Inlägg från: HarperSeven |Visa alla inlägg
  • HarperSeven

Hur långa skoldagar har man i förstaklass?

Vi bor i och för sig inte i Sverige men jag svarar i alla fall. Sonen går i år 1 och är sex år. Han går i skolan mellan kl. 8.45 och kl. 15.25. De har inget fritids utan har lektioner hela tiden. De har en stavningsläxa i veckan. Han ska lära sig att stava fem ord. Varje fredag är det läxförhör. Han har även fyra små böcker som de läser i skolan och som man ska läsa hemma.

Vad har ditt barn för läxor, ts?

• HarperSeven
    susa skrev 2011-05-18 12:59:46 följande:

Vilken skillnad!!!

Förutom att träna på läsning minst 15 minuter / dag. Och öva på att skriva / räkna / klockan mm, är det inlämningsuppgifter varje vecka i de olika ämnena. På skolan finns tid för genomgång. Träna får man göra hemma.

Nu har mitt barn engagerade föräldrar så det är inget problem direkt. Men det finns ju barn som inte har det och de halkar lätt efter redan från början. Speciellt nu när det är individuella mål och alla barn är på olika nivåer i ämnena.

Vad mycket läxor ditt barn har! Jag tycker att det borde vara bättre att ha en eller två timmar mer varje dag och slippa läxor ha så mycket läxor. Men skolan har väl inte pengar. Det verkar jobbigt för de barn som har långa dagar på fritids och som inte vill göra läxorna. Det kan då lätt bli en kamp varje dag för att få barnet att göra läxor. Min son är inte så förtjust i att göra läxor så jag är glad att han inte har mer än vad han har. Nästa läsår då sonen skulle ha börjat sexårsverksamheten om vi hade bott i Sverige så är det mer läxor i sonens skola.

Har du pratat med ditt barns lärare om hur han/hon ser på den korta skoldagen och alla läxorna? Vad tycker läraren?

Hur många barn och hur mycket personal?

Kan inte fritids hjälpa till med läxorna?
  • HarperSeven
    Tuffen skrev 2011-07-17 15:57:53 följande:
    Det verkar som min son har haft väldigt korta dagar i ettan, jämförelsevis.
    Hur har det gått för din son? Har han utvecklats mycket under året? Har de korta dagarna varit en fördel eller en nackdel? Gör ni mycket hemma för att kompensera för de korta dagarna? Hur långa dagar blir det i tvåan?
  • HarperSeven
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-07-21 15:55:55 följande:
    Finns ju olika sätt att se på saken. Massor av läxor i år ett kanske är onödigt men jag tror inte man ska utesluta läxor helt, oavsett antal timmar i skolan då studiesystemet i Sverige är, till stor del, uppbyggt på hemarbete. Man bör, tidigt, få lära sig att planera hemarbete och hitta rätt studieteknik. Annars blir det väldigt svårt högre upp... Läxfri skola skulle jag aldrig välja då barnen sen, enligt mig, är i princip handikappade redan i år fem eller när de byter skola.
    Jag tycker att det är bra med läxor men att läxorna ska vara på en nivå som barnen klarar av. Så att det inte blir så att föräldrarna måste göra 95 % av arbetet för att läxorna ska blir klara. Jag tycker att min son har väldigt bra läxor. Han tar hem en eller två böcker två gånger per vecka som han ska läsa två gånger. Han har fått nya böcker varje måndag och onsdag. Sedan så ska han även lära sig att stava fem ord per vecka. Läsläxan har verkligen hjälp hans läsning och stavningsläxan gör att han har blivit mycket bättre på att skriva. Minson är duktig på matematik så jag känner inte att jag saknar någon matteläxa.
  • HarperSeven
    Tuffen skrev 2011-07-21 15:08:44 följande:
    Harperseven, det har varit en nackdel. Han har haft tråkigt i skolan. Han är duktig och ligger långt fram, men hans fröken struntar i det. Jag är lärare själv, och vi jobbar en del hemma för att kompensera hans frökens uppenbara brister. Han tycker t ex att det är roligt att räkna med tal där resultatet blir negativt. Han gillar också att räkna 'gångertal', och ibland ger jag honom räknesagor. I hans klass finns det barn som knappt fattar 1+1, så du förstår ju hur läget är för sonen i skolan. :(

Jag är inte lärare själv och min son har bara gått ett år i skolan än så länge. Men det känns som att skillnaderna barnen emellan är störst i de yngre åren. I min sons klass finns det t.ex. en pojke som läser som en elvaåring och en pojke som jobbar på att lära sig bokstavsljuden. En del av barnen arbetar med att addera tresiffriga tal medan andra tycker att det är svårt att addera ensiffriga tal. Så det naturliga borde vara att barnen får arbeta i sitt eget tempo. Min son kunde t.ex. i läsa när han började skolan men många barn i hans klass kunde läsa. Det skulle därför inte fungera för sonen om alla barnen skulle läsa böcker på samma nivå. Han behövde börja från början. Alla andra barn i hans klass hade dessutom redan gått ett år i skolan. Hans skola har klarat det här strålande. Men vi bor inte i Sverige och det är en privat skola som kostar väldigt mycket pengar varje år. Så skolan har höga förväntningar på sig och riskerar även att förlora mycket pengar om undervisningen är under förväntan. Förväntningarna är dessutom väldigt höga.

Vilken årskurs undervisar du?

Svar på tråden Hur långa skoldagar har man i förstaklass?