Inlägg från: cc Kitty |Visa alla inlägg
  • cc Kitty

    Bland dom första, men ändå läxa

    Min bonusdotter som går i åk 3 får varje vecka hem matteläxa, många gånger har jag själv fått klura ut hur det ska vara tänkt och nu först kom jag på förklaringen.
    Flickan ligger före alla andra i klassen och har helt enkelt inte fått någon hjälp på skolan i dom avsnitt som läxan är avsedd för, jag bad henne påpeka detta för lärarinnan som nu ger henne förtryckta stenciler.
    Själv tycker jag efter utvecklingssamtalet att det hade varit bättre om hon fått hem lite svenskauppgifter, det enda ämne som hon har lite problem med, hon har gott och väl uppnått målen men behöver träna punkt och komma.
    Varför ska läxa vara obligatorisk?
    Barnen som arbetar bra på lektionerna och inte stör känner det ofta som ett "straff" att dom trots att dom ligger bland dom främsta i klassen ska ha läxa "bara för att".
    Finns det någon skollag som säger att barnen SKA ha läxa varje vecka? Jag har sökt i läroplanen men inte funnit något.

  • Svar på tråden Bland dom första, men ändå läxa
  • cc Kitty
    Sommarnatt2010 skrev 2011-05-16 18:54:49 följande:
    fast läxa är ju inget straff, det är ju för att de ska utvecklas o lära sig mer...Är hon duktig i matematik så får hon väl svårare läxor för att lära sig mer. 

    Jag ger individuella matematikläxor...med olika svårighetsgrad, för att det ska passa alla...
    Sen har jag ett arbetschema för hur mycket de ska göra varje vecka (dessa är oxå indelade i några olika nivårer), de som inte gör det som ska göras under en vecka får även det i läxa...Nu har jag 4-6 så det skiljer säkert en del...

    Men tycker inte ni ska se läxan som ett straff utan som en möjlighet för utveckling...
    iofs, men när hon kommit för långt i matteboken och ännu längre i läxboken så är det inte längre lärarinnan som tar hand om undervisningen i matte utan det blir ju jag.
    Lärarinnan måste ju engagera sig i de barn som ligger efter med matten så hon kan inte hjälpa dom som sköter sig och arbetar på lektionerna, dom får ingen möjlighet att utveckla sin matte genom skolarbetet på skolan. Då kan det väl inte vara ett föräldraansvar att undervisa barnen i det deras lärare aldrig har kommit till?
    Sen håller jag faktiskt med Pen.....vem vill ta med sig arbete hem?
    Barnen, och då allrahelst fritidsbarnen, får en fruktansvärt lång "arbetsdag" till fritids runt 06 och hem för middag runt 17, färdigäten 17.30 för att sen ta itu med läxorna, glöm allt vad fritidsintressen eller kamrater efter skoltid heter.
    Jag har full förståelse för att de barn som ligger efter kan behöva läxor, men varför ska föräldrarna utveckla barnen i skolämnen? Vi lär våra barn så mycket annat och ska dessutom försöka att räcka till på det känslomässiga planet där barnen också behöver utvecklas.
Svar på tråden Bland dom första, men ändå läxa