Inlägg från: Edah |Visa alla inlägg
  • Edah

Bland dom första, men ändå läxa

Egentligen skall allt det som barnen lär sig i skolan kunna rymmas i skolan! Vilket inte är möjligt alla gånger -speciellt inte när det gäller läsinlärningen, där är det många gånger ett måste att barnet läser hemma också för att utvecklas. 

På skolan där jag jobbar har vi till slut, efter många debatter, kommit fram till att de läxor som ges skall befästa det vi arbetat med i skolan, inte vara läxa för läxans skull. Detta tycker jag är SÅÅÅ viktigt! 

Jag ger mina 9 åringar läxa då och då, läsläxa i perioder då de fyller i ett lässchema tillsammans och läser några gånger per vecka med någon vuxen hemma. Sen kan de få uppskattningsläxor "hur mycket vatten tror du att ditt handfat rymmer?" eller att intervjua en släkting - dvs. sådant som de inte kan göra i skolan!

Matteläxor tycker jag är viktiga ibland för att barnen skall få chans att visa sina föräldrar vad de arbetar med i skolan.

Jag håller med dig TS att det inte är ditt jobb att hjälpa dottern framåt i matte! Det är lärarens uppgift att vägleda. Sen tycker jag också att det är viktigt att ge lite svårare uppgifter till det duktigare barnen - att öva sig på att klura och att uppgiften kan ta längre tid är viktigt. Men inte om förförståelsen inte är med!

Fråga läraren hur hon tänkt. Kanske har hon gått igenom detta och uppfattat det som att dottern förstått? Mer än en gång har missförstånd uppstått i kommunikation! 

• Edah

En sak till:
    Läxa har varit något självklart i vår skolkultur sedan länge!
    Efter vad jag läs finns det ingen forskning som tycker på att de barn som har mycket läxa lyckas bättre i skola. Det är helt andra faktorer som ger framgång i skolarbetet!

Att ha läxa för att man skall ha läxa tycker jag är rent strunt!! Särskillt när det gäller små barn på 7 - 9 år. En del motiverar detta med att man skall lära sig, för se se hur mycket det blir på högstadiet!

Måste man  ha läxa när man går i lågstadiet bara för att ha vanan inne med läxa si så där 4 - 6 år senare!?! Åtminstone jag köper inte det! 

Svar på tråden Bland dom första, men ändå läxa