• NalleMaja

Äggdonator... en undran...

Hej på er alla där ute,

Har ett problem och en dröm.
    En dröm om att ge vår älskade dotter ett litet syskon. Ett syskon som hon så väl är värd.

Vi har fått en dotter via äggdonation här i Sverige... och vill så gärna ge henne ett syskon med samma förutsättningar... och därför är tveksamma till utlandet.

Kämpade så för att få vår dotter.... en lycka och en dröm som verkligen besannades, Det tog lång tid att få henne. Som ni säkert vet långa köer... ett antal minus tester och flera missfall innan det lyckades på det absolut sista försöket. Och till råga på det en riktigt jobbig förlossning som det tog månader att återhämta sig från. Totalt tog den nog 4 år tror jag 2,5 är i kö och 1,5 år med försök och sen 9 månaders väntan... det blir ju mer än 4 år.... :)

För att få göra ett eventuellt syskonförsök här så MÅSTE vi ha en donator (som donerar till ett annat par) OCH att vi själva betalar för försöket. Det var liksom villkoren för att kunna göra det.

Några av mina vänner vet om problemet men inte vad vi håller på med nu. Jag är också av den åsikten att jag inte vill fråga/tjata på mina vänner. Vill att man ska få ta det beslutet själv om man vill göra det eller inte.

Är evigt tacksam för den dotter jag har. Blir nästan gråtfärdigt bara jag tänker på hur snälla människor det för som gör detta för en annan. Trodde inte jag skulle känna så här  jag gör föe henne och den underbara människa som hjälpte oss då som jag inte vet vem det är. Trodde eventuellt att jag skulle ha ett eller två ägg i frysen att försöka med men önskar verkligen att jag kunde ge henne ett syskon.

Finns det någon underbar själ där ute som skulle kunna tänka sig att hjälpa oss eller komma med nåt bra tips på hur man får ta på någon som kan tänka sig att hjälpa oss.
    Vill du veta mer om vår situation eller önskan eller funderar på hur det går till så är det bara att inboxa eller skriva här.

Massor av kramar
    från lilla mig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-20 09:01
    Är ju lite förvirrad så jag har visst glömt att säga att vi bor i Stockholms trakten.
  • Svar på tråden Äggdonator... en undran...
  • NalleMaja

Marelb tack för tipset om danmark och du har alldeles rätt om danmark och danskarna :) Nåt att överväga om detta inte lyckas. Jag behöver en donator som hjälp för att ens komma in i kön så är det bara och jag vet att det inte fixar sig på en gång med tanke på allt jag varit med om men det skulle vara ett steg på vägen.

• Marelb
    NalleMaja skrev 2011-05-21 10:44:17 följande:
    Marelb tack för tipset om danmark och du har alldeles rätt om danmark och danskarna :) Nåt att överväga om detta inte lyckas. Jag behöver en donator som hjälp för att ens komma in i kön så är det bara och jag vet att det inte fixar sig på en gång med tanke på allt jag varit med om men det skulle vara ett steg på vägen.
    Nej, det där att det inte fixar sig på en gång var nog mer riktat till sacha86...

Men kontakta någon privatklinik här i Sverige som har kontakt med danmark. Så gjorde min vän iaf. Önskar er all lycka till!
    JennieNygren skrev 2011-05-20 15:04:46 följande:
    Jag hade gärna hjälpt till men vet inte hur... Vet inte alls hur detta går till... Men donerar gärna... Inboxa mig och förklara mer... =)
    Du får gänra läsa min blogg om du vill veta mer... Jag bloggar om min äggdonation.
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • NalleMaja

Marelb om man vill veta mera har du tips på   klinik i sverige som samarbetar med danmark?

• Grönöga

Du kan gladeligen få hur många ägg av mig som du behöver. Om du kan lyckas övertala Huddinge om att vi får fler än ett landstingsförsök ivf om det skulle behövas. Påbörjar själv ivf till hösten så rent tekniskt sett kan du få ägg redan då. Eller ja, blodprover från mig måste visa ok efter 6 månader. Man kanske kan frysa embryon fram till 6 månader och är mina blodprover ok då göra ett FET på dig. Men om de ställer upp på det är en annan fråga. Men fråga iaf.
    Hjälper du mig hjälper jag dig
    Ingen tvekan!

• Marelb
    NalleMaja skrev 2011-05-21 20:11:06 följande:

Marelb om man vill veta mera har du tips på   klinik i sverige som samarbetar med danmark?

Nej det har jag väl tyvärr inte... eller, jag vet ju vilken klinik de hade... Men den ligger i en mindre stad och ni bor i sthlm. Men det borde finnas en uppsjö av privata alternativ här i krokarna (bor också i sthlms län). Alla som gör ivf eller ägg/spermie donation här på FL borde ju veta... Gör en ny tråd och fråga! Men jag var med vid hennes senaste insättning och det var superkul. De var vänliga, jag satt ju bara i receptionen men ändå. Superbra tyckte min vän och hennes man!
  • Grönöga

Könsceller får bara sitt eget landsting och det regionssjukhus man tillhör hjälpa till med. Dvs inga privata kliniker gör detta. Undantag Umeå och ev Malmö rmc. Möjligtvis att privata kliniker hjälper till med provtagning inför utlandsförsök.

Ts
    Tänk på att svenska donatorer ej är anonyma vilket de nästan alltid är utomlands (om ni inte har en egen känd donator med er)
    Om ni vill att syskonen ska ha kommit till med samma bakgrund då är ju det värt att tänka på.

• JennieNygren
    Marelb skrev 2011-05-21 13:51:58 följande:
    Du får gänra läsa min blogg om du vill veta mer... Jag bloggar om min äggdonation.
    Okej har du den här på FL??
  • Marelb

japp! Här på FL. Öppen för alla!

• Marelb
    Grönöga skrev 2011-05-21 22:30:26 följande:
    Könsceller får bara sitt eget landsting och det regionssjukhus man tillhör hjälpa till med. Dvs inga privata kliniker gör detta. Undantag Umeå och ev Malmö rmc. Möjligtvis att privata kliniker hjälper till med provtagning inför utlandsförsök.

Ts
    Tänk på att svenska donatorer ej är anonyma vilket de nästan alltid är utomlands (om ni inte har en egen känd donator med er)
    Om ni vill att syskonen ska ha kommit till med samma bakgrund då är ju det värt att tänka på.
    De har fått hjälp med allt som man inte måst'e åka till Danmark för. Alltså alla ultraljud, alla provtagningar, kontakter utomlands och allt. Det var på en privat klinik... och en egen känd donator med er är ju just vad ts INTE har eftersom hon skrev denna tråd... Smart tanke det där med anonymiteten. Det tål säkert att tänkas på för mottagare, jag tänkte inte så långt.
  • Grönöga

Fast jag menar naturligtvis som korsdonator. Det trodde jag var underförstått. Och det var väl precis en sån hon "efterlyste"?

Svar på tråden Äggdonator... en undran...