• susa

    Hur långa skoldagar har man i förstaklass?

    Min fråga är som rubriken lyder.

    Har själv ett barn i första klass och jag tycker det är väldigt få lektionstimmar och mycket hemarbete för att man ska hinna med allt enligt läroplanen.

    Skoldagen börjar 8.20 och slutar 12.10 tre dagar och 13.35 två dagar.

    Hur ser det ut för er?

  • Svar på tråden Hur långa skoldagar har man i förstaklass?
  • Mammatilltvåprinsar

    Finns ju olika sätt att se på saken. Massor av läxor i år ett kanske är onödigt men jag tror inte man ska utesluta läxor helt, oavsett antal timmar i skolan då studiesystemet i Sverige är, till stor del, uppbyggt på hemarbete. Man bör, tidigt, få lära sig att planera hemarbete och hitta rätt studieteknik. Annars blir det väldigt svårt högre upp... Läxfri skola skulle jag aldrig välja då barnen sen, enligt mig, är i princip handikappade redan i år fem eller när de byter skola.

  • HarperSeven
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-07-21 15:55:55 följande:
    Finns ju olika sätt att se på saken. Massor av läxor i år ett kanske är onödigt men jag tror inte man ska utesluta läxor helt, oavsett antal timmar i skolan då studiesystemet i Sverige är, till stor del, uppbyggt på hemarbete. Man bör, tidigt, få lära sig att planera hemarbete och hitta rätt studieteknik. Annars blir det väldigt svårt högre upp... Läxfri skola skulle jag aldrig välja då barnen sen, enligt mig, är i princip handikappade redan i år fem eller när de byter skola.
    Jag tycker att det är bra med läxor men att läxorna ska vara på en nivå som barnen klarar av. Så att det inte blir så att föräldrarna måste göra 95 % av arbetet för att läxorna ska blir klara. Jag tycker att min son har väldigt bra läxor. Han tar hem en eller två böcker två gånger per vecka som han ska läsa två gånger. Han har fått nya böcker varje måndag och onsdag. Sedan så ska han även lära sig att stava fem ord per vecka. Läsläxan har verkligen hjälp hans läsning och stavningsläxan gör att han har blivit mycket bättre på att skriva. Minson är duktig på matematik så jag känner inte att jag saknar någon matteläxa.
  • mamma till tre busungar

    8.10-13.00 men en dag börjar de vid nio och en dag slutar de först vid halv två. Två dagar behöver de dessutom vara där redan vid åtta pga ombyte till gympa.

  • Svennis
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-07-21 15:55:55 följande:
    Finns ju olika sätt att se på saken. Massor av läxor i år ett kanske är onödigt men jag tror inte man ska utesluta läxor helt, oavsett antal timmar i skolan då studiesystemet i Sverige är, till stor del, uppbyggt på hemarbete. Man bör, tidigt, få lära sig att planera hemarbete och hitta rätt studieteknik. Annars blir det väldigt svårt högre upp... Läxfri skola skulle jag aldrig välja då barnen sen, enligt mig, är i princip handikappade redan i år fem eller när de byter skola.
    Det är ingen läxfri skola barnen går i, men i ettan så slipper de
  • HarperSeven
    Tuffen skrev 2011-07-21 15:08:44 följande:
    Harperseven, det har varit en nackdel. Han har haft tråkigt i skolan. Han är duktig och ligger långt fram, men hans fröken struntar i det. Jag är lärare själv, och vi jobbar en del hemma för att kompensera hans frökens uppenbara brister. Han tycker t ex att det är roligt att räkna med tal där resultatet blir negativt. Han gillar också att räkna 'gångertal', och ibland ger jag honom räknesagor. I hans klass finns det barn som knappt fattar 1+1, så du förstår ju hur läget är för sonen i skolan. :(

    Jag är inte lärare själv och min son har bara gått ett år i skolan än så länge. Men det känns som att skillnaderna barnen emellan är störst i de yngre åren. I min sons klass finns det t.ex. en pojke som läser som en elvaåring och en pojke som jobbar på att lära sig bokstavsljuden. En del av barnen arbetar med att addera tresiffriga tal medan andra tycker att det är svårt att addera ensiffriga tal. Så det naturliga borde vara att barnen får arbeta i sitt eget tempo. Min son kunde t.ex. i läsa när han började skolan men många barn i hans klass kunde läsa. Det skulle därför inte fungera för sonen om alla barnen skulle läsa böcker på samma nivå. Han behövde börja från början. Alla andra barn i hans klass hade dessutom redan gått ett år i skolan. Hans skola har klarat det här strålande. Men vi bor inte i Sverige och det är en privat skola som kostar väldigt mycket pengar varje år. Så skolan har höga förväntningar på sig och riskerar även att förlora mycket pengar om undervisningen är under förväntan. Förväntningarna är dessutom väldigt höga.

    Vilken årskurs undervisar du?

  • Svennis
    HarperSeven skrev 2011-07-21 20:35:30 följande:

    Jag är inte lärare själv och min son har bara gått ett år i skolan än så länge. Men det känns som att skillnaderna barnen emellan är störst i de yngre åren. I min sons klass finns det t.ex. en pojke som läser som en elvaåring och en pojke som jobbar på att lära sig bokstavsljuden. En del av barnen arbetar med att addera tresiffriga tal medan andra tycker att det är svårt att addera ensiffriga tal. Så det naturliga borde vara att barnen får arbeta i sitt eget tempo. Min son kunde t.ex. i läsa när han började skolan men många barn i hans klass kunde läsa. Det skulle därför inte fungera för sonen om alla barnen skulle läsa böcker på samma nivå. Han behövde börja från början. Alla andra barn i hans klass hade dessutom redan gått ett år i skolan. Hans skola har klarat det här strålande. Men vi bor inte i Sverige och det är en privat skola som kostar väldigt mycket pengar varje år. Så skolan har höga förväntningar på sig och riskerar även att förlora mycket pengar om undervisningen är under förväntan. Förväntningarna är dessutom väldigt höga.

    Vilken årskurs undervisar du?


    Det är det som så bra med vår skola (lärare?). I 1-2:an jobbar eleverna efter egen förmåga. De kollade upp i början av ettan vad de kunde och så fick de börja därifrån. Barn i samma åldrar koncentrerar sig därför på olika saker. De fick aldrig, som jag själv fick, gå igenom bokstav för bokstav i samma ordning tex. Dottern som är ganska snabb på att lära sig fick helt enkelt börja med sådant som tvåorna håller på med när hon hade avslutat det andra.

    Denna lärare gör också mycket detaljerade personliga utvecklingsträd till alla elever och föräldrar, hon är super
  • Kimona

    Jag hade 08.00 -14.00 tre dagar i veckan och 08.00 - 12.00 två dagar i veckan (tisdag och fredag tror jag)

  • Kimona
    Tuffen skrev 2011-07-21 15:08:44 följande:
    Harperseven, det har varit en nackdel. Han har haft tråkigt i skolan. Han är duktig och ligger långt fram, men hans fröken struntar i det. Jag är lärare själv, och vi jobbar en del hemma för att kompensera hans frökens uppenbara brister. Han tycker t ex att det är roligt att räkna med tal där resultatet blir negativt. Han gillar också att räkna 'gångertal', och ibland ger jag honom räknesagor. I hans klass finns det barn som knappt fattar 1+1, så du förstår ju hur läget är för sonen i skolan. :(
    Kan han inte få hoppa över ett år? Eller får man inte göra så längre? :/
  • anne h

    8.05-13.00


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • someone01

    vad menas med att dom inte har pengar för längre dagar?
    Lärarna får väl ingen mer lön bara för att dagardna blir längre?  Ok värmen och elen blir kanske lite mer men då blir ju dagarna kortare tid på fritids så det bore ju jämna ut sej

  • Mirris

    Här går barna 8.40-13.20 5 dar i veckan!
    Då har dom 45 min gympa ena veckan o 1 tim o 45 min gympa andra veckan.  (stor klass som är uppdelad varannan onsdag på gympan)

    Tycker det verkar som det räcker till Otroligt va dom lär sig mycket just nu! 

  • Mirris
    Svennis skrev 2011-07-21 20:53:40 följande:
    Det är det som så bra med vår skola (lärare?). I 1-2:an jobbar eleverna efter egen förmåga. De kollade upp i början av ettan vad de kunde och så fick de börja därifrån. Barn i samma åldrar koncentrerar sig därför på olika saker. De fick aldrig, som jag själv fick, gå igenom bokstav för bokstav i samma ordning tex. Dottern som är ganska snabb på att lära sig fick helt enkelt börja med sådant som tvåorna håller på med när hon hade avslutat det andra.

    Denna lärare gör också mycket detaljerade personliga utvecklingsträd till alla elever och föräldrar, hon är super

    Vi har en skola med "flexibelt lärande" och det är super. Fröknarna har nu dom första veckorna lyssnat av vad ungarna kan o så får man läxa efter vart man är i lärandet! En del fick sidor med ord om 2 bokstäver och andra fick hela kapitel i läsläxa. (handlar om läsandet just nu)

    Hela skolan är "flexibel". Det kommer studiebesök o kollar in skolan ibland, sist nån skola från NewZeeland ...

    Men nu ska det tydligen bli flexibelt sportlov också. Men det verkar ju bara rörigt... tydligen ska det vara ett spann på 4-5 veckor som man själv ska kunna bestämma när man ska vara ledig. Fattar inte hur det ska gå till med lärare och undervisningen. Ska dom inte få nåt sportlov då? 
    Nåja, vi får se. Men flexibelt lärande är iallafall toppen.   
  • mimamima

    Jobbar med ettor just nu. De börjar 8.10 och slutar 13.00 varannan dag och 13.30 varannan (halvklasser). Kort läsläxa och lite matte. Jag håller till på fritids efter skolan och vi har 75 barn på 4 personal, så tid för läxhjälp finns tyvärr inte...,.

  • caliningrad

    hej
    min dotter ar 4, hon gar i "K2" (US curriculum).
    Hennes skoldagar ar 08:40-14:50 5 dagar i veckan, hon har laxor 2 ggr i veckan. Vettiga fritidsaktiviteter 1 timme varje dag efter skolan (piano, ballet, yoga osv). 

    Amnena ar mest fokuserade pa matte och lasning, men ocksa "second language" 4 ggr i veckan, tema aktiviteter, utflykter, data, musik och konst.

    Hon kan mer an barn som gar i nollan i Sverige. 

  • someone01
    caliningrad skrev 2011-09-08 12:50:22 följande:
    hej
    min dotter ar 4, hon gar i "K2" (US curriculum).
    Hennes skoldagar ar 08:40-14:50 5 dagar i veckan, hon har laxor 2 ggr i veckan. Vettiga fritidsaktiviteter 1 timme varje dag efter skolan (piano, ballet, yoga osv). 

    Amnena ar mest fokuserade pa matte och lasning, men ocksa "second language" 4 ggr i veckan, tema aktiviteter, utflykter, data, musik och konst.

    Hon kan mer an barn som gar i nollan i Sverige. 
    Jag förstår att hon kan mer än ett barn som går i nollan i sveige eftersom hon har gått i skolan längre.
    Vi har just flyttat från UK, där våran son gick 2 år i skolan. Och det är klart att han kan massa mer än sina jämnåriga här i Danmark. Men jag tror att undervisningen kommer gå lite fortare fram här än vad den gör i UK eftersom barnen är större och kan ta åt sej saker fortare.
  • lilla t81

    Enligt timplanen för " ettor" så ska de ha 960 undervisningsminuter i veckan, sen lägger vissa skolor ut extra tid för specialpedagogik (extra stöd till elever som behöver) Så dagarna kan vara mellan 8.15-12.30 eller 8.15- 13.30 med läxor i läsning och lite matte är inte ovanligt! Det finns  barn med hemspråk som ligger utanför den ordinarie undervisningstiden så deras skoldag kan ju bli längre.

Svar på tråden Hur långa skoldagar har man i förstaklass?