• CT11

30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?

Draken skrev 2012-10-16 09:45:00 följande:
    CT, jodå, han har ett namn. Är lite försiktig (knäpp kanske...) när det gäller internet med vissa saker så jag inboxar dig...

Tm, undrar också?!

Var på ny vägning igår 2280. :D Tänk om man själv gått upp i samma takt. Huva!!!
    Helt ok Draken, du behöver inte! Bara nyfikenDrömmer. Såklart du inte behöver berätta namnet. 
  • CT11
    tm78 skrev 2012-10-20 08:28:22 följande:
    350iE Puregon insprutat... Så nu är man igång! Det kändes ingenting alls, och var väldigt enkelt. På onsdag ska jag på första ultraljudet för att räkna äggblåsor, för att se hur jag svarar på bahndlingen...

Spännande tm! Tänker på dig och hoppas att det går bra!
  • CT11
    {#emotions_dlg.flower}BIM {#emotions_dlg.flower} 
    ca 31/10 tabbs

PlusPLUSPlus 
    11/2, JLD1979
    1/3 Draken 
    27/3 Snöuggla
    9/4 CT11

GravidGRAVID VECKAGravid 
    v36 JLD1979
    v34 Snöuggla
    v32 CT11   

Nalle BF Nalle 
    121021, JLD1979 
    121114, Draken 
    121203 Snöuggla 
    121220 CT

ÄppleCOMING UPÄpple 
    24/10 VUL, tm78

BabyFÖDDABaby
    Drakens lille son!!

• CT11
    tm78 skrev 2012-10-20 08:28:22 följande:
    350iE Puregon insprutat... Så nu är man igång! Det kändes ingenting alls, och var väldigt enkelt.
    På onsdag ska jag på första ultraljudet för att räkna äggblåsor, för att se hur jag svarar på bahndlingen...
    Hur mår du?
  • CT11
    Tabbs2 skrev 2012-10-22 09:41:22 följande:
    Skönt tm o va igång! Hoppas du svarar bra på behandlingen o får många fina mogna guldägg att plocka:) o inte blir överstimulerad eller får andra jobbiga biverkningar:) Den här veckan lämnar mannen spermaprov o jag ska till sjukhuset imorrn o ta lite blodprover...ska också boka tid för äggledarspolning idag.. Hur mår ni andra? Hoppas sonen mår bra Draken?

Hoppas det går bra m allt!! Min sambo gjorde sina tester på Huddinge, nu har han svårt att se oss föda där med sånna minnen därifrån... Men det fungerade ju fint och det gick smidigt och snabbt med resultaten. De kan ju göra fördjupad utredning om nivåerna är tillräckligt låga, då bara ca 30% av provet/simmarna är dugligt/dugliga. Om ni hamnar på 35% eller så, be om att ändå få göra fördjupade tester!! Min sambo hamnade på 31% i duglighet och fick fördjupade tester, vilket var bra. Det var läkaren på Sophia hemmet som skickade remiss osv. Min ÄL-spolning visade en helt igensatt äggledare på ena sidan. Det gjorde sjukt ont och jag fick vända mig och vrida för att få proppen att lossna, men den lossnade inte... Fast läkaren trodde sen att det lossnat i efterhand iom jag gjorde själva spolningen, dvs röntgade med kontrastvätska. Vet inte om jag tror på det, men gravid blev jag ju. Tror också det är väldigt individuellt hur smärttålig man är. Jag är sjukt klen så vet inte hur jag ska ta mig igenom denna förlossning som väntar om 8 veckor..... ! Fast jag fick feber efteråt och hade ont i "aparaten" ett par dagar. Vad är det för blodprover? Ska ni ta chansen med vårdgarantin?
  • CT11

Tm-  Jo, i det första provet fanns "bara" 2,9 milj spermier. Enligt läkaren räknas det som väldigt få i en sats. Av dessa så simmade ca 1,3 milj framåt. De hade dessutom låg zinkhalt och fel nivå på salter. De resterande simmarna hade fel form och var allmänt odugliga i sitt rörelsemönster, tex ingen svans eller inget huvud eller liknande. I kombination med min PCO kan den här kombinationen bli svår. I vårt fall bedömde läkaren att det var min sambo som "orsakade" barnlösheten. 

I nästa prov (iom det kan variera från tillfälle till tillfälle) hade min sambo ätit zink, bytt kost till LCHF, var fullt frisk vid provtillfället samt hade börjat träna mer... Vem vet om det var det som avgjorde, men han fick upp antalet bra/dugliga spermier till 6 milj inför inseminationen. Även då tyckte läkaren att provet var  väldigt litet och att de helst skulle till ca 20 milj för att insem skulle lyckas... Tji fick hon..! 

Vad jag har förstått så behöver mannen ha ca 30-200 milj friska spermier för att en grav ska hända "lätt" på "naturlig" väg. Din sambo kanske hade fler simmare i miljontal än min? Om 11% blir 30 milj så är ju detta helt normalt prov. 

I brevet för undersökningsresultaet står det såhär:
    "Hos män där medelvärdet av de två prov som lämnats visar färre än 30 milj spermier eller om andelen framåtsimmande spermier understiger 30% rekommenderas fortsatt utredning. Vi har rekommenderat din remitterande läkare att skicka remiss till vår Andrologmottagning på Karolinska Huddinge".

• CT11

Tabbs- jo jag fick gå hem från jobbet pga febern.. Men det kan säkert variera. För mig var det lite omskakande att genomföra spolningen, hade inte riktigt mognat i hela processen och undrade egentligen i smyg fortfarande om jag ens ville ha barn och om allt trubbel var värt mödan. Så för min del behövde jag gå hem och pusta ut..

Vi har införskaffat det mesta, men vissa grejer känns oöverstigliga. Ska man köpa blöjor redan nu?? Kräm t röd skärt?? Fniss. Ingen aning!

Ska börja gå en kurs i Mindfullness inför Förlossning och Föräldraskap 19 nov:) Hoppas jag upplever att det ger lite verktyg och inte bara "flum"....!  

• CT11
    {#emotions_dlg.flower}BIM{#emotions_dlg.flower} 
    ca 31/10 tabbs 

PlusPLUSPlus 
    11/2, JLD1979 
    1/3 Draken 
    27/3 Snöuggla
    9/4 CT11

GravidGRAVID VECKAGravid 
    v36 JLD1979 
    v35 Snöuggla 
    v33 CT11   

Nalle BF Nalle 
    121021, JLD1979 
    121114, Draken   
    121203 Snöuggla 
    121220 CT

ÄppleCOMING UPÄpple
    29/10 VUL, tm78
    6/11, första samtal på Rikshospitalet (statligt finansierat IVF), tm78  
    12/11 äggledarspolning, tabbs 
    11/12 återbesök gyn få provresultat m.m., tabbs

BabyFÖDDABaby Drakens lille son!!
  • CT11

Någon som läst DN idag, sidan 10? Slemhinnans avgörande för graviditet. 

Kram 

Svar på tråden 30+, planerar första barnet, tidigare missfall/MA, BIM juni?