Inlägg från: FarbrorKanin |Visa alla inlägg
  • FarbrorKanin
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 19:54:31 följande:
    Jag litar mer på Encyclopædia Britannica än på svenska wikipedia.
    Artikeln tar upp varianter av Brassica oleracea, där både vitkål och rödkål m.m. ingår. Poängen är hur man skiljer på olika kålsorter i en konversation eller skiftspråk. Jag håller med dig om att man oftast säger "cabbage" om vitkål i vardagligt tal i USA, precis som vi säger  "kål" eller "kålhuvud" , underförstått att det handlar om vitkål.
  • FarbrorKanin
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 20:22:58 följande:
    Jag kan läsa. Det står ingenting om "green cabbage". Däremot står det:

"Head cabbage (Brassica oleracea variety capitata) is by far the most important form. Hard-headed cabbage is a new crop plant that was developed in northern Europe during the Middle Ages. Soft-headed cabbages such as the savoy type are believed to have originated earlier in southern Europe. Head cabbage, generally designated simply “cabbage,” is a major table vegetable in most countries of the temperate zone."

Jag kollade just i min enorma amerikanska kokbok som innehåller nästan allt, den nämner inte heller green cabbage, däremot head cabbage och cabbage som synonymer.
    Den här länken visar att man skiljer på kålsorterna, "green cabbage" och "red cabbage" för att ta ett exempel.

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=19

En sida med recept på rätter med vitkål.

http://recipes.wikia.com/wiki/Green_cabbage
  • FarbrorKanin
    sahara sahara skrev 2011-05-16 20:02:30 följande:
    NE räknar till åtta betydelser, och då har de inte med att "drag" används även på svenska som beteckning för underhållning där folk klär sig som det andra könet.
    Helt riktigt, och jag lyckades dessutom slå knut på mig själv med ett felaktigt resonemang. Jag skyller på ålder och trötthet.Cool

Här är lösningen;

Drag har fler än 3 betydelser, så det alternativet faller bort.

Drag har 5 betydelser, så det är korrekt.

Drag har fler än 8 betydelser, så det alternativet faller bort.
  • FarbrorKanin
    Kitsune skrev 2011-05-16 20:36:19 följande:
    Men förstår inte hur 2+2 = 5
    Sök i tråden och du skola finna...
  • FarbrorKanin
    Kitsune skrev 2011-05-16 20:45:23 följande:
    En sak till gällande metangas, så är det inte 100 % att alla människor producerar metangas.
    Vad jag förstått finns det vissa osäkerheter. När man talar om vad och vilka producerar metangas så finns det väl andra säkra kort som vi vet om t.ex. kor.
    Nej, nu är vi faktiskt inne på rena petitesser. Jag brukar i alla fall släppa en fjärt ibland.Glad
  • FarbrorKanin
    Isnogood skrev 2011-05-16 21:05:42 följande:

Jag tycker att det var ett bra test "nickar"

-Särskilt eftersom jag lyckades svara de "rätta" svaren på frågorna som var fel.

"YEY" Jag har gått ut gymnasiet

Bra jobbat! Äpple
  • FarbrorKanin
    Emeli skrev 2011-05-16 21:35:33 följande:
    Faktum är att helium faktiskt har en smältpunkt, även om den är mycket, mycket låg.
    Det stämmer, om du läser tillägget i trådstarten så beklagar jag att det blev fel.
    Smältpunkten är 0,95 K (−272 °C), så har vi rett ut den saken.
  • FarbrorKanin
    MammaG skrev 2011-05-16 21:42:10 följande:
    Här är en till som undrar samma sak...
    Läser du igenom tråden så får du en förklaring till att  2+2=5.
  • FarbrorKanin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-16 21:48:52 följande:
    En förklaring är att 2+2=5 är en del av Orwells 1984 där det är sant för att det upplevs sant och sägs vara sant (som war is peace och freedom is slavery).

En annan förklaring är att 2+2 bara är lika med 4 under vissa förhållanden, nämligen där det handlar om heltal. Men 2+2 kan vara lika med 5 om tvåorna är oändligt stora.

2...+2...= 5 (eller 4...).

Tack för inlägget!

Det är alltså inte i FarbrorKanins sagovärld som 2+2=5. Då borde den saken vara utredd en gång för alla.

Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?