• FarbrorKanin

Hur allmänbildad är du egentligen?

Hur står det till med allmänbildningen i vårt avlånga land? Gör testet om du vågar, men skyll inte på mig om du skulle bli besviken. 

0-3 rätt Allmänbildning är nog inte din starka sida, kanske komvux är något för dig?

4-5 rätt Vi börjar närma oss kunskapsmålsättningen för årskurs fyra, det kunde gått bättre!

6-8 rätt Bra jobbat, du måste ha gått ut gymnasiet!

9-10 rätt Excellent, du är verkligen allmänbildad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 18:32
    Som ett resultat av min egen bristande allmänbildning så är frågan om Helium felaktig och utgår. Ni får lägga till en extra poäng till era resultat som kompensation.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?
  • pluvdo

Öh, missar jag något? 2+2=5 och du har angett svaret "JA" som rätt?

• pluvdo

Jag hade för övrigt sju rätt (och då räknar jag fråga 1 som rätt trots att den påstår att jag fick fel då jag valde att 2+2 inte är 5.) Green cabbage lurades jag av. Jag tänkte det kanske var den som var vitkål för jag har aldrig hört white cabbage, men jaja. Sedan den där om sjukvården... jag vet inte om jag kallar det för allmänbildning utan det är väl snarare en åsiktsfråga. Jag valde "nej" eftersom jag inte tycker att empatilösa skall jobba inom sjukvården.

• FarbrorKanin
    pluvdo skrev 2011-05-16 17:37:35 följande:
    Öh, missar jag något? 2+2=5 och du har angett svaret "JA" som rätt?
    Det beror faktiskt på hur man räknar!
  • FarbrorKanin
    pluvdo skrev 2011-05-16 17:40:05 följande:
    P.S. Jag har inte gått ur gymnasiet.
    Där ser man, livserfarenhet kan vara lika allmänbildande. Bra jobbat!
  • SilverLadyG

Det här är en skämt tråd! Borde vara i sandlådan....Metangas stämmer inte riktigt heller, metangas kan produceras av bakteriefloran i våra tarmar i vissa fall men människans kropp producerar inte själv metangas.

• FarbrorKanin
    GreteP skrev 2011-05-16 17:46:07 följande:
    Det här är en skämt tråd! Borde vara i sandlådan....Metangas stämmer inte riktigt heller, metangas kan produceras av bakteriefloran i våra tarmar i vissa fall men människans kropp producerar inte själv metangas.
    Nej, det här är faktiskt ingen skämttråd. Däremot så är en del frågor lite klurigare än andra.
  • SilverLadyG
    pluvdo skrev 2011-05-16 17:39:28 följande:
    Jag hade för övrigt sju rätt (och då räknar jag fråga 1 som rätt trots att den påstår att jag fick fel då jag valde att 2+2 inte är 5.) Green cabbage lurades jag av. Jag tänkte det kanske var den som var vitkål för jag har aldrig hört white cabbage, men jaja. Sedan den där om sjukvården... jag vet inte om jag kallar det för allmänbildning utan det är väl snarare en åsiktsfråga. Jag valde "nej" eftersom jag inte tycker att empatilösa skall jobba inom sjukvården.
    Ja en empatilös människa kan jobba inom vården, men i vårdutbildninger ingår det kurser om bemötande och empati. Man ska få godkänd dessa kurser så ja, man behöver ha empati, men inte överdriva!
  • Mornie Alantie
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 17:48:48 följande:
    Nej, det här är faktiskt ingen skämttråd. Däremot så är en del frågor lite klurigare än andra.
    Ja, det är ju lite klurigt att gissa vilket av tre felaktiga alternativ du angett som rätt svar. Det har inte mycket med allmänbildning att göra dock.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?