• f90pema

När börjar bostadspriserna att sjunka?

Argo skrev 2011-05-20 18:18:17 följande:
    Är vi? jaha?!
    Linnea och Hillevi skrev 2011-05-16 23:39:08 följande:

Så vad tror ni, hur lång tid beräknas det egentligen ta innan man kan börja se en sjunkning av bostadspriserna på marknaden? I slutet av 2011? Eller tar det kanske ytterligre något/några år innan man ser någon effekt av alla
    stackare som tvingas sälja? (Jag syftar främst på villapriserna)

Vi lever i en värld där det lokalt råder stor bostadsbrist så vill folk bo där det finns jobb så får de acceptera kostnaderna för de bostäder som finns.

Priserna kommer alltså att rasa först när folk inte har råd att betala för sitt boende längre - och då kommer man att spara in på mycket annat innan man ger upp sitt boende. Du får nog vänta till nästa massarbetslöshet innan något dramatiskt händer.

I stort sett alla som har lån idag är testade för räntor upp mot 8% när de fick sina lån. En rörlig ränta på en 10-12% kanske skulle kunna göra susen för dig (om det nu inte blir någon ny massarbetslöshet).
    Du fortsätter alltså att fråga efter när hushållen inte längre har råd med sitt boende. Precis som när vi hade vår debatt i höstas. Cecilia Hermansson på Swedbank kanske äntligen har ett svar till dig. Läs

www.e24.se/pengar/bostad/snart-har-vi-inga-marginaler-kvar-vid-huskopet_2830339.e24

Eller varför inte titta på originalet:

www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sbg/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/publication/cid_291413.pdf

Lite fakta:
    1) Av de fem senaste kvartalen har boindex sjunkit under fyra. Den enda ökningen under dessa fem kvartal var dessutom mycket liten.
    2) Om boindex bara sjunker lite drygt hälften så mycket under det innevarande kvartalet som det gjorde under det förra så hamnar vi under 100 på riksnivå. Detta är swedbanks definition av när hushållen inte längre har råd.
    3) Så lågt som boindex ligger nu har det, med undantag för en period under 2008, inte legat sedan 1995.

Det behövs ingen massarbetslöshet för att folk inte längre skall ha råd och priserna skall börja sjunka. Vi kan mycket väl ha passerat den gränsen just idag...

/Bostadsbubblan 2011, youtube
  • f90pema

Argumenten mot fallande priser i den hör spalten kan sammanfattas så här:

1) Folk är "testade" mot högre bolåneräntor än vad vi har nu.

Någon som prövat att leva på de pengar som man har kvar efter betalat bolån enligt bankens "test"? Och om man blir sjuk, arbetslös eller skiljer sig? Något som faktiskt kan hända vem som helst... Mina länkar till Swedbanks åsikter om svenskarnas marginaler vid bostadsköp (se mitt förra inlägg) ignoreras totalt i sammanhanget.

2) "Jag köpte så och så billigt, så mig påverkar det inte om bostadspriserna faller."

Är detta ett argument i sakfrågan över huvud taget?

3) "Min granne sålde för nytt rekordpris i området, så priserna faller inte."
    Alla som vet något om statistik vet att ett enda värde inte visar någonting. Speciellt inte om man inte talar om när den förra bostaden såldes... För övrigt förekommer det för närvarande gott om exempel även på motsatsen i debatten på olika forum. Det man måste titta på är givetvis statistik, och den talar ett annat språk. Se till exempel SBAB:s variant i

www.sbab.se/download/18.4f26df8912fa8fb40b58000696/Borantenytt_110517.pdf

• f90pema
    Argo skrev 2011-05-28 13:58:14 följande:
    Ja, och det får det till viss del redan idag.

Folk har fått mindre marginaler till stor del pga ökade bensin- och energipriser. Och ändå bor de kvar och paniksäljer inte till förlust. Svensk handel har skrivit ned sina prognoser sedan sist. Folk snålar och bor kvar.
    Prisnedgången handlar inte i första hand om att folk paniksäljer med förlust. Det handlar om att de som går in på marknaden betalar mindre.

Du pratar fortfarande om hur bra råd folk har. Som sagt: Om Swedbanks boindex fortsätter den rådande trenden ett enda kvartal till så är vi under den punkt när hushållen, enligt bankens definition, inte längre har råd. Då kommer vi också att vara på den lägsta nivån sedan mitten av 90-talet. Det är vi nästan redan, bara under räntetoppen 2008 var boindex lägre och du under en relativt kort period.

Sedan kanske krisen inte är över heller. Fundera lite över vad som händer i Sydeuropa just nu. Läs till exempel "Kaos väntar om Grekland faller" på www.di.se (länk under "läsartoppen" till höger på www.di.se). Se sedan filmen "Overdose: The Next Financial Crisis". Den är gjord av en svensk dokumentärfilmare och gick på TV4+ förra året. Numera finns den på youtube:

I filmen kan man till exempel se George Bush hålla tal framför loggan "A Home of Your Own" (när subprimeutlåning fortfarande sågs som en god sak) och centralbankschefen Ben Bernanke säga att fallande huspriser är osannolikt därför att "We have never had that on a nationwide basis".

Hur gick tongångarna i Sverige vid samma tid? Läs om hur SBAB till Finansinspektionens "förvåning" slopade topplånet 2005, ivrigt påhejade av dåvarande näringsministern Thomas Östros som menade att det var Riksbankens sak att se till att det inte blev någon bostadsbubbla.
     www.gp.se/bostad/1.19167-sbab-slopar-topplanet-bottenlan-upp-till-95-procent

Det var enligt min mening vid denna tid, ca 2005, som sista chansen fanns att stoppa bostadsbubblans uppbyggnad.

Du har väl för övrigt inte missat min internationella version av Bostadsbubblan 2011? Se "Swedish Bubble 2011" på youtube.

• f90pema

Glömde en länk. OECD:s bedömare prognosticerar att den svenska bostadsmarknaden toppar i år eller senast nästa år. Läs "Heta svenska huspriser nära toppen" på www.di.se (artikeln publicerades 27/5 och kan om den försvunnit från förstasidan hittas om man skriver till exempel OECD i sökrutan)

• f90pema

Internationella valutafonden har nyligen haft ett team med experter på besök i Sverige. Dessa konstaterar bland annat att

But were tail risks in the euro area periphery to spread to the core, euro area growth could be severely affected. And even if not, Swedish house prices appear overvalued with enduring price falls likely.

Citatet är hämtat från rapporten

INTERNATIONAL MONETARY FUND
    SWEDEN
    Concluding Statement of the Article IV Consultation Mission
    May 30, 2011

Som finns att ladda hem från Riksbankens hemsida:

http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Rapporter/2011/Sweden%20Concluding%20Statement%20of%20the%202011%20Article%20IV%20Consultation.pdf

Dessutom rapporterades nyheten på ett flertal nyhetssajter igår, till exempel di.se, dn.se, e24.se, plcera.nu och svt text. Se till exempel

www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp
  • f90pema
    Argo skrev 2011-06-02 16:04:49 följande:

di.se/Default.aspx?sr=6&tr=289175&rlt=0&pid=2...

*artikeln är flyttad*

Kort: få hushåll förväntas få problem med räntan även om den går upp till 8%. Det gäller i stort sett bara en liten grupp av nya låntagare med lån på i snitt 1,8 miljoner.

Genomsnittslånet i Sverige är dock bara 600.000.
    Fast det är ju nya låntagare som driver priserna. Och den här tråden handlar ju om när priserna kommer att börja sjunka, inte om hur många som får gå från hus och hem då.

Swedbanks boindex är nu lägre än någon gång sedan 1995 förutom en period från slutet av 2007 till slutet av 2008. Kolla diagrammet i den här länken så ser du vad som hände med bostadspriserna då:
    www.sbab.se/2/pressrum/arkiv/bloggarkiv/2011-05-12_riksbanken_far_tanka_om_nar_bostadspriserna_backar.html
    Svaret är att bostadspriserna sjönk. Sedan räddades bostadspriserna av de mycket stora räntesänkningarna pga finanskrisen. Nu är boindex snart tillbaka på 100 igen. Skillnaden mot 2008 är att den här gången är räntehöjningarna långt ifrån över.

Mycket talar för att IMF:s experter har rätt när de säger att 

But were tail risks in the euro area periphery to spread to the core, euro area growth could be severely affected. And even if not, Swedish house prices appear overvalued with enduring price falls likely.

Citatet är hämtat från rapporten "INTERNATIONAL MONETARY FUND
    SWEDEN, Concluding Statement of the Article IV Consultation Mission, May 30, 2011" som finns att ladda hem från Riksbankens hemsida:

http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/Rapporter/2011/Sweden%20Concluding%20Statement%20of%20the%202011%20Article%20IV%20Consultation.pdf

• f90pema

www.di.se 2011-06-22. KI: Bostadsras hot mot tillväxten”

Jesper Hansson, prognoschef på Konjunkturinstitutet:

Man kan se tydlig dämpning på bostadsmarknaden. Det är i och för sig önskvärt att hushållen inte belånar sig för mycket, men nedgången kanske inte ska gå för fort”, säger Jesper Hansson.

• f90pema
    Wailea skrev 2011-06-26 01:39:49 följande:
    Men hade han inte köpt en ny lägenhet sedan, eller? Så hans rädsla varade visst inte så länge...
    Han har inte köpt lägenhet vad jag vet. Däremot funderar familjen på hus men de har inte köpt något. Kanske Herr Schulman inte är helt trygg i det hela i alla fall...

www.svd.se/bostad/mittkvarter/trivs-bast-i-centrum_6204913.svd

Sedan var det ju faktiskt finansexpertens "dom" som var det mest intressanta i Schulmans text från i vintras.

Den här kommentaren till artikeln på di.se om Schulmans panik verkar vara skriven av honom själv, men jag ger inga garantier för detta. Gå in på www.di.se, sök på "Schulman sålde bostadsrätten i panik" och leta upp kommentar nr 296. Shulman eller inte? Döm själv.

Här är hela texten för den som inte vill leta på di.se:

296. Generation Lost  2010-12-09 22:25

Jag satt på en herrmiddag häromdagen och fascinerades så av mannen mitt emot. Jag hade annars bara sett honom i näringslivstidningar. Jag kan inte riktigt termerna, men jag visste att han var hög befattningshavare inom kapitalförvaltning eller liknande.

Det var med honom där han satt som det brukar vara när man plötsligt hamnar i samma sällskap som en läkare. Man skulle så gärna vilja riva upp sin egen skjorta, visa en blemma och fråga: ”Är det cancer?” Men man gör inte det, för man förstår att läkaren är här privat, han vill inte sitta där och titta på blemmor.

Jag hade så många frågor till honom, om mitt bostadslån som oroar mig så, men kunde inte riktigt förmå mig. Kanske skulle han bli vred?

Jag minns på Teatergrillen vid något tillfälle när en av mina vänner gick fram till Leif GW Persson som satt vid grannbordet och frågade något om Thomas Quick och GW jämrade sig och gungade med hela kroppen och ropade olyckligt: ”Men jag orkar inte prata om det nu!”

Det ville man ju inte uppleva. Så jag höll snattran och sa ingenting. Det var först efter några glas som jag tog mod till mig och frågade om han kunde berätta lite vad han tror om bostadsmarknaden. Han betraktade mig en stund, som om han övervägde vansinnesutbrott med salivfräs, omkullvräkta vinflaskor och plötsligt står han där med stora rullande ögon och en stol i handen, redo att drämma till mig över huvudet. Men han behöll lugnet, böjde sig mot mig, nästan viskande frågade han:
    ”Har du lån?”
    ”Ja”, svarade jag.
    ”Hur mycket?”
    ”Fem miljoner.”
    ”Och hur mycket lade du in?”
    ”500 000 kronor.”
    ”Hur mycket amorterar du?”
    ”Nja, jag vet inte?... Nästan ingenting. Man behöver ju inte amortera.”

Han tog en munfull vin och så skakade han leende på huvudet och sa, liksom för sig själv: ”Generation lost.” Jag log vänligt och frågade vad han menade.

”Det är vad vi kallar er. Generation Lost. Ni som tar enorma lån utan egna pengar, jublar över låg ränta och fattar inte att en vacker dag kommer allt det där att braka samman och då står ni där med en lägenhet som inte ens är värd räntan ni betalar?...”
    Han lutade sig åter fram mot mig:
    ”... och vad ska ni göra då?”

Han berättade sedan saker som jag egentligen inte ville veta. Han sa att den svenska bostadsmarknaden procentuellt har gått upp mest i pris i världen under de senaste tio åren. Det har ökat mer här än vad det gjort på Manhattan. Att köpa en bostadsrätt i Stockholm i dag kan med stor sannolikhet vara den sämsta affär man gjort, för en dag – i morgon, om en vecka eller om ett år – så kommer allt rasa ihop. Han sa att det lustiga är att alla hela tiden har tjatat om hur viktigt det är att komma in på bostadsmarknaden, men nu plötsligt tyder allt på de riktiga vinnarna är de som hyr.

”Bor du inte i bostadsrätt”, frågade jag.

”Jag sålde min i våras. Nu bor jag i hyresrätt och inväntar att helvetet ska braka loss.”

Den isande skräcken jag kände då, som att föra en Igloo-glass mycket fort genom tarmsystemet. Det var som om läkaren skulle rivit upp skjortan själv på mig, pekat med dallrande hand på min blämma och skrikit: ”CANCER!” Jag satt där på den där middagen och insåg att det var över med mig.

Generation Lost – det är jag. Här sitter jag med ett stort lån med lägenheten själv som enda säkerhet. Räntan är så låg att jag skrattar varje gång det kommer ett inbetalningskort. Jag har lånat 4,5 miljoner och känner knappt av det. Det är klart att det är något fel här. Klart att något är skevt. Klart att det kommer att gå åt helvete. Om vi verkligen tänker efter allihop – visst känner vi alla att något inte står rätt till här?
    Och jag tänker på Göran Persson, som jag alltmer saknar i politiken, som sa apropå lån: ”Den är som är satt i skuld är icke fri.” Som vi skrattade åt det gammalmodiga i det. Som vi hånade farbrorn.
    Och titta på oss nu. Klart det kommer att gå åt helvete. Den som är satt i skuld är icke fri. Jag måste sälja min lägenhet innan allt rasar.
    Alex S

Svar på tråden När börjar bostadspriserna att sjunka?