• cc Kitty

    Bland dom första, men ändå läxa

    Min bonusdotter som går i åk 3 får varje vecka hem matteläxa, många gånger har jag själv fått klura ut hur det ska vara tänkt och nu först kom jag på förklaringen.
    Flickan ligger före alla andra i klassen och har helt enkelt inte fått någon hjälp på skolan i dom avsnitt som läxan är avsedd för, jag bad henne påpeka detta för lärarinnan som nu ger henne förtryckta stenciler.
    Själv tycker jag efter utvecklingssamtalet att det hade varit bättre om hon fått hem lite svenskauppgifter, det enda ämne som hon har lite problem med, hon har gott och väl uppnått målen men behöver träna punkt och komma.
    Varför ska läxa vara obligatorisk?
    Barnen som arbetar bra på lektionerna och inte stör känner det ofta som ett "straff" att dom trots att dom ligger bland dom främsta i klassen ska ha läxa "bara för att".
    Finns det någon skollag som säger att barnen SKA ha läxa varje vecka? Jag har sökt i läroplanen men inte funnit något.

  • Svar på tråden Bland dom första, men ändå läxa
  • Sommarnatt2010

    fast läxa är ju inget straff, det är ju för att de ska utvecklas o lära sig mer...Är hon duktig i matematik så får hon väl svårare läxor för att lära sig mer. 

    Jag ger individuella matematikläxor...med olika svårighetsgrad, för att det ska passa alla...
    Sen har jag ett arbetschema för hur mycket de ska göra varje vecka (dessa är oxå indelade i några olika nivårer), de som inte gör det som ska göras under en vecka får även det i läxa...Nu har jag 4-6 så det skiljer säkert en del...

    Men tycker inte ni ska se läxan som ett straff utan som en möjlighet för utveckling...

  • Tow2Mater

    Ja, vi vill ju alla ta med oss jobb hem på kvällarna - oavsett om vi ligger efter eller inte; vi ser det ju som en chans till utveckling i jobbet!
    Bah. Idiotiskt med läxor hela tiden om man faktist når målen i skolan.

  • Sommarnatt2010
    Tow2Mater skrev 2011-05-16 18:56:42 följande:
    Ja, vi vill ju alla ta med oss jobb hem på kvällarna - oavsett om vi ligger efter eller inte; vi ser det ju som en chans till utveckling i jobbet!
    Bah. Idiotiskt med läxor hela tiden om man faktist når målen i skolan.
    Men skolan är ju till för att lära sig saker...Det finns ju mer än nå målen att sträva mot. 
  • cc Kitty
    Sommarnatt2010 skrev 2011-05-16 18:54:49 följande:
    fast läxa är ju inget straff, det är ju för att de ska utvecklas o lära sig mer...Är hon duktig i matematik så får hon väl svårare läxor för att lära sig mer. 

    Jag ger individuella matematikläxor...med olika svårighetsgrad, för att det ska passa alla...
    Sen har jag ett arbetschema för hur mycket de ska göra varje vecka (dessa är oxå indelade i några olika nivårer), de som inte gör det som ska göras under en vecka får även det i läxa...Nu har jag 4-6 så det skiljer säkert en del...

    Men tycker inte ni ska se läxan som ett straff utan som en möjlighet för utveckling...
    iofs, men när hon kommit för långt i matteboken och ännu längre i läxboken så är det inte längre lärarinnan som tar hand om undervisningen i matte utan det blir ju jag.
    Lärarinnan måste ju engagera sig i de barn som ligger efter med matten så hon kan inte hjälpa dom som sköter sig och arbetar på lektionerna, dom får ingen möjlighet att utveckla sin matte genom skolarbetet på skolan. Då kan det väl inte vara ett föräldraansvar att undervisa barnen i det deras lärare aldrig har kommit till?
    Sen håller jag faktiskt med Pen.....vem vill ta med sig arbete hem?
    Barnen, och då allrahelst fritidsbarnen, får en fruktansvärt lång "arbetsdag" till fritids runt 06 och hem för middag runt 17, färdigäten 17.30 för att sen ta itu med läxorna, glöm allt vad fritidsintressen eller kamrater efter skoltid heter.
    Jag har full förståelse för att de barn som ligger efter kan behöva läxor, men varför ska föräldrarna utveckla barnen i skolämnen? Vi lär våra barn så mycket annat och ska dessutom försöka att räcka till på det känslomässiga planet där barnen också behöver utvecklas.
  • Tuffen

    Varje barn ska gå framåt, oavsett var de befinner sig i utvecklingen. Självklart ska då alla barn ha läxa. De ska ju inte nå lika långt, men alla barn ska utvecklas på sin egen nivå!

  • Edah

    Egentligen skall allt det som barnen lär sig i skolan kunna rymmas i skolan! Vilket inte är möjligt alla gånger -speciellt inte när det gäller läsinlärningen, där är det många gånger ett måste att barnet läser hemma också för att utvecklas. 

    På skolan där jag jobbar har vi till slut, efter många debatter, kommit fram till att de läxor som ges skall befästa det vi arbetat med i skolan, inte vara läxa för läxans skull. Detta tycker jag är SÅÅÅ viktigt! 

    Jag ger mina 9 åringar läxa då och då, läsläxa i perioder då de fyller i ett lässchema tillsammans och läser några gånger per vecka med någon vuxen hemma. Sen kan de få uppskattningsläxor "hur mycket vatten tror du att ditt handfat rymmer?" eller att intervjua en släkting - dvs. sådant som de inte kan göra i skolan!

    Matteläxor tycker jag är viktiga ibland för att barnen skall få chans att visa sina föräldrar vad de arbetar med i skolan.

    Jag håller med dig TS att det inte är ditt jobb att hjälpa dottern framåt i matte! Det är lärarens uppgift att vägleda. Sen tycker jag också att det är viktigt att ge lite svårare uppgifter till det duktigare barnen - att öva sig på att klura och att uppgiften kan ta längre tid är viktigt. Men inte om förförståelsen inte är med!

    Fråga läraren hur hon tänkt. Kanske har hon gått igenom detta och uppfattat det som att dottern förstått? Mer än en gång har missförstånd uppstått i kommunikation! 

  • Edah

    En sak till:
    Läxa har varit något självklart i vår skolkultur sedan länge!
    Efter vad jag läs finns det ingen forskning som tycker på att de barn som har mycket läxa lyckas bättre i skola. Det är helt andra faktorer som ger framgång i skolarbetet!

    Att ha läxa för att man skall ha läxa tycker jag är rent strunt!! Särskillt när det gäller små barn på 7 - 9 år. En del motiverar detta med att man skall lära sig, för se se hur mycket det blir på högstadiet!

    Måste man  ha läxa när man går i lågstadiet bara för att ha vanan inne med läxa si så där 4 - 6 år senare!?! Åtminstone jag köper inte det! 

  • Sommarnatt2010
    cc Kitty skrev 2011-05-16 19:51:05 följande:
    iofs, men när hon kommit för långt i matteboken och ännu längre i läxboken så är det inte längre lärarinnan som tar hand om undervisningen i matte utan det blir ju jag.
    Lärarinnan måste ju engagera sig i de barn som ligger efter med matten så hon kan inte hjälpa dom som sköter sig och arbetar på lektionerna, dom får ingen möjlighet att utveckla sin matte genom skolarbetet på skolan. Då kan det väl inte vara ett föräldraansvar att undervisa barnen i det deras lärare aldrig har kommit till?
    Sen håller jag faktiskt med Pen.....vem vill ta med sig arbete hem?
    Barnen, och då allrahelst fritidsbarnen, får en fruktansvärt lång "arbetsdag" till fritids runt 06 och hem för middag runt 17, färdigäten 17.30 för att sen ta itu med läxorna, glöm allt vad fritidsintressen eller kamrater efter skoltid heter.
    Jag har full förståelse för att de barn som ligger efter kan behöva läxor, men varför ska föräldrarna utveckla barnen i skolämnen? Vi lär våra barn så mycket annat och ska dessutom försöka att räcka till på det känslomässiga planet där barnen också behöver utvecklas.
    Hmm vet ju inte hur hon har lagt upp det men det låter lite konstigt om hon bara får arbeta vidare med nästa avsnitt "utan kontroll". Självklart innebär vårt jobb att ge alla barn möjlighet till utveckling även de som är duktiga. 

    För att ta ett exempel från min undervisning. 
    Jag har en elev i fyran som är super duktig i matematik...Hon jobbar på i boken som vanligt men eftersom hon kan så är hon klar snabbt, Då har hon en annan mattebok på femmans nivå (men inte femmans bok, för hon kommer ju att gå femma oxå) I den arbetar hon med samma avsnitt som vi arbetar med men på en svårare nivå. Hon får naturligtvis den hjälp hon behöver i skolan...Jag hjälper henne lika mycket som de andra. Läxan jag ger behandlar samma sak men på olika nivå tex om vi arbetar med geometri så gör ju alla det...Det är inte så att de som är duktiga bara jobbar på vind för våg. De ska ju utvecklas och lära sig. En av anledningarna till att jag ger alla läxa är för att det skapar en väldigt bra grund för lektioner av olika slag. Den dagen barnen lämnar in sina läxor, så går vi igenom läxan och pratar om olika lösningsvarianter, om det är något som varit extra klurigt eller liknande. Det blir bra och nyttiga dikussioner som är jätte bra för både de som är duktiga och mindre duktiga. 
  • Bettiz

    Jag som förälder kan tycka att det är lite bra med läxor, då få ju jag samtidigt reda på vad man lär sig i skolan och vilken nivå mitt barn ligger på. Men min son (går i 1:an) är sådan som inte gärna berättar vad de gör i skolan.

Svar på tråden Bland dom första, men ändå läxa