• susa

Hur långa skoldagar har man i förstaklass?

Min fråga är som rubriken lyder.

Har själv ett barn i första klass och jag tycker det är väldigt få lektionstimmar och mycket hemarbete för att man ska hinna med allt enligt läroplanen.

Skoldagen börjar 8.20 och slutar 12.10 tre dagar och 13.35 två dagar.

Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Hur långa skoldagar har man i förstaklass?
  • Tuffen

Det verkar som min son har haft väldigt korta dagar i ettan, jämförelsevis.

• HarperSeven
    Tuffen skrev 2011-07-17 15:57:53 följande:
    Det verkar som min son har haft väldigt korta dagar i ettan, jämförelsevis.
    Hur har det gått för din son? Har han utvecklats mycket under året? Har de korta dagarna varit en fördel eller en nackdel? Gör ni mycket hemma för att kompensera för de korta dagarna? Hur långa dagar blir det i tvåan?
  • LillaJag76

Här går de 8.10 - 13 sedan är det fritis.6-års.INga läxor.

Skolan dottern ska börja ettan i har följande tider: 7.45 - 13.00. Börjar tidigt pga taxi och busstider..

• Tokstolla

hm, när jag gick i första klass (annat land) gick jag 30 lärdaledda timmar /vecka (så är det än) och man börjar när man är 5-6 år. 

• Tuffen

Harperseven, det har varit en nackdel. Han har haft tråkigt i skolan. Han är duktig och ligger långt fram, men hans fröken struntar i det. Jag är lärare själv, och vi jobbar en del hemma för att kompensera hans frökens uppenbara brister. Han tycker t ex att det är roligt att räkna med tal där resultatet blir negativt. Han gillar också att räkna 'gångertal', och ibland ger jag honom räknesagor. I hans klass finns det barn som knappt fattar 1+1, så du förstår ju hur läget är för sonen i skolan. :(

• Svennis

8.05-11.50 måndagar och fredagar
    8.05-13.00 tisdagar,onsdagar och torsdagar

Det har varit tiderna både när dottern gick i förskoleklass och nu senast i 1:an. Än så länge har de inte haft några läxor och de följer ändå läroplanen

• Svennis
    Svennis skrev 2011-07-21 15:37:32 följande:
    8.05-11.50 måndagar och fredagar
    8.05-13.00 tisdagar,onsdagar och torsdagar

Det har varit tiderna både när dottern gick i förskoleklass och nu senast i 1:an. Än så länge har de inte haft några läxor och de följer ändå läroplanen
    Eller jo, de har haft ett fåtal läxor men inga som återkommit varje vecka!
  • Mammatilltvåprinsar

Finns ju olika sätt att se på saken. Massor av läxor i år ett kanske är onödigt men jag tror inte man ska utesluta läxor helt, oavsett antal timmar i skolan då studiesystemet i Sverige är, till stor del, uppbyggt på hemarbete. Man bör, tidigt, få lära sig att planera hemarbete och hitta rätt studieteknik. Annars blir det väldigt svårt högre upp... Läxfri skola skulle jag aldrig välja då barnen sen, enligt mig, är i princip handikappade redan i år fem eller när de byter skola.

Svar på tråden Hur långa skoldagar har man i förstaklass?