdaterade om hur det går?
  • Zwillinge86
    Katt12 skrev 2013-12-07 12:05:30 följande:
    Hej, ni som kan det här m ÄD i Finland! Är 44 år och har två barn på 7 och 11 och har i tre år försökt få en liten till. Har fortfarande bra AMH vilket gjort att vi kämpat på med 7 IVF, men nu börjar vi luta åt ÄD i stället och Finland känns då som ett förstahandsval för oss eftersom de har samma regelverk kring donatorer som Sverige.

Lite stressad då man ju får vara max 45 men det är ju ändå ett drygt år så jag hoppas hinna med försök trots köer. Vilken klinik rek ni? Är köerna olika långa? Andra skillnader? T ex kring inställning till hur många embryon man får återföra, vad man får veta om donatorn etc?

Är så jättetacksam för all info och önskar er som är på gång stort lycka till!

Jag är lika ny i tankarna kring ÄD som du, men kan dela med mig av den info jag nyligen fått. I Helsingfors fick jag förra veckan beskedet att de har tid för nybesök i april och att kötiden sedan är minst 6 månader. Fick av annan skribent i tråden veta att Åbo har mindre att göra än Helsingfors, vilket borde innebära att du kan få tid där snabbare. Lycka till
  • Zwillinge86

Ni som varit i Aten och nu gör ÄD, vad fick ni för besked om ert immunförsvar? Försökte ni på hemma plan eller ivf efter Atenbesöket?

Mitt problem verkar vara låg äggreserv, men vissa problem skulle kunna tyda på immunologisk orsak till infertiliteten, så jag velar mellan att lägga pengar på utredning hos Dr D eller ÄD.

Hur har era tankar gått?

• Zwillinge86

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag har tre påbörjade ivf men bara ett ET bakom mig. Första gången avbröt kliniken då de tyckte två blåsor vid ÄP var för lite. Andra gången vi ut 4 ägg, varav 2 befruktades och ett delade sig fint. Det ägget blev det ingen graviditet av. Sista gången var på privat klinik och då fick vi ut 5 ägg vara av 4 befruktades, men slutade dela sig på dag tre varför det inte blev nåt ET. Har lågt amh, men är bara 27 pr. Har försökt få barn i tre år. Blev gravid spontant på första försöket, men missfall i vecka 11. Sedan dess har min kropp och mina hormoner gått bananas och jag har inte (vad jag vet) varit i närheten av en ny graviditet. Tänker att immunologiska problem kan orsaka sekundär fertilitet och jag känner så tydligt att något ändrades i och med missfallet. I övrigt har jag lite svaga symtom på aggressivt immunförsvar, men inte så tydliga som de andra i Atentråden. Att det inte finns någon som delar mina erfarenheter får mig att tvivla. Är rädd att immun-spåret är ett desperat försök för mig att slippa ta in att det är kört med mina egna ägg....

• Zwillinge86

Immunläkarna verkar rekommendera sina patienter att ta progesteron till v.16 tror jag och sedan fasa ut för att undvika missfall. Vet dock inte om det gäller även gravida utan immunoroblematik

• Zwillinge86
    Smurfan2 skrev 2013-12-16 14:40:16 följande:
    Ingen som kommer ihåg hur mycket donatorn får i ersättning i Åbo/Finland?

Får jag vara nyfiken och fråga varför du är intresserad av ersättning till donatorn?
  • Zwillinge86
    Vargmor skrev 2013-12-16 18:45:36 följande:
    Hej! Undrar om samma sak som Zwillinge86 här ovan. Vi ska på första besöket till Fertinova Helsingborg 7/2 och behöver fixa psykologutredningen. Vi frågade Fertinova och de tipsade om ställen i Stockholm och Malmö men skulle ju gärna gå till någon här i Göteborg. Någon som har några tips?

De sa lite löst att det går ju hos dem med men inte om det går att lösa på samma gång 7/2.

Nej och vi vänder oss ju till Finland då vi inte är nöjda med bemötandet av psykologen som står för utredningen här hemma. Känns då jobbigt att blanda in en tredje part på ytterligare annan ort. Jag frågade fertinova om de kunde vara behjälpliga då det ändå är hos dem vi vill göra behandlingen. Fick till svar att det går att lösa, ev samma dag som inskrivningsbesöket om vi är ute i god tid, men att de rekommenderar att samtalet förs på modersmålet. Vi har ju dick haft ett liknande samtal här hemma och det lilla vi fick sagt kan jag absolut förmedla minst lika bra på engelska.
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011