• Zwillinge86

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Lycka till på tisdag tjejer :) om det är FET antar jag att ni kunnat planera era resor med lite framförhållning, men vore ändå intressant att höra vad ni betalr för resorna.

• Zwillinge86
    Vargmor skrev 2013-11-17 23:29:58 följande:
    Hej allihop,

Står i kö för äggdonation på Sahlgrenska men lär inte vara framme där förrän nästa höst/vinter. Vi beslutade tillslut att vi inte orkar vänta så länge så vi kontaktade Fertinova i Helsingborg i oktober och har fått tid för ett första besök i början av februari. Det känns fortfarande som det är mycket jag inte har koll på för äggdonation så alla tips och ideer här känns som ett stöd.

.

Vi har försökt i ca 7 år med olika former av behandlingar. Senast 3 st IVF på Sahlgrenska. Får många ägg men de utvecklas inte så har aldrig gjort någon återinsättning.

Två frågor nu direkt som jag undrar över. Behöver ju be om mina journaler, genomföra psykologsamtalet, ta vissa prover och sedan när behandlingen är igång ta ultraljud. Kan jag berätta för Sahlgrenska att jag står i kö i Finland eller tappar jag min plats på Sahlgrenska då? Vet ju att många vänder sig utomlands medan de står i kö i Sverige. Annars måste jag hitta en annan klinik här i Göteborg som kan göra prover och undersökningar. Vet ni hur det fungerar?

Fråga 2: Vi har stått i kö ca 1 mån men fått tid i Helsingborg först i början av februari. De säger ca 6 mån väntetid, räknar de då från besöket i feb eller från när vi ställde oss i kö i okt?

På RMC Linköping räknas inte kötiden förän efter första ÄD-samtalet. Vi beslutade efter misslyckat ivf i juni att ställa oss i ÄD-kö. Fick kallalse till samtal med psykolig i september, men vi var tvungna att boka om den tiden. Fick då inte ny tid förän i december. Ringde för att försäkra mig om att vi trots den flyttade tiden inte blev snuvade på de 6 månader (jun-dec) vi stått i kö. Fick då till svar att man ställs i kö först efter det första samtalet.... Så väntan från beslutet i juni (tillsammans med läkaren) till info-samtalet i december räknas inte som kötid! Sen vet jag inte om det bara är Linköping som är helt knäppa, men jag skulle kolla upp kötiden om jag vore du.

Vi tänker köra både privata ivf och ÄD i Finland medan vi väntar i Sverige.

Lycka till
  • Zwillinge86

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Zwillinge: gjort tre ivf-behandlingar, men bara ett ET. Hänvisade till ÄD inför vårt sista landstingsförsök. Samtal med beteendevetare 131126. Funderar på att göra ÄD i Helsingfors under kötiden som beräknas bli ett år. Har mailat fertinova och frågat om de tillåter närstående donator, men ej fått något svar. Försöker få ihop en ansökan om ersättning från försäkringskassan, får vi ett förhandsbesked om ersättning så satsar vi på Finland.

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:

Fått donator o väntar på ÄD:  

På gång: Tilda76: Kö sedan oktober -12. Första besök feb-13. Vänta på att få ned TSH. ÄD 1 Åbo okt-13. Neg. FET förhoppningsvis dec-13.  

Ruvare:

Mirakel: Kö sedan vår-11. Spontangravid höst -11 MA v. 19,  ÄD1 Tammerfors- april -12 (1 ägg) Neg.  FET juni -12 (1 ägg) Neg.  ÄD2 nov. -12 (2 ägg) Pos. MF v.6,  FET maj -13 (1 ägg) Neg.  ÄD3 Helsingfors Okt.-13 (1 ägg) Neg. FET nov. -13 (2 ägg)

Gravid:

Virvla: Möte med Fertinova 8/3-13, donator klar augusti/september, ET 19/10 med blastocyst, 3 till frysen. Tjuvtest 1 v före TD visade plus, VUL 18/11 visade pyre med hjärtslag!

2:a ÄD och väntar på donator:

NinaCamilla 1 ÄD Åbo kö från dec-10, tackade nej till första donator juni-11, aug-11 ny donator som blev sjuk, 3 donator i sep och ET  nov-11 (4 embryo, 3 frysen), TD neg, FET jan-12 (1 klarade upptining), TD feb-12 neg. 2 ÄD Åbo köade Feb-12, donator sep-12, ET till Dec-12, TD neg (1 embryo endast). 3 ÄD Åbo maj-13 (5 embryo insättning 2, 3 frysen), TD neg. 3 kvar i frysen om vi gör FET i framtiden.

ÄD kö i Grekland och prel. Jan-Feb, alla samtliga ersätt av FK

Fått barn: 

Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel    9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till  frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej.

Myran:   1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i   jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator hösten -12. 2a ÄD ET nov -12 TS dec -12 BF aug -13 En pojke född aug -13 Fått ersättning från FK för alla försök.

• Zwillinge86
    Ninnie74 skrev 2013-11-26 17:28:34 följande:
    Zwillinge, eller någon annan... Vet ni om det är ok att maila på svenska till Fertinova i Finland/Helsingfors?

Jag har mailat tre gånger på svenska, men aldrig fått något svar.
  • Zwillinge86
    Ninnie74 skrev 2013-11-26 17:28:34 följande:
    Zwillinge, eller någon annan... Vet ni om det är ok att maila på svenska till Fertinova i Finland/Helsingfors?

Jag har mailat tre gånger på svenska, men aldrig fått något svar. Dock räknar jag med att det ska gå eftersom de har har information påsvenska. Är lite sur på att de inte svarar via mail. Tycker det är dålig service. Håller tummarna för att du lyckas bättre.
  • Zwillinge86

Hade bedömningssamtal med beteendevetare för att få ställa oss i labdstingets ÄD-kö idag. Vilken katastrof, värsta bemötandet av svenska sjukvård hittills och då ska tilläggas att vi aldrig kännt att vi fått ett tillmötesgående bemötande. De var negativt inställda till vårt önskemål om närståendedonator från start och motarbetade oss under hela samtalet. Jag vet att socialstyrelsen inte rekommenderar närståendedonatorer och jag har full förståelse för vilka påfrestningar det kan ha på familjerelationerna, det är inte det jag hakar upp mig på. Utan deras aroganta attityd. Både vi och den tilltänkta donatorn blir ju utredda så de behöver inte vara så oförstående och otrevliga. Men nu landade hela samtalet i hur dåligt vårt önskemål är, men att de "får väl utreda donatorn då, även om det sannolikt kommer bli ett avslag". Känns ju jätte hoppfullt, eller inte! Särskilt eftersom de samtidigt nekade oss att få ställa oss i den vanliga ÄD-kön, vilket de motiverade med att vi inte kan "ta upp en plats" när vi egentligen inte är intresserade. Försökte förklara att närståendedonation är vårt förstahands val, men att om vi inte blivit gravida inom det år som kötiden är så är vi mer än redo för vanlug ÄD. Beteendevetaren avslutade samtalet med att krasst konstatera att det är hon som bestämmer och att hon har bestämt sig för att vi inte uppfyller kriterierna för den vanliga kön. Så vi skickades hem för att fundera tills de kallar oss i sommar för att börja utreda vår donator, vilket innebär att det gått precis ett år sedan vi framförde att vi önskade ställa oss i ÄD-kön. Ett år helt bortkastat! Får det gå till så här?

Vad vet ni om Fertinovas möjlighet till att genomföra närståendedonationer? Vill helst slippa träffa denna kvinna igen, och ännu mindre dra in min donator i detta....trodde jag skulle vara lättad efter det här men det skapade enbart ny stress!

• Zwillinge86

Jag tror inte de får låta privata försök räknas över huvud taget, varken för att ge fördelar eller nackdelar. Jag bor i Linköping så det verkar som att det tyvärr inte är helt ovanligt att även de som ska besitta mest social kompetens beteer sig helt omänskligt och oprofessionellt. Jenkins, hur tänkte du med Umeå, har de kortare köer där eller är det en privat klinik?

Jag tänker att jag ska lugna ner mig lite och sedan skriva ett brev till verksamhetschefen. Jag vet att jag kommer att bli betraktad som en labil barnlös kvinna som aldrig blir nöjd, men längre ifrån sanningen kan man inte komma. Faktum är att jag själv arbetar som kurator och får dagligen leverera information som inte är vad den andre vill höra, varför jag vet att sättet man förmedlar information på är viktigare än informationen i sig. Det provocerar mig något oerhört att den här beteendevetaren jobbar med så sårbara och utsatta patienter som ofrivilligt barnlösa är och så visar hon så lite förståelse och intresse för att få patienterna att känna sig lyssnade på. Oprofessionellt bemötande helt enkelt! Funderar också på att kräva att få en skriftlig beskrivning över hur de hanterar ärenden där patienterna önskar ställa sig i ÄD-kö samt vilka kriterier som ska vara uppfyllda för att man ska hamna i kön. Har svårt att se att de har rätt att neka oss att ställa oss i kön när vi blivit hänvisade till ÄD och har ett landstingsfinansierat försök kvar.

Har dessutom mailat patientnämnden och frågat om man har rätt att kräva att få träffa en annan beteendevetare. Kan tycka att sjukhuset får erbjuda bedömningssamtal på något annat sjukhus om de inte har någon annan än henne att erbjuda på rmc.

När det gäller orsaken till att vi första hand önskar min syster så beror det på att varken jag eller sambon tycker att vi fått en ärlug chans med mina egna ägg varför beslutet om ÄD inte känns som den gudomliga lösning som jag är övertygad om att det är för många efter år av misslyckanden. Vi har fortfarande många år kvar innan vi åldersmässigt måste börja acceptera ÄD. Därför har närstående donator kännts som ett bra mellanled. Det skulle typ föra mina gener vidare och skillnaden från ett genetiskt barn skulle inte kännas så stor. Vi vet att vi skulle vara överlyckliga över vilket barn som helst när vi väl har det i vår famn, men får vi önska så är min systers ägg ett alternativ vi är mer bekväma med i dagsläget. Men det utesluter inte att vi inte skulle tacka ja om vi blir erbjudna en donator om 6mån-1år. Det fruktlösa Kämpandet gör mycket med psyket och ÄD är väkdigt nära för oss även om vi inte fullt ut är där idag, men det vägrar ju beteendevetaren här att fatta!

• Zwillinge86
    Tilda76 skrev 2013-11-27 19:21:27 följande:
    Hej! Skriv till verksamhetschefen. Patientnämnd kan vara bra men tyvärr är de lama i många landsting och de har ingen makt tyvärr. Lycka till! Ångrar att jag inte för ifrån men orkade inte lägga energi på det. Dock ifrågasatte jag på plats men det hjälper ju inte om det är den personen som är inkompetent. Matilda

Nej, tyvärr orkar man ju inte tjafsa hela tiden utan välja sina fighter om man ska stå ut. Får se hur jag känner om några dagar. Om jag ska lägga energi på att säga ifrån eller att se mig om efter nya vägar. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
  • Zwillinge86

Stort grattis till efterlängtade plus!

Har idag mailat med Riitta i Helsingborg, hon svarade direkt så tack för kontaktuppgifter till henne :)

Jag funderar på det här med psykologbedömning, hur har ni löst det?

• Zwillinge86

Frågar igen hur ni löst psykologbedömningen, vart har ni vänt er, vad kostade det, behövdes flera tillfällen samt skrevs något intyg eller vad kräver kliniken? Tack på förhand :)

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011