HarperSeven skrev 2011-07-21 20:35:30 följande:
Jag är inte lärare själv och min son har bara gått ett år i skolan än så länge. Men det känns som att skillnaderna barnen emellan är störst i de yngre åren. I min sons klass finns det t.ex. en pojke som läser som en elvaåring och en pojke som jobbar på att lära sig bokstavsljuden. En del av barnen arbetar med att addera tresiffriga tal medan andra tycker att det är svårt att addera ensiffriga tal. Så det naturliga borde vara att barnen får arbeta i sitt eget tempo. Min son kunde t.ex. i läsa när han började skolan men många barn i hans klass kunde läsa. Det skulle därför inte fungera för sonen om alla barnen skulle läsa böcker på samma nivå. Han behövde börja från början. Alla andra barn i hans klass hade dessutom redan gått ett år i skolan. Hans skola har klarat det här strålande. Men vi bor inte i Sverige och det är en privat skola som kostar väldigt mycket pengar varje år. Så skolan har höga förväntningar på sig och riskerar även att förlora mycket pengar om undervisningen är under förväntan. Förväntningarna är dessutom väldigt höga.
Vilken årskurs undervisar du?
Det är det som så bra med vår skola (lärare?). I 1-2:an jobbar eleverna efter egen förmåga. De kollade upp i början av ettan vad de kunde och så fick de börja därifrån. Barn i samma åldrar koncentrerar sig därför på olika saker. De fick aldrig, som jag själv fick, gå igenom bokstav för bokstav i samma ordning tex. Dottern som är ganska snabb på att lära sig fick helt enkelt börja med sådant som tvåorna håller på med när hon hade avslutat det andra.
Denna lärare gör också mycket detaljerade personliga utvecklingsträd till alla elever och föräldrar, hon är super