• education

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Kjell2 skrev 2011-06-15 21:19:05 följande:

Helt otrolig kille - han förespår att marknaden vände mars 2011 .Men vänta lite nu, det var för tre månader sen. Han kan alttså förutspå bak i tiden! Lika imponerade som jag berättar för er att det snöade i febrari.

Men Kjell... Har du över huvud taget läst vad han skrev? Det verkar inte så?

Det står inte att han förutsprår att marknaden vände mars 2011 utan han skriver, bokstavligen, att han:
    "sätter alltså tidpunkten för toppen på bostadsbubblan till februari-mars år 2011". Han menar alltså att marknaden vände nedåt då, men inte bara det, han menar att vi inte kommer att nå upp till samma nivåer igen förrän bubblan spruckit helt (att jag ens förklarar detta....).

Det är väl ändå en HIMLA skillnad?

Sedan om han har rätt eller ej, det är en annan sak. Ser fram emot att följa utvecklingen. Men jag börjar med att läsa och fatta vad killen verkligen har skrivit först.
  • education
    Kjell2 skrev 2011-06-17 09:04:13 följande:
    Jag har under de senaste 15 åren på bostadsmarkande hört olka profesior om att "bubblans spricker snart". Följt av olika typer av analyser kring inkomst, belåningsgrad,  guldpriser, överprisättning mm. Tre saker har dessa analyser gemensamt. De ger ingen svar på när bubblan kommer inträffa, inte heller hur mycket och ingen har hittills slagit in. Därför är jag väldigt skeptiks till alla profetr som skriker om bostadsbubbla, speceillt då de inte anger tidpunkt eller hur mycket.

Under dessa femton år har vi haft en krachad IT-boom, en rejäl bankkrasch, arbetslöshet och en massa andra mindre och större händelser som påverkat finansmarkande myckt. Trots allt detta har bostadspriserna i varierande fart gått uppåt i Sverige.

Helt klart kan vi drabas av en nedgång i bostadsprisenra, jag var med i början av 90-talet när piserna rasade med ca 20% under ett år. Det tog sen tre år innan prisena var upp i samma nivå igen. Det var efter vi hade haft 500% ränta och därefter släppte den fasta växelkursen. Trots detta ras blev det ingen totalkrasch. Några stackare förlorade sin bostad, en del gjorde förlust på sina bostadsaffären, andra gjorde dåliga affärer och en del bra, Men de allra flesta kom ur åren oskada.

Men så länge dessa bubbelskrikare inte vill ange var sig tid, plats eller hur mycket kommer jag fortsätta att ta allt de säger med en nypa salt.
    Men du har ju fått ett datum av en av dessa sk "profeter" nu? Dög inte det datumet? Eller förstår du fortfarande inte innebörden av vad datumet han gav betydde? Återigen, jag säger inte att han är rätt men du fortsätter ju att klaga på att ingen kan säga exakt när bubblan skall spricka (vilket i sig är ett konstigt krav, men ändå, om det är det du vill ha så...) - men du vägrar ju läsa?

Och, att bubblan inte har spruckit än trots bla bla, bla bla och bla bla - ja, det gör det hela bara ännu mera till just en bubbla. Prisutvecklingen reagerar inte på sådana saker som den borde. Arbetslöshet, finanskris, you named it... Men tills slut kommer den oundvikliga justeringen. Och ju större bubbla som byggts upp, desto mer smärtsam blir justeringen.
  • education
    Kjell2 skrev 2011-06-17 11:23:00 följande:
    Om du syftar på mars är det inte en förutsägning, det är att han idag säger att i mars vände det. Vänat fortfarande att han eller någon annan skall säga hur mycket priserna har gått ner om sex månader, 12 månader och 24 månader.

Vad tror du själv? Hur mycket kommer det gå ner när den oundvikliga justeringen kommer, hur smärtsamt blir det, och när sker det?
    Nedgången sedan mars är ingen förutsägning, korrekt. Att det inte kommer att gå upp igen till nivåerna vi hade i mars är dock en förutsägning. Håller du inte med? (Eller förstår du inte skillnaden?)

Varför vill du veta hur mycket det kommer att ha gått ned om sex, 12 och 24 månader? Jag försöker verkligen att förstå varför du bland andra har detta på er kravlista för att kunna ta till er det som en potentiell sanning att det verkligen är en bubbla.

Angående vad jag tror själv... Svårt att säga. Jag vågar mig inte ens på en gissning. Varken i procent, när det gäller hur djup nedgången blir för denna gång, eller över hur lång tid den kommer att sträcka sig. Det kan gå fort, det kan gå långsamt (många år). Jag bara vet att prisjusteringar är nödvändiga och att prisjusteringen denna gången kommer att bli både djup och obehaglig för många. Allt står i proportion med hur kraftig prisökningen har varit.

Enkelt.
  • education
    Kjell2 skrev 2011-06-17 13:15:23 följande:
    varför jag vill veta. Jo, för att den analys som görs, att det är en bubbla men utan vidare förutsägning när den spricker eller med hur mycket, är lika mycket värt som att säga att det kommer snö i vinter.

Du skriver själv att du dels inte vågar gissa hur många procent och dels att den kommer bli djup. Hur djup, mer än 10%, mer än 30% mer än 50%?
    Ursäkta versalerna men DU HAR JU FÅTT ETT DATUM???? Nu orkar jag inte skriva det flera gånger. Börja bli skrattretande....

Du ska få en gissning. Det är ju fredag. Och gissa kan vi alla göra. 30-50%. Svårt att ge siffror sådär eftersom det handlar om olika typer av fastigheter och olika platser i landet. Men generellt tror jag vi hamnar däromkring innan det vänder uppåt igen.

Vad tror du?
  • education

Ok, tack för svaret Kjell.
    Blir spännande att se vad som händer, oavsett. Grekland är första rysaren. Om man nu kallar det rysare när man vet hur det slutar.

• education
    Kjell2 skrev 2011-06-20 11:00:02 följande:
    Angående kommande inflation, kolla riksbanken. Vi har ett tydligt inflationsmål i Sverige.

Om vi får en årlig inflation på 10%, vi säger för enkelhetens skull att allt priser, löner mm går upp lika mycket ,10% per år,  och du köper ett hus för 1 miljon och lånar allt. Du betalar bara räntorna, ingen amortering.
    När du köper har du en lön om 30 000 kr/mån

10 år senare kommer din lön vara 78 000 kr/månad och ditt hus vara värt 2,6 miljoner. Lånet kommer däremot fortfarande vara 1 miljon.

20 år senare kommer din lön vara lön vara 200 000 kr/mån och huset värt 6,7 miljoner. Du skulle alltså kunna betala av huslånet med 5 månadslöner. Jämför det med när du köpte när det skulle krävas 33 månadslöner att lösa huslånet.
    Här har vi anledningen till varför många inte amorterar på sina bolån. Alls.
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-20 11:05:45 följande:
    Aha nu tändes ett litet ljus här Det är alltså rätt smart att belåna sig nu i dagsläget med andra ord?
    Här har vi exemplet på när folk luras ner i fördärvet Det är just, delvis, på grund av det här resonemanget som vi har de huspriser som vi har idag. *****VARNINGSKLOCKOR*****

Problemet är att man inte alltid kan titta på historien och anta att utvecklingen kommer att vara densamma framöver. Vem kan garantera dig inflation exempelvis?
    Kjell2 skrev 2011-06-20 11:22:03 följande:
    Sen hänger det helt på vad man tror det blir för inflation. Om infationen blir låg eller negativ blir resultatet ett helt annat.

Mitt  generella råd om man köper bostad för att bo i länge är att köpa när man hittar något bra, se till att amortera så belåningsgraden går ner till vettig nivå, ha marginal i sin ekonomi, ha en del pengar på banken  samt tänka på läget.

Undvik att köpa bostad på spekulation, en bostad skall man bo i, inte tjäna pengar på.
    Här räddar han det
  • education
    Florimell skrev 2011-06-25 12:11:27 följande:
    Är inte orolig alls. Bor i en mellanstor stad som procentuellt växte nästan lika mycket som hufvudstaden förra året. Även om priserna går ner så ska ju folk fortfarande bo hade vi köpt i en stad där befolkningsökningen står still eller går ner hade jag aldrig velat köpa ett hus för dyra pengar...
    Befolkningsmängden ökar även i New York, Köpenhamn och Dublin... Det är inte alltid en garanti för att folk ska fortsätta köpa hus. Folk bor någonstans nu och måste man, och vill man, så kan man bo kvar. Det är intressant att se hur villiga människor kan bli att kompromissa med sin levnadsstandard om det plötsligt går upp för dem att de kan tjäna några hundra tusen på att bo kvar ett tag till. Den psykologiska faktorn är minst lika viktig i sammanhanget som utbud och efterfrågan.
  • education
    f90pema skrev 2011-06-25 21:54:19 följande:
    Om någon missat Alex Schulmans text från i vintras, så läs den:

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexsc...

Gamla nyheter, jag vet, men lika läsvärt och välformulerat nu som för ett halvår sedan (jag läste den själv först för en stund sedan).

/Bostadsbubblan 2011, youtube
    Fast nu är de ju på desperat jakt igen, tyvärr. Människan glömmer snabbt...
  • education
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-25 23:00:28 följande:
    En snabb fråga.. kan man använda taxeringsvärdet som en relativt tillförlitlig indikation för vad huset är värt? Jag menar vanligen så är ju marknadspriset/utgångspriset mycket högre än vad taxeringsvärdet visar, men om man då antar att bubblan brister så kanske priset hamnar runt taxeringsvärdet istället för marknadsvärdet. Tänkte om man därför redan nu lyckas få tag på ett hus där marknadsvärdet är ungefär detsamma som taxeringsvärdet, så borde man väll sitta rätt säkert sedan när bubblan brister, eller vad tror ni? Eller är jag ute och cyklar?
    Du lever farligt kvinna.........

Jag ser en liten Schulman i dig!
  • education
    Linnea och Hillevi skrev 2011-06-26 00:19:04 följande:
    Det tråkiga för min egen del just nu är, att i hålan där jag bor så har mäklarna inte vilja inse att det är en nedgång nu på gång, utan de kör på som vanligt och verkar tycka att man kommer med skambud.. detta trots att objekten legat ute hur länge som helst på hemnet. Jekla tomtar...!
    Det är bara att fortsätta att vara kall och avvakta. De tycker ju egentligen inte att man är fånig som kommer med skambud. Innerst inne vet de att det är där priserna egentligen borde ligga. Och kommer att ligga
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?