• Argo

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Argo skrev 2011-05-30 17:24:53 följande:
    Har du hittat några siffror på det understrukna eller gissar du?

Alla jag känner som har lån är långt ifrån fullt belånade. Det normala är snarare 50-60%. Max. Vilket givetvis hänger ihop med att lånet togs för några år sedan och priserna har stigit sedan dess.
    Det är alltså i princip omöjligt att hitta exakta siffror på hur många som INTE är fullt belånade, men här är några siffror från 2009 i alla fall:
    http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Ekonomiska%20kommentarer/2010/ek_kom_nr5_10sv.pdf

Av 3500 nytagna bostadslån var det bara 20% som hade mer än 85% belåningsgrad.

2007 låg den genomsnittliga belåningsgraden på HELA bolånestocken (tjusigt ord för: "alla bolån") på 45%. Sedan dess har värdet på bostäderna ökat ytterligare.

De siffror som går att få fram tyder alltså på att svensken är långt ifrån fullbelånad på sitt boende.
  • Argo
    John D skrev 2011-05-30 23:09:06 följande:
    Då umgås vi i olika kretsar, dom flesta jag känner som köpt hus dom senaste fem åren är belånade upp över skorstenen.

En villa i en normalstor stad går idag på miljonbelopp, dom flesta i Sverige har knappast dom tillgångarna utan måste låna i princip hela beloppet.
    Även om dom klarar att lägga säg 10% kontant, så är det fortfarande lån i miljonklassen och en höjning av räntan med endast en procent kan vara vad som tvingar dom att sälja. Har då värdet på huset sjunkit med 10% är katastrofen ett faktum, och dom har inte råd att vare sig bo kvar eller sälja.

Dom nya lånetaken är ingenting som framkommit av en slump. Husmarknaden är enormt uppblåst och lever endast på att folk håller den uppblåst. Den dag det börjar vända ens litegrann och folk börjar sälja i panik kommer allt att rasa. Det är bara att hoppas att det aldrig händer.
    OK, då är du i alla fall nere på "i princip hela beloppet" och du talar bara om de nytagna lånen. Majortieten av alla nya bostadslån är dock INTE tagna de senaste åren. Tvärtom. Det är gamla lån till gamla nivåer som möjligen omförhandlas. Och skulle vi tala om nya lån så är det bara 20% som har en belåningsgrad över 85%. 

Kort sagt: inget utom en urban legend säger att folk, normalt sätt är: "belånade upp över skortstenen". Det finns fallhöjd att ta av. Genomsnittsbelåningen var 45% år 2007.

Men som sagt ovan. Värdet på huset påverkar inte vad det kostar att bo. Det som avgör är vad folk har råd med och än så länge, till dagens nivåer, har folk råd att betala.
    John D skrev 2011-05-30 23:13:21 följande:
    Och alla dom siffrorna bygger på att bostäderna fortsätter att öka i värde. Den dag det sker en värdeminskning faller alltihop.

Att idag ha 85% belåningsgrad på en villa värderad till 2 miljoner, betyder att du har ca 115% belåningsgrad den dag villan är värderad till 1.5 miljoner.
    115% belåningsgrad betyder att du inte kan sälja såvida du inte har råd att lösa resten av lånet med sparade pengar.
    Nä, siffrorna visade en ögonblicksbild av år 2007 och 2009. Skulle det ske en framtida värdeökning kommer den genomsnittliga belåningsgraden att sjunka ytterligare och alltihop faller inte per automatik bara för att det sker en värdeminskning. 

För det första har inte värdet i sig med kostnaden att göra och för det andra så fungerar det inte så i Sverige att banken tvingar någon att sälja bra för att  värderingen blir låg i förhållande till lånet. Vi hade det läget senast 2008 när de med de mest nytagna lånen till hög belåningsgrad såg värdet på sin bostad sjunka uner lånets storlek. Det blev inga tvångsförsäljningar då heller - för folk hade fortfarande råd att betala ränta och amortering. 
  • Argo
    John D skrev 2011-05-31 10:01:33 följande:
    Jag vet inte om det är min svenska det är fel på eller om du bara medvetet vägra att höra vad jag säger.

En minskning av bostadens värde gör det inte per automatik dyrare att bo där, det är mycket riktigt och det har jag heller aldrig påstått.

Dock är bolåneräntorna trots senaste tidens höjningar just nu rekordlåga. Dom av oss som varit med ett tag eller faktiskt har lite koll på ekonomi kommer säkert ihåg början av 90-talet när den rörliga räntan under en tid var över 20% och i flera år aldrig var under 10%. Hur många av dom "färska" låntagarna idag med miljonlån tror du klarar en ränta på 10%?
    Det är räntan som styr hur dyrt ett boende blir, att jag ens behöver förklara detta gör att jag börjar tro att den här diskussionen är ganska poänglös, men jag försöker ändå.

En höjning av räntan är ett tveeggat svärd. Det gör boendet dyrare vilket kan tvinga många att sälja. Säljer många får vi en mättad marknad vilket sänker värdet på bostäderna, och dom som nu sitter med för höga räntor tvingas sälja med förlust om dom ens har råd att sälja. Dom höga räntorna gör dessutom att folk får svårare att ha råd att låna till bostad, vilket gör försäljningar ännu svårare, priserna sjunker ännu mer osv. Man behöver inte direkt vara Einstein för att förstå att det inte är en rolig situation den dag marknaden börjar svikta ens det minsta. Belåningsgraden idag kan förändras på några få månader om priset på bostäder sjunker. Dom som anser sig sitta tryggt idag med en belåningsgrad på 50% kan mycket väl vara 100% belånade om ett år. Jag hoppas givetvis inte att vi kommer dit, men bara en idiot skulle hävda att det inte kan hända.

Du låter precis som alla dom ekonomer och experter i USA som var helt övertygade om att bostadsmarknaden aldrig kommer att krascha och totalt idiotförklarade alla som påstod något annat. Dom experterna är inte riktigt lika kaxiga idag.
    Bara för att jag hör vad du säger behöver väl inte det betyda att du har rätt?

Du blandar ihop olika delar av scenariot när du spratar om belåningsgrad i samma inlägg som du talar om betalningförmåga. Först förlorar folk betalningsförmågan. Sedan kommer det värdefall som skulle kunna öka folks belåningsgrad till över 100%. Men vi kan gärna lämna belåningsgraden utanför för min del - den har nämligen väldigt lite med saken att göra.

Den dagen folk inte har råd att betala sitt boende - och då talar vi om att det krävs fler än några enstaka som balanserar på gränsen redan idag - den dagen kan vi se ett prisfall. Så länge folk har råd att betala månadsräkningarna kommer de inte att behöva sälja. Svårare än så är det inte. I praktiken talar vi om folk med stora lån och rörliga räntor på kanske 10-12%. Eller en massarbetslöshet. Vilket tror du kommer först?

Den som är orolig idag kan binda på 10år till ca 5+ procent. Det är vad bankerna tror om det närmaste decenniet. En ränta kring 5-6%. Eftersom lånen kollas redan idag mot 7-8% ränta så bör det rimligen finnas en marginal inbyggd i systemet. Det som hänt på sistone är att den marginalen minskat eftersom bensin och energi ökat väldigt kraftigt i pris. Kanske kommer något annat att bli dyrare och gnaga på marginalerna. Kanske kommer något annat istället att bli billigare och ge större marginaler igen. Det kan vi bara gissa.

Allt annat lika så fungerar det,uppenbarligen, för folk att betala dagens bostadspriser. Ska "krachen" komma så måste det alltså ske någonting nytt.
  • Argo
    John D skrev 2011-05-31 13:46:21 följande:

Du blandar ihop olika delar av scenariot när du spratar om belåningsgrad i samma inlägg som du talar om betalningförmåga. Först förlorar folk betalningsförmågan. Sedan kommer det värdefall som skulle kunna öka folks belåningsgrad till över 100%. Men vi kan gärna lämna belåningsgraden utanför för min del - den har nämligen väldigt lite med saken att göra.

Den dagen folk inte har råd att betala sitt boende - och då talar vi om att det krävs fler än några enstaka som balanserar på gränsen redan idag - den dagen kan vi se ett prisfall. Så länge folk har råd att betala månadsräkningarna kommer de inte att behöva sälja. Svårare än så är det inte. I praktiken talar vi om folk med stora lån och rörliga räntor på kanske 10-12%. Eller en massarbetslöshet. Vilket tror du kommer först?

Den som är orolig idag kan binda på 10år till ca 5+ procent. Det är vad bankerna tror om det närmaste decenniet. En ränta kring 5-6%. Eftersom lånen kollas redan idag mot 7-8% ränta så bör det rimligen finnas en marginal inbyggd i systemet. Det som hänt på sistone är att den marginalen minskat eftersom bensin och energi ökat väldigt kraftigt i pris. Kanske kommer något annat att bli dyrare och gnaga på marginalerna. Kanske kommer något annat istället att bli billigare och ge större marginaler igen. Det kan vi bara gissa.

Allt annat lika så fungerar det,uppenbarligen, för folk att betala dagens bostadspriser. Ska "krachen" komma så måste det alltså ske någonting nytt.
    Du låter precis som ekonomerna i USA innan kraschen. Några av dina argument är ordagrant exakt samma som dom körde med. :)
    Det blev ett ganska jobbigt uppvaknande för dom när folk inte längre var villiga att betala miljonbelopp och skuldsätta sig för livet för att få en bostad.
    Det är tillgång och efterfrågan som styr dom flesta marknader, och när folk inte längre är villiga eller kan betala överpriser så kraschar marknaden. Inget nytt, det har hänt förut och kommer att hända igen.
    Alla tecken på en krasch finns där. Bankerna vet det, och har börjat dra i bromsen. Lånetak och nya bolåneregler är försök att bromsa en skenande marknad. Internationellt följs den svenska bostadsmarknaden med skräckblandad förtjusning, då dom flesta är överens om att det kommer att gå åt helvete. Du kan blunda och förneka det hur länge du vill, dom flesta är ändå överens om att det bara är en tidsfråga om det fortsätter som det ser ut nu.
    Inte ett enda argument alltså annat än: "så där sa de i USA också"?

Om jag tolkar din text välvilligt så verkar vi i alla fall vara överens om grundmekanismerna. Tillgång och efterfrågan samt folks förmåga att betala. Alltid något.
  • Argo
    John D skrev 2011-05-31 14:15:40 följande:
    Jag har redan förklarat vad som kan hända, och ditt enda argument var "det kommer inte att hända".
    Precis som i USA. ;)Ja, att tillgång och efterfrågan styr är vi överens om.
    Dock verkar vi ha lite olika definition av "förmåga att betala". Jag anser inte att skuldsättning för livet och belåningsgrader på 100% och däröver visar på betalningsförmåga, medans du verkar tycka att så länge man klarar månadsavbetalningarna just nu så har man råd.

Bostadsmarknaden har aldrig handlat om betalningsförmåga, det har bara handlat om hur mycket man kan låna. Ytterst få bostäder köps med tillgångar idag, den absoluta stordelen finansieras genom lån och krediter. Det kan väl inte ens du argumentera mot?
    Vad har du förklarat kommer att hända? Du skriver, så vitt jag ser: "OM räntorna går upp så händer et och det och det ...".

Ja, jo onekligen. Det har jag skrivit också. Själv gissar jag på en nivå kring 10% som en utlösande faktor. Men VAD är det som ska göra att dessa räntor går upp då och hur troligt är det scenariot?

Uppenbarligen fungerar det idag för folk säljer och köper till nya rekordnivåer. Alltså måste du hitta någonting som triggar kraschen. Vad?

Om vi utgår från att folk är rationella individer och inte säljer med förlust bara för att det är kul så måste du hitta någonting annat som tvingar dem att sälja. Jag har givit två förslag. Massarbetslöshet och markant högre räntor.

Betalningsförmåga är givetvis vad du kan betala. Att folk sedan skuldsätter sig för att snabbt få tag i den summa som behövs kan man tycka är bra eller dåligt, men nu gör folk det. Det är vår generella livsstil när det kommer till bostäder. Frågan är sedan om folk har disponibla inkomster nog att betala varje månad och den förmågan testas när du tar lånet.
  • Argo
    Ari Gold skrev 2011-06-02 15:17:59 följande:
    di.se/Artiklar/2011/5/31/237091/Hushallen-kla.../

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=289175&rlt=0&pid=237091__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

*artikeln är flyttad*

Kort: få hushåll förväntas få problem med räntan även om den går upp till 8%. Det gäller i stort sett bara en liten grupp av nya låntagare med lån på i snitt 1,8 miljoner.

Genomsnittslånet i Sverige är dock bara 600.000.
  • Argo
    ploffsan skrev 2011-06-06 10:24:30 följande:
    Det verkar faktiskt som att arbetslösheten har mindre påverkan på bostadspriserna än ränteläget. Vi hade högre arbetslöshet i början av 2009 än vi har idag, och bostadspriserna var högre då. Kanske är det så i vissa regioner i alla fall, att ränteläget är mkt viktifgare än arbetslöshetssiffrorna.
    Ränteläget och arbetslöshet är ju bara två faktorer som i slutänden kan ge samma effekt. Bägge kan göra det omöjligt för dig att betala ditt boende.
  • Argo
    Isabell012 skrev 2011-06-08 10:26:00 följande:
    Cornucopia ska det vara!
    Cornucopia? Killen som till och med är värre "Peter" än vår vän här på FL?

Redan 2001 började han tala om bostadsbubbla och han har varit säker på sin sak sedan 2005.

Eftersom jag kan ett av de relaterade områden han skriver om ibland väldigt mycket bättre än honom, så kan jag med säkerhet säga att killen har ingen aning om just den biten i alla fall. Undrar om han kan lika lite om allt det andra han skriver om också?

Men färg-glada diagram och säkra "analyser" kring dessa finns att beskåda där åtminstone.

*bara så ni har lite mer bakgrund när ni ska bedöma hans profetior*
  • Argo
    education skrev 2011-06-07 14:13:51 följande:
    Tycker du gjorde en ganska träffsäker analys. Dock glömmer du en viktig sak. Visst är det så att många testat sin ekonomi för att se om man klarar rentor upp emot 8% (även om många inte är det också, har flera i min bekantskapskrets där banken räknat på 5,5% -skrämmande men sant..) - många ser att de klarar sin ekonomi även om räntan skulle gå upp ordentligt. Det finns marginal och så vidare. Du nämner också att man kommer att få vänta på nästa massarbetslöshet innan något dramatiskt händer.

Men vad händer när räntan stiger ordentligt? Och de där pengarna som annars lades på konsumtion, måste läggas på boendet i stället? Är det möjligt att alla dessa pengar går till banken i stället för till konsumtion utan att det i slutändan påverkar arbeten? Att folk måste spara och inte längre konsumerar är en stor och viktig faktor för att dra igång just den där massarbetslösheten du beskriver.
    Stiger räntan i den omfattning som behövs för att ett tapp i inhemsk konsumtion skall skapa massarbetslöshet så har det i sig redan utlöst ett ras. Så jag ser inte att händelsekedjans andra länk har så värst mycket betydelse i sammanhanget.
  • Argo
    education skrev 2011-06-07 14:26:13 följande:
    Tänk om alla ägnade de här raderna ett par minuters eftertanke. TOUCHÉ!!!
    Fast tanken är inte riktigt färdigtänkt.

Sambandet mellan betalningförmåga och storlek på beviljat lån finns givetvis där.

Alltså hamnar vi i betalningsförmågan oavsett.
Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?