• NalleMaja

Äggdonator... en undran...

Hej på er alla där ute,

Har ett problem och en dröm.
    En dröm om att ge vår älskade dotter ett litet syskon. Ett syskon som hon så väl är värd.

Vi har fått en dotter via äggdonation här i Sverige... och vill så gärna ge henne ett syskon med samma förutsättningar... och därför är tveksamma till utlandet.

Kämpade så för att få vår dotter.... en lycka och en dröm som verkligen besannades, Det tog lång tid att få henne. Som ni säkert vet långa köer... ett antal minus tester och flera missfall innan det lyckades på det absolut sista försöket. Och till råga på det en riktigt jobbig förlossning som det tog månader att återhämta sig från. Totalt tog den nog 4 år tror jag 2,5 är i kö och 1,5 år med försök och sen 9 månaders väntan... det blir ju mer än 4 år.... :)

För att få göra ett eventuellt syskonförsök här så MÅSTE vi ha en donator (som donerar till ett annat par) OCH att vi själva betalar för försöket. Det var liksom villkoren för att kunna göra det.

Några av mina vänner vet om problemet men inte vad vi håller på med nu. Jag är också av den åsikten att jag inte vill fråga/tjata på mina vänner. Vill att man ska få ta det beslutet själv om man vill göra det eller inte.

Är evigt tacksam för den dotter jag har. Blir nästan gråtfärdigt bara jag tänker på hur snälla människor det för som gör detta för en annan. Trodde inte jag skulle känna så här  jag gör föe henne och den underbara människa som hjälpte oss då som jag inte vet vem det är. Trodde eventuellt att jag skulle ha ett eller två ägg i frysen att försöka med men önskar verkligen att jag kunde ge henne ett syskon.

Finns det någon underbar själ där ute som skulle kunna tänka sig att hjälpa oss eller komma med nåt bra tips på hur man får ta på någon som kan tänka sig att hjälpa oss.
    Vill du veta mer om vår situation eller önskan eller funderar på hur det går till så är det bara att inboxa eller skriva här.

Massor av kramar
    från lilla mig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-20 09:01
    Är ju lite förvirrad så jag har visst glömt att säga att vi bor i Stockholms trakten.
  • Svar på tråden Äggdonator... en undran...
  • Luloo

alltså hur jobbigt är det och donera ett ägg eller 10? det skall visst vara jäkligt smärtsamt vid utplocket... men jag hade nog inte haft några problem med det...

det är ju bara ägg.. det är något som produceras i massor.... man lever ju faktiskt ett vanligt liv efter utplocket...

★min lilla stjärna★16/6-08★
  • MattiasFru
    Luloo skrev 2011-05-19 22:04:35 följande:
    alltså hur jobbigt är det och donera ett ägg eller 10? det skall visst vara jäkligt smärtsamt vid utplocket... men jag hade nog inte haft några problem med det...

det är ju bara ägg.. det är något som produceras i massor.... man lever ju faktiskt ett vanligt liv efter utplocket...
    Det kan vara psykiskt jobbigt, jag skulle inte vilja donera ägg av just de psykiska aspekterna, inte för att det är en mer eller mindre smärtsam utplockning.
  • Sephrenia

Jag har inga egna barn, haft två avbrutna graviditeter dvs ett missfall och en abort..
    I dagsläget vill jag inte ens ha barn men vill jätte gärna ge andra barn. 

• NalleMaja

Är det någon av er som vet hur man göra för att skicka ett medelande/inboxa någon här?

Luloo angående att donera ägg så tror jag inte det är speciellt smärtsamt för man får ju smärtlindring och hjälper den inte kan man ju beom mera. ;) Då tror jag mer som Mattias Fru att det kanske är det psykiska aspekterna men det gäller även oss som tar emot äggen att verkligen tänka igenom innan.

Sephrenia underbart att du vill hjälpa andra människor trots det du varit med om. Jag har visserligen inte varit med om abort men 2 missfall. Jag skulle bli jätte glad om du ville inboxa mig, hur man nu gör då jag precis blivit medlem här och inte listat ut alla finesser ännu. ;)

• Vickan I

Ang äggplock så är det oerhört olika hur det upplevs. Man ska ju först producera en massa ägg med hormonstimulering. Vissa mår kasst av det också (biverkningar) och tycker att sprutorna är jobbiga. Mitt äggplock (för eget bruk dock) gjorde OERHÖRT ONT och jag kommer def sövas om det måste göras om ngn gång, medan vissa andra jag känner "bara" upplevde det som lite obehagligt. Tror också att det för de flesta är tanken på att ge ifrån sig äggen och tanken på att ägget skulle vara "ens barn" gör det svårt för många.

Lycka till ts. Förstår din längtan efter syskon.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Sacha86

Hej! Jag har länge gått och funderat på att bli äggdonator. Har skickat en intresseanmälan till Huddinge sjukhus och dem har kontaktat mig.

Jag bor också i närheten av Stockholm och är intresserad utav att hjälpa er, men är inte tillräckligt insatt för att veta om det är ok att donera till sjukhus samt privat?

• NalleMaja

Sacha86 inboxar dig...

Vickan och hjärtans fröjd tack för att ni berättar... bra att inte missa nåt... så man får all information... och veta att det är väldigt olika från person till person hur man reagerar. Tack för lyckönskningarna...

• JennieNygren

Jag hade gärna hjälpt till men vet inte hur... Vet inte alls hur detta går till... Men donerar gärna... Inboxa mig och förklara mer... =)

• Marelb
    Sacha86 skrev 2011-05-20 13:47:49 följande:
    Hej! Jag har länge gått och funderat på att bli äggdonator. Har skickat en intresseanmälan till Huddinge sjukhus och dem har kontaktat mig.

Jag bor också i närheten av Stockholm och är intresserad utav att hjälpa er, men är inte tillräckligt insatt för att veta om det är ok att donera till sjukhus samt privat?
    Alltså... måste bara säga att du kanske blandat ihop det här med "privat" och ej... Man donerar aldrig privat. Man korsdonerar i så fall men det sköts genom sjukhusets kö på samma sätt som annars. Förutom då att de par du har kontakt med kommer fram i kön. Man kan liksom inte bestämma att gänga ihop sig med någon mottagare och sen fixar det sig på en gång.

TS, jag skulle råda dig att dra till Danmark eller liknande. Inga köer nästan och en dansk ser väl ut som en svensk, typ? dessutom matchas man ju ihop med utseende osv på samma sätt som i Sverige.
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
Svar på tråden Äggdonator... en undran...