cc Kitty skrev 2011-05-16 19:51:05 följande:
iofs, men när hon kommit för långt i matteboken och ännu längre i läxboken så är det inte längre lärarinnan som tar hand om undervisningen i matte utan det blir ju jag.
Lärarinnan måste ju engagera sig i de barn som ligger efter med matten så hon kan inte hjälpa dom som sköter sig och arbetar på lektionerna, dom får ingen möjlighet att utveckla sin matte genom skolarbetet på skolan. Då kan det väl inte vara ett föräldraansvar att undervisa barnen i det deras lärare aldrig har kommit till?
Sen håller jag faktiskt med Pen.....vem vill ta med sig arbete hem?
Barnen, och då allrahelst fritidsbarnen, får en fruktansvärt lång "arbetsdag" till fritids runt 06 och hem för middag runt 17, färdigäten 17.30 för att sen ta itu med läxorna, glöm allt vad fritidsintressen eller kamrater efter skoltid heter.
Jag har full förståelse för att de barn som ligger efter kan behöva läxor, men varför ska föräldrarna utveckla barnen i skolämnen? Vi lär våra barn så mycket annat och ska dessutom försöka att räcka till på det känslomässiga planet där barnen också behöver utvecklas.
Hmm vet ju inte hur hon har lagt upp det men det låter lite konstigt om hon bara får arbeta vidare med nästa avsnitt "utan kontroll". Självklart innebär vårt jobb att ge alla barn möjlighet till utveckling även de som är duktiga.
För att ta ett exempel från min undervisning.
Jag har en elev i fyran som är super duktig i matematik...Hon jobbar på i boken som vanligt men eftersom hon kan så är hon klar snabbt, Då har hon en annan mattebok på femmans nivå (men inte femmans bok, för hon kommer ju att gå femma oxå) I den arbetar hon med samma avsnitt som vi arbetar med men på en svårare nivå. Hon får naturligtvis den hjälp hon behöver i skolan...Jag hjälper henne lika mycket som de andra. Läxan jag ger behandlar samma sak men på olika nivå tex om vi arbetar med geometri så gör ju alla det...Det är inte så att de som är duktiga bara jobbar på vind för våg. De ska ju utvecklas och lära sig. En av anledningarna till att jag ger alla läxa är för att det skapar en väldigt bra grund för lektioner av olika slag. Den dagen barnen lämnar in sina läxor, så går vi igenom läxan och pratar om olika lösningsvarianter, om det är något som varit extra klurigt eller liknande. Det blir bra och nyttiga dikussioner som är jätte bra för både de som är duktiga och mindre duktiga.