• Marelb

Äggdonator... en undran...

Sacha86 skrev 2011-05-20 13:47:49 följande:
    Hej! Jag har länge gått och funderat på att bli äggdonator. Har skickat en intresseanmälan till Huddinge sjukhus och dem har kontaktat mig.

Jag bor också i närheten av Stockholm och är intresserad utav att hjälpa er, men är inte tillräckligt insatt för att veta om det är ok att donera till sjukhus samt privat?
    Alltså... måste bara säga att du kanske blandat ihop det här med "privat" och ej... Man donerar aldrig privat. Man korsdonerar i så fall men det sköts genom sjukhusets kö på samma sätt som annars. Förutom då att de par du har kontakt med kommer fram i kön. Man kan liksom inte bestämma att gänga ihop sig med någon mottagare och sen fixar det sig på en gång.

TS, jag skulle råda dig att dra till Danmark eller liknande. Inga köer nästan och en dansk ser väl ut som en svensk, typ? dessutom matchas man ju ihop med utseende osv på samma sätt som i Sverige.
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Marelb
    NalleMaja skrev 2011-05-21 10:44:17 följande:
    Marelb tack för tipset om danmark och du har alldeles rätt om danmark och danskarna :) Nåt att överväga om detta inte lyckas. Jag behöver en donator som hjälp för att ens komma in i kön så är det bara och jag vet att det inte fixar sig på en gång med tanke på allt jag varit med om men det skulle vara ett steg på vägen.
    Nej, det där att det inte fixar sig på en gång var nog mer riktat till sacha86...

Men kontakta någon privatklinik här i Sverige som har kontakt med danmark. Så gjorde min vän iaf. Önskar er all lycka till!
    JennieNygren skrev 2011-05-20 15:04:46 följande:
    Jag hade gärna hjälpt till men vet inte hur... Vet inte alls hur detta går till... Men donerar gärna... Inboxa mig och förklara mer... =)
    Du får gänra läsa min blogg om du vill veta mer... Jag bloggar om min äggdonation.
  • Marelb
    NalleMaja skrev 2011-05-21 20:11:06 följande:

Marelb om man vill veta mera har du tips på   klinik i sverige som samarbetar med danmark?

Nej det har jag väl tyvärr inte... eller, jag vet ju vilken klinik de hade... Men den ligger i en mindre stad och ni bor i sthlm. Men det borde finnas en uppsjö av privata alternativ här i krokarna (bor också i sthlms län). Alla som gör ivf eller ägg/spermie donation här på FL borde ju veta... Gör en ny tråd och fråga! Men jag var med vid hennes senaste insättning och det var superkul. De var vänliga, jag satt ju bara i receptionen men ändå. Superbra tyckte min vän och hennes man!
  • Marelb

japp! Här på FL. Öppen för alla!

• Marelb
    Grönöga skrev 2011-05-21 22:30:26 följande:
    Könsceller får bara sitt eget landsting och det regionssjukhus man tillhör hjälpa till med. Dvs inga privata kliniker gör detta. Undantag Umeå och ev Malmö rmc. Möjligtvis att privata kliniker hjälper till med provtagning inför utlandsförsök.

Ts
    Tänk på att svenska donatorer ej är anonyma vilket de nästan alltid är utomlands (om ni inte har en egen känd donator med er)
    Om ni vill att syskonen ska ha kommit till med samma bakgrund då är ju det värt att tänka på.
    De har fått hjälp med allt som man inte måst'e åka till Danmark för. Alltså alla ultraljud, alla provtagningar, kontakter utomlands och allt. Det var på en privat klinik... och en egen känd donator med er är ju just vad ts INTE har eftersom hon skrev denna tråd... Smart tanke det där med anonymiteten. Det tål säkert att tänkas på för mottagare, jag tänkte inte så långt.
  • Marelb
    Grönöga skrev 2011-05-22 12:45:41 följande:
    Fast jag menar naturligtvis som korsdonator. Det trodde jag var underförstått. Och det var väl precis en sån hon "efterlyste"?
    Ja, hon efterlyser väl en korsdoator ja. Men jag förstår inte... om de har en korsdonator med sig är de ju ändå anonyma?! Jag förstog nog inte hur du menade...
  • Marelb

Jag vet vad som menas med en korsdonation. Det var det där med "känd donator" jag inte fattade. Känd donator låter i mina öron som en direktdonation. Men du menade kors. Ja, skit samma. Önskar er lycka till allihopa!

• Marelb
    NalleMaja skrev 2011-05-23 21:41:44 följande:

Verkar som texten försvann.

Jo ni har rätt i att det är en korsdonator vi söker.

Vet att vissa länder utomlands har samma regler som sverige så det tåls att tänka på om detta inte lyckas. Önskan efter ett syskon är så stor.

Kan inte sluta förundras över hur snälla och generösa personer det finns som kan göra en sådan sak för en annan som inte annars skulle få chansen.

Ska precis till att börja min process nu... käkar p-piller men snart är det sprutor!! Men jag donerar till den först lämpade i kön. Jag önskar dig all lycka till i jakten ts. Synd att det ska behöva vara sådär tycker jag. Vissa har tur att hitta en korsdonator medan andra inte lyckas. Man kan ju inte hjälpa alla även om man vill! Känns som jag ändå hjälper många iom att de hoppar fram i kön...
  • Marelb
    NalleMaja skrev 2011-05-24 09:36:01 följande:
    Marelb det gör du, hjälper många alltså.
    Det är så mycket värt för så många. Du vet inte hur tacksam man är som mottagare.

Önskar alla kunde få fler och snabbare försök. Väntan är ju den allra värsta och just nu för ovissheten om jag ens kommer få chansen till ett syskon....
    Jag hoppas verkligen att någon vill ge mig chansen att ta mig in på kön också bara...

Tack för alla lycka till!
    Om ni hade haft ägg kvar i frysen, då hade ni fått fler försök eller? Är nyfiken på hur det funkar. Om jag du lyckas ge ägg till två mottagare och de lyckas bli gravida säger vi, men får ägg över, får de frysas och försöka igen med syskon? Är det ni som har sån otur att ni varken har ägg kvar eller en korsdonator då? En donation kan ju rent teoretiskt bli rätt många barn i så fall. Glömde fråga om detta sist jag var på KS...
  • Marelb

Tack för mer info! Ni har haft en väldig tur och otur kan man säga. Världen är fan inte rättvis det har man ju kunnat konstatera förr.

Grejen är ju att även om jag vill donera till den först i kön som väntat längst så vet jag ju inte hur just det paret kommit fram i kön. De kan ju ha kommit dit tack vare en korsdonator... så man vet ju aldrig liksom...

Vore jag er skulle jag nog kolla läget utomlands, om det nu finns länder med samma regler som i Sverige. Om ni dessutom ändå får betala kalaset här hemma så...

• Marelb

Återigen så är det otroligt sorgligt att det ska behöva vara så att ni inte ens kommer in i kön. Att väntetiden ska vara så lång när man väl kommer in i kön (som första gången när ni gjorde det) är ju också otroligt synd såklart och det beror väl på för få donatorer?

Ni vill ju ha samma förutsättningar även för ett ev syskon vilket säkert är naturligt. Vill bara skänka en tanke om att alla familjer ser olika ut och ett exempel är min vän som har en adopterad son och en dotter med hjälp av donation utomlands. Det är inte speciellt lika förutsättningar men det kan bli bra ändå.

Jag kanske kan tänka om ang till att donera "till den som väntat längst". För i själva verket vet jag inte vem som väntat längst. Dessutom donerar jag ju till dem i kön. MEN NI KOMMER INTE ENS IN I KÖN! Jag "förstår" din frustration. Förstår gör jag naturligtvis inte men hittar inte ett bättre ord. Nu är jag mitt i en donationsprocess som är min första. Jag är dock så "naiv" eller vad man ska säga så jag tror med säkerhet att jag kommer klara behandlingen bra och kommer vilja donera igen. Men jag vet inte hur pass nära man får göra det. Du får gärna inboxa din syn på utlandet (av ren nyfikenhet bara)...

Svar på tråden Äggdonator... en undran...