• susa

Hur långa skoldagar har man i förstaklass?

Min fråga är som rubriken lyder.

Har själv ett barn i första klass och jag tycker det är väldigt få lektionstimmar och mycket hemarbete för att man ska hinna med allt enligt läroplanen.

Skoldagen börjar 8.20 och slutar 12.10 tre dagar och 13.35 två dagar.

Hur ser det ut för er?

• Svar på tråden Hur långa skoldagar har man i förstaklass?
  • Javah

8.30-14 varje dag, går på en läxfri skola.

• Åssi

Min son går 8,15 - 13,15 måndag-fredag och MYCKET läxor tycker jag också att det är.

Han har en matte-läxa och en "min egen bok"-läxa (några sidor där det ska skrivas ord, färgläggas dras streck mellan de ord som rimmar osv) per vecka samt en läsläxa på ca 5 sidor som ska läsas varje dag alltså 7 ggr.

• HarperSeven

Vi bor i och för sig inte i Sverige men jag svarar i alla fall. Sonen går i år 1 och är sex år. Han går i skolan mellan kl. 8.45 och kl. 15.25. De har inget fritids utan har lektioner hela tiden. De har en stavningsläxa i veckan. Han ska lära sig att stava fem ord. Varje fredag är det läxförhör. Han har även fyra små böcker som de läser i skolan och som man ska läsa hemma.

Vad har ditt barn för läxor, ts?

• susa
    Filip 2 år skrev 2011-05-18 12:31:31 följande:
    Vi bor i och för sig inte i Sverige men jag svarar i alla fall. Sonen går i år 1 och är sex år. Han går i skolan mellan kl. 8.45 och kl. 15.25. De har inget fritids utan har lektioner hela tiden. De har en stavningsläxa i veckan. Han ska lära sig att stava fem ord. Varje fredag är det läxförhör. Han har även fyra små böcker som de läser i skolan och som man ska läsa hemma.

Vad har ditt barn för läxor, ts?

Vilken skillnad!!!

Förutom att träna på läsning minst 15 minuter / dag. Och öva på att skriva / räkna / klockan mm, är det inlämningsuppgifter varje vecka i de olika ämnena. På skolan finns tid för genomgång. Träna får man göra hemma.

Nu har mitt barn engagerade föräldrar så det är inget problem direkt. Men det finns ju barn som inte har det och de halkar lätt efter redan från början. Speciellt nu när det är individuella mål och alla barn är på olika nivåer i ämnena.

• skånegås

Här har alla barn i förskoleklass till åk 2 samma tider, 8.30-13.40 fredagar -12.40 och då är fk ledig. För att de ska kunna samordna skolbussarna.. Ungefär samma tider som 15-timmars barnen som går 8.30-13.30 tis ons tors. Väldigt praktiskt tycker jag som mamma till 3  skol- och förskolebarn i första klass börjar de med en läxa i veckan, i tvåan lite mer...

• 010306

här går dem 8:20 -13 alla dagarna i ettan.
    En matte eller svenska läxa i veckan + bokläsning

• HarperSeven
    susa skrev 2011-05-18 12:59:46 följande:

Vilken skillnad!!!

Förutom att träna på läsning minst 15 minuter / dag. Och öva på att skriva / räkna / klockan mm, är det inlämningsuppgifter varje vecka i de olika ämnena. På skolan finns tid för genomgång. Träna får man göra hemma.

Nu har mitt barn engagerade föräldrar så det är inget problem direkt. Men det finns ju barn som inte har det och de halkar lätt efter redan från början. Speciellt nu när det är individuella mål och alla barn är på olika nivåer i ämnena.

Vad mycket läxor ditt barn har! Jag tycker att det borde vara bättre att ha en eller två timmar mer varje dag och slippa läxor ha så mycket läxor. Men skolan har väl inte pengar. Det verkar jobbigt för de barn som har långa dagar på fritids och som inte vill göra läxorna. Det kan då lätt bli en kamp varje dag för att få barnet att göra läxor. Min son är inte så förtjust i att göra läxor så jag är glad att han inte har mer än vad han har. Nästa läsår då sonen skulle ha börjat sexårsverksamheten om vi hade bott i Sverige så är det mer läxor i sonens skola.

Har du pratat med ditt barns lärare om hur han/hon ser på den korta skoldagen och alla läxorna? Vad tycker läraren?

Hur många barn och hur mycket personal?

Kan inte fritids hjälpa till med läxorna?
  • Tuffen

Min son går 8.00.11.15 4 dagar i veckan och 8.00-13.00 en dag i veckan. Ja, det är korta dagar.

• susa
    Filip 2 år skrev 2011-05-18 19:13:12 följande:
    Vad mycket läxor ditt barn har! Jag tycker att det borde vara bättre att ha en eller två timmar mer varje dag och slippa läxor ha så mycket läxor. Men skolan har väl inte pengar. Det verkar jobbigt för de barn som har långa dagar på fritids och som inte vill göra läxorna. Det kan då lätt bli en kamp varje dag för att få barnet att göra läxor. Min son är inte så förtjust i att göra läxor så jag är glad att han inte har mer än vad han har. Nästa läsår då sonen skulle ha börjat sexårsverksamheten om vi hade bott i Sverige så är det mer läxor i sonens skola.

Har du pratat med ditt barns lärare om hur han/hon ser på den korta skoldagen och alla läxorna? Vad tycker läraren?

Hur många barn och hur mycket personal?

Kan inte fritids hjälpa till med läxorna?

Håller med dig om att lite längre dagar skulle vara bra. Då de flesta är kvar på fritids skulle lite längre skoldagar inte skada. Så de slipper lite läxor men det finns väl inga pengar. Läraren håller också med, alltså att det är för lite lektionstimmar för att man ska kunna nå målen i läroplanen utan läxor.

De är 26 barn på två pedagoger. Och på fritids tror jag ätt de är tre personal på 70 barn så där finns ingen som helst möjlighet till läxhjälp. Enart förvaring :(

Att jag startat tråden beror på att jag är nyfiken på om det ser likadant ut överallt

• Elli47

Förskoleklass, 1:an  och 2:an har följande tide: 08.35 - 13.30 varje dag.  När de börjar 3.an har de en längre dag då de går till 15.00 tror jag det var. Min yngste går i 1:an och de har 1-2 läxor per vecka, matte och svenska.

Svar på tråden Hur långa skoldagar har man i förstaklass?