• Lie71

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Grattis Mirakel

Kanon med två stycken 8-celliga  ägg. Kommer hålla tummarna för dig/er.
    Även om det bara är två ägg, så är det bra ägg får du tänka

Första gången så fick vi bara 3 ägg totalt på AVA Åbo, och andra gången 4 ägg. 
    Sista gången fick vi detta insatta en styck 8-celligt ägg och  1 styck 4-ceellig och se hur det gick för oss.
    Nu ör jag i vecka 23 o väntar twins. 
    Så nu hoppas jag på att det går vägen     

Kram{#emotions_dlg.flower}

• Lie71
    mirakel skrev 2012-04-25 14:23:55 följande:
    Lie71, hur länge fortsatte du ta progynon och progesteron(lr dyl) ??
    hur gjorde du när du slutade - tvärt bara lr?? 

Hej Mirakel Grattis än en gång.

Jag fortsatte med Progynon och Crinone till 25/1 från insättning 30/11 om vi tar det därifrån för enkelhetens skull.
    Sen fasade jag ut detta under 2 veckor: De sa att jag kunde sluta tvärt men efter lite resonerande med hon som kordinerar medicinerna så tyckte jag logiskt så blir det en chock för kroppen att sluta tvärt och då kom vi fram till att fasa ut det  under 2 veckor från 25/1.

Jag tog inte blodprov, utan jag fick en kiss sticka.... Och efter det provade jag 4 dagar senare igen.
    Sen så gjorde jag ett UL i mitten av Januari för att se om det var en eller två stycken. 

Ruva lugnt nu
    Kram  
  • Lie71

Grattis Fru xx Nu hålls det tummar här att det går bra för dig / er.
    Kram

• Lie71

Vad tråkigt Mirakel, det var ju inte så här det skulle gå. Känner lite som Myran att det är få +.
    Hoppas ni orkar komma tillbaka. Tänker på dig/ er. Kram 

• Lie71

Hallå Fru xx Nu ska vi inte ta det negativa före det positiva.
    NU SKA DET VARA + IGEN. Man måste tänka positivt
    Jag tror på dig. Kram  

• Lie71

Fru xx, jag blir så ledsen för er skull. Försök att vila och så får ni börja igen när ni känner er"mogna" för det.
    Kan du inte få tillbaka lite från Försäkringskassan, det finns ju andra som lyckats med det.
    Så har ni alla fall pengar att börja om med. Det är ju inte gratis som sagt att göra ÄD.
    Styrkekramar från Lie.   

• Lie71

GRATTIS DUSTYPUPPY
    Vad glad jag blir. Jag förstår känslan av hopplöshet, och misströstan innan det går in i hjärnna att det är ett plus. Jag vart tvungen att skicka bilden på stickan till en kompis innan jag vågade tro själv på det och än mindre säga till sambon..
    För oss fungerade det också på andra försöket, bägge i Finland. 
    Än en gång Grattis Kram 

• Lie71
    Fru xx skrev 2012-05-28 21:00:01 följande:
    Ja grattis från mig också Dustypuppy! Härligt med ett plus!

Tack för all omtanke från er alla, dels efter vårt hemska missfall och sedan det urtråkiga minuset efter FET.
    Ava säger att vi hinner göra en FET till nu innan deras semesterstängning. Jag har beräknat att nästa mens borde komma runt 11 juni och då ska jag börja med progynon igen och sedan blir det förhoppningsvis en insättning i slutet av juni eller början av juli. Vi har ju bara två embryon kvar i frysen så vi tror nästan inte att det blir någon insättning. Nu sist var de ju tvungna att tina fem embryon för att få fram två bra som de kunde sätta in. Nu har vi ju som sagt bara två kvar så risken känns rätt stor att ingen av dem klarar sig. Men vi hoppas på att i all fall en ska klara sig, hela vägen denna gången...

Ifall det inte blir någon FET så lutar det åt att vi kommer att åka till Riga så fort som möjligt. Ava där har ingen kö för ÄD. Tror inte vi orkar köa på nytt 6 - 8 månader på en ny donator i Finland. Känns jobbigt att tiden bara går. Känns jobbigt också att ev byta klinik. Nu har vi fått bra kontakt med dem i Tammerfors och är nöjda med vår läkare där. Men men... fördelen med att slippa köa väger nog över till Rigas fördel.

Hur tänker ni andra kring detta med att ev byta klinik? Eller har någon köat igen för ny donator i Finland? Hur länge fick ni köa för nästa donator?

Hej Fru xx.
    Vi skulle ha FET 8/8-11 men de 2 som fanns i frysen klarade inte upptiningen. Sen fick vi en ny donator, så den 28/11-11 åkte vi över igen för att lämna nytt bidrag från mannen och den 30/11-11 hade jag insättning av 2 st embryon. Så det verkar lite olika på väntetiderna när man är i systemet eller deras rullar om man säger så.
    Vi gjorde detta i Åbo. Vi har ännu 2 embryon kvar i frysen.
    Så prata med din koordinator och fråga lite hur de ser på saker och ting. Vi fick också till svar 6-8 mån men kan gå snabbare när vi frågade 8/8-11. Det kändes hopplöst långt ifrån och vi dividerade hemma om vi skulle åka till Riga elelr inte, men min sambo och jag  ville vänta för Finland kändes tryggt.
    Så detta är vår historia. Hoppas detta kan hjälpa dig lite.  
    Kram
  • Lie71
    mirakel skrev 2012-05-29 11:07:12 följande:
    Ni får gärna hålla era tummar idag!!

Om några timmar vet jag om vårt enda lilla embryo klarat upptiningen o jag ska sätta mig på tåget ... lr. inte...

Kram

Klart jag håller tumamrna Det måste bli fler + i tråden.
    Kram Lie71 
  • Lie71
    Skruttet 69 skrev 2012-05-29 20:05:21 följande:
    Hej!

Ny i tråden men jag har läst igenom den från första till sista inlägget och det har hjälpt mig och sambon att fatta viktiga beslut. Tack för att ni har delat tankar och erfarenheter. 

Förra veckan fick vi minus på stickan efter ett IVF-försök. Ett av tre befruktade ägg ansågs tillräckligt bra för isättning men det lyckades inte. Förmodligen är jag för gammal (43 i oktober) och det är för snålt med tid och för dåliga odds i Sverige så vi satsar på äggdonation i Finland istället.  

Torsdag den 14 juni ska vi till Åbo på första besöket. Känns pirrigt men också hoppfullt.

Lite frågor:
    Är det svårt att bli godkänd för att ta emot donerade ägg, dvs kollar de upp en precis som vid adoption, några särskilda kriterier som måste uppfyllas?
    Hur stora odds är det att det ska lyckas? Chanserna vid IVF var för mig ca 20 % och det tyckte vi var för lågt för att pröva igen. Jag är fullt frisk och har fortfarande en regelbunden menstruation. Sambons spermier har normal rörlighet.
    Är det något särskilt vi ska tänka på vid första besöket?
    Hur är personalen? Trevliga, tillmötesgående eller stressade?     

/Skruttet 69 

Hej och Välkommen hit SKruttet 69

Det är inte som adoption. Det ni måste göra är: mannen gör sperma prov om det inte är för gammalt(min sambo gjorde det på Huddinge och de skickade svaret till Åbo, medtag remiss från Åbo) och du måste göra de vanliga blodproven HIV osv och de kan du maila eller skicka sen.
    Sen måste man prata med en psykolog, vi gjorde det via Familjerådgivningen i Stockholms Stad, kostade 450 kr för 90 min. De säger som så att efter 6 gånger(insättningar) är det 75% som har baby rate, kan aldrig bli 100%.
    Efter ET så är det 50% som blir gravida, men ca 30% som får barn taken home.

Vi hade Mikka och han var vänlig och hade ett lugnt intryck och beskrev detaljerat hur allting fungerade.
    Sen sköter Rikka all kontakt efteråt, med Mikkas överseende.

Skriv ner era funderingar och ha med det som minnesanteckningar, för väl där så är det så mycket info ändå.

Lycka till nu i Åbo så ska ni se att det går bra

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011