Inlägg från: Trollmamma till 4 |Visa alla inlägg
  • Trollmamma till 4

Fortsättning - nu som mammor allihop

Lexie77: Hur går det med planeringen inför dopet

Hur mår ni andra tjejer?

Min sambo börjar jobba efter semestern på måndag, känns lite tråkigt..

Johannes äter dåligt fortfarande så sonden sitter kvar men magproblemen har minskat i alla fall

Läkaren ska kolla hur Johannes sväljer genom att Johannes får svälja en vätska så röntgar dem halsen samtidigt men detta blir efter alla kommer tillbaka från semestern så i augusti ska dem kolla det hoppas vi..

Han växer bra och utvecklas så allt är finfint med han (förutom maten då)

Han väger 8 kg och är 71 cm lång så han börjar bli tung att bära nu.

Hoppas era bebbar mår bra
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Monchichi skrev 2011-07-31 20:18:28 följande:
    Lexie: Hoppas ni hade ett härligt dop, det tror jag säkert!

Majjssan: Min sambo har inte börjat sin semester ännu, och det känns också lite tråkigt att vi inte har sommartiden tillsammans, men han ska nog vara ledig ett tag om 4 veckor.

Bra att det går frammåt för J, trots att sonden är kvar. Skönt att ni är under kontroll. Kan det vara något problem när han ska svälja alltså? Något i vägen eller han har ont eller liknande?

Här har vi jobbat med sömnen för båda barnen. K har ju sovit bra om nätterna men insomning har vi fortfarande legat på madrass i hans rum till han sover, men nu har vi försökt ändra på det. Mutade med cars-duplo men efter två dagar sa han att han inte ville ha det, att vi skulle ge det till lillebror eller kusinen istället, bara han fick sällskap när han skulle somna. Vore ju skönt om han kunde lära sig somna själv tycker vi, men det har ändå gått framåt. Ikväll klappade pappa lite på ryggen och sen smög ut och han somnade själv, jippi!

F låter lite i sängen när vi lägger ner honom men är inte ledsen och somnar sen själv. Han hade en period när han var lite orolig när han skulle somna men det verkar ha gått över nu. Och nu sover han hela nätterna, så skönt. Ibland är jag upp och petar i nappen, men det kan jag ta, det händer inte alla nätter. Härligt att få sova själv på natten också, blir ju så mycket piggare.

De har iofs rätt tidiga vanor båda två, och vaknar runt 5.30-6, men det kanske kan bli bättre det också. Idag sov F till 7 så jag vaknade t.o.m. före honom.
    Vi har ingen aning om varför han strular men han verkar besvärad när han sväljer. Nästa vecka ska vi till läkaren igen så får vi se vad som ska göras härnäst..

Går det fortfarande bra med insomningen för F?

Va och vägde och mätte J idag och det såg bra ut

8200 kg och 72,5 cm lång..
    Lång och smal är han..

Men vi vill att han ska börja äta själv!!

Hur mår ni alla och barnen?

Dags för en träff snart?
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4

Va härligt att era små uppskattar maten

Nån träff för mig blir det inte denna veckan men gärna nästa om nån kan?

Nästa vecka börjar vardagen igen med skola vilket mina barn tycker ska bli kul

Mamma till 4
  • Trollmamma till 4

Hallå!! Ekar här inne

Hur har ni det?

Här går förkylningarna i omlott :/

Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Monchichi skrev 2011-08-29 23:01:57 följande:
    Ja var har alla tagit vägen? Semestertider som håller i sig? Vore kul att fortsätta hålla kontakten!

Majjssan: Tråkigt med förkylningar

Här är mest bara bra, iaf med barnen och sambon som har semester. Själv har jag drabbats av heshet men annars ingen fara. Idag blev det busborgen för storebror och imorgon bad. Passar på att göra lite som är svårt ensam med barnen.

Vi har hunnit med en tur till Kolmården och en natt på vildmarkshotellet, och det uppskattades av samtliga familjemedlemmar. Eller ja, minstingen sa väl inte så mycket men båda barnen somnade ovaggade efter djurparksbesök och äventyrsbad Och jag kan verkligen rekommendera att åka dit sent i augusti. Inte alls mycket folk och vi fick mycket mera för mindre pengar. Första turerna i bergochdalbanan körde de bara för oss t.ex  och K åkte elbil flera varv utan kö.
    Det börjar lugna ner sig med förkylningarna nu

Men snorigt å hostigt kommer det ju vara ett tag till tyvärr..

Va mysigt med Kolmården! Vi skulle ha åkt dit i år men plånboken sa ifrån men vi åkte till Liseberg, Danmark samt lite dagsturer

Som du skriver så ska man ta dem stora attraktionerna när det är lågsäsong, mycket bättre då!

Nästa år funderar vi på Skara Sommarland men det är ett tag kvar till nästa sommar men planering är aldrig fel

Här rullar det på som vanligt med J:s mat, han har fortfarande sond och verkar inte vara så intresserad av annan mat heller.

Han får kladda hur mycket han vill just för att kanske han får nån mat i munnen men Icke! Han stoppar allt i munnen förutom mat

Läkaren ska ringa på onsdag och då ska jag fråga om PEG (knapp på magen så man slipper tejpen å slangen i ansiktet) sen blir man så låst till hemmet då många barn vill ju peta å känna på hans ansikte och inte är det kul att gå till ÖF när jag måste heeeeeela tiden ha han i knät eller bära på honom, man vill ju inte att nån ska råka dra sonden

Annars växer och utvecklas som han ska och det är huvudsaken

*peppar peppar* så verkar magproblemen ha försvunnit

Sambon ska försöka vara FL 2 dagar i veckan i nån månad just för att avlasta mig med maten om dagarna för det är så påfrestande och nu har vi hållt på så här i 5 månader!

Hur har ni det med vänkretsen? Mina vänner jobbar och en utav mina nära vänner gillar att vara ensam med sin familj så henne träffar jag ca 1 gång varannan vecka men en annan nära vän ska ha barn snart så då blir det lite mindre ensamt

Så nu har jag gnällt lite
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Stickan skrev 2011-09-05 16:53:17 följande:
    Hej!

Jag har haft fullt upp den senaste tiden, med besök och renovering i källaren mm. Jag hinner sitta vid datorn en liten stund ibland, men jag har inte prioriterat det. Vill gärna hålla kontakten och det skulle vara kul att ses snart. Jag var till öppna förskolan på Skallberget idag och tycker att det verkar bra där. Kanske skulle vi kunna ta en träff på någon öppen förskola på fredag tex??

S växer och frodas, hon äter nu gröt på förmiddagen, lunch och sen fruktpuré och smörgås på eftermiddagen. Enligt BVC ska de inte behöva amma lika mycket på natten när de börjar äta mat, men hon ammar oftast 2 gånger varje natt ändå. Det gör inget, men jag börjar bli sugen på att få sova hela nätter igen

Majjssan77: Jag kommer ju inte från Västerås och har inte så många kompisar som bor i stan. Jag har en nära vän som är mammaledig, och vi försöker träffas någon gång i veckan i alla fall. Hittills har jag inte hunnit känna mig ensam, men jag är en sån person som gärna är lite för mig själv ibland. Gillar att vara hemma och pyssla
    Hur gick samtalet med läkaren, ska J få en peg?
    Hej

Blev källaren bra? Alltid kul med renoveringar (när det är klart;) )

Va bra hon äter Du ammar mellan måltiderna dygnet runt? Tänkte om ni hade börjat med välling nånting?
    Förstår att du vill sova! Det kommer sen

Läkaren har satt igång processen med peg det behövs lite mer undersökningar innan som svalgröntgen, mätning av PH:t (magsaften)

Han äter lite själv nu men han måste sondas fortfarande.. Nu visar han i alla fall hunger och att han vill ha välling

Det ända han gillar i matväg är påläggsskinka för att det är lite salt (kom på att han gillar salt när han fick tag i mitt finger efter att jag hade ätit popcorn)

Annars ratar han all mat även fast han får äta själv så hamnar maten på bordet men ingenting i munnen!

2 st tänder har han fått i nederkäken oxå Så sött

Hur ser det ut nästa vecka? Kanske vi kan ses?

Måndag?? Vilka kan då?
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4

Hej!

jag avbokar imorgon

Känner mig inte riktigt kry! Förkylningarna har gått runt här dessvärre

Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Stickan skrev 2011-09-11 19:44:38 följande:
    Vilket sammanträffande Vi kan inte heller för S har också blivit förkyld. Vi var på öppna förskolan förra veckan så det var nästan väntat.

Krya på dig!
    Tack Hoppas S blir frisk snart! Kram
    Linny79 skrev 2011-09-10 21:08:52 följande:
    Hej på er!

Har inte vart in på länge, hoppas allt är bra med er?

Här är det bara fint, jag har jobbat en vecka nu... Känns mycket bättre än jag trodde!

Dante är 7 månader och far fram härhemma som en virvel! Han kryper riktigt snabbt o är på allt! Han ställer sig upp mot allt så det är ett himla passande! Han har missförstått sin ålder tror jag! 

Nova tycker att det är så kul nu när Dante jagar henne osv... de kan liksom leka på ett annat sätt nu =) 

Stor kram till er! 
    D tror han är runt 9-10 månader ;)

Men va kul att han är så rörlig! J ålar sig fram (ibland) så vi väntar på att han ska börja mer å mer

Skönt att det går bra att jobba! Ska försöka komma ut på nåt i Januari (jag blev dessvärre arblös) i April förra året :/

Så om jag hittr nåt så blir sambon hemma tills augusti nästa år

Har sökt dagisplats from augusti nästa år till J så får se om vi får dagiset vi vill ha

Kram
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    Monchichi skrev 2011-09-08 20:51:43 följande:
    Majjssan77: Skönt om det inte var någon långdragen förkylning. Här har minstingen drabbats av sin första förkylning och snorar illa. Försöker suga ur näsan men han är inte pigg på det utan fäktas hej vilt. Hoppas det lugnar ner sig för honom också snart, tycker synd om honom.

Så tufft ni verkar ha det med J's matproblem, och det är förståeligt! Hur länge kan det hålla på?

Men du, inte känna att du gnällt, tråden är till för att göra sig av med lite last också
    Hej!

J:s matproblem kan fortsätta tills runt året, det beror på hur intresserad han blir av att smaka å äta.. Det är kul nu när han vill åt våran mat så han får givetvis då men det blir ca 1-2 tsk sen tappar han intresset tyvärr..

Ska göra svalgröntgen på onsdag för att se om det kan vara nåt i svalget som stör honom..

Så din lilla gillar heller inte när man är vid näsan å petar :/  Hoppas Han kryar på sig fort

Kram
    Mamma till 4
  • Trollmamma till 4
    DonaAna skrev 2011-09-12 11:42:39 följande:
    Hej alla! Har också en snorig liten kille här hemma. Det är väl såna tider nu...

Det går jättebra med maten, han gillar det mesta och gapar duktigt. Testade att göra en köttfärsröra själv men den gillades inte! Kanske var för grov konsistens, svårt att få med allt i mixningen. Sparar resten i frysen så kanske det funkar om ett tag.

Har era små fått tänder än? Arvid har inte fått än (väntar gärna med det...) men två jämnåriga bebisar har fått. Det är ju så sött med dom små risgrynen!
    J har fått 2 st i nederkäken

Jättesött!!
    Mamma till 4
Svar på tråden Fortsättning - nu som mammor allihop