Inlägg från: FarbrorKanin |Visa alla inlägg
  • FarbrorKanin

Hur allmänbildad är du egentligen?

Hur står det till med allmänbildningen i vårt avlånga land? Gör testet om du vågar, men skyll inte på mig om du skulle bli besviken. 

0-3 rätt Allmänbildning är nog inte din starka sida, kanske komvux är något för dig?

4-5 rätt Vi börjar närma oss kunskapsmålsättningen för årskurs fyra, det kunde gått bättre!

6-8 rätt Bra jobbat, du måste ha gått ut gymnasiet!

9-10 rätt Excellent, du är verkligen allmänbildad!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 18:32
    Som ett resultat av min egen bristande allmänbildning så är frågan om Helium felaktig och utgår. Ni får lägga till en extra poäng till era resultat som kompensation.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?
  • FarbrorKanin
    pluvdo skrev 2011-05-16 17:37:35 följande:
    Öh, missar jag något? 2+2=5 och du har angett svaret "JA" som rätt?
    Det beror faktiskt på hur man räknar!
  • FarbrorKanin
    pluvdo skrev 2011-05-16 17:40:05 följande:
    P.S. Jag har inte gått ur gymnasiet.
    Där ser man, livserfarenhet kan vara lika allmänbildande. Bra jobbat!
  • FarbrorKanin
    GreteP skrev 2011-05-16 17:46:07 följande:
    Det här är en skämt tråd! Borde vara i sandlådan....Metangas stämmer inte riktigt heller, metangas kan produceras av bakteriefloran i våra tarmar i vissa fall men människans kropp producerar inte själv metangas.
    Nej, det här är faktiskt ingen skämttråd. Däremot så är en del frågor lite klurigare än andra.
  • FarbrorKanin
    GreteP skrev 2011-05-16 17:52:50 följande:
    På vilket sätt klurigare ???
    Och hur räknar du 2+2=5???? Det finns inget x med i bilden...att svaret skulle vara fel.
    Jag vet att den här är riktigt klurig, men du hittar svaret i denna artikel.

http://en.wikipedia.org/wiki/2_%2B_2_%3D_5
  • FarbrorKanin
    GreteP skrev 2011-05-16 18:05:00 följande:
    omg!!! Då kan man nästan säga vad som helst! Allmänbildning har med det inget att göra! Du borde ha frågat på ett annat sätt din fråga...
    Typ skrivit frågan är inte matematisk...och såna sjuka pseodoteorier är helt galet!
    Men lugna ner dig nu, anser du att det binära talsystemet också är en sjuk pseodoteori?

I detta fall så var klurigheten att tolka frågeställningen, det är väl inget att hetsa upp sig över.
  • FarbrorKanin
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 18:09:15 följande:
    Den frågan förstod jag, men jag förstår inte vad du menar på heliumfrågan. Jag har heller aldrig hört talas om "green cabbage".
    Helium är en gas och kan därför inte smälta. "Green cabbage" är faktiskt det engelska namnet på vitkål.
    Fråga uncle google om du inte tror mig.
  • FarbrorKanin
    Buster78 skrev 2011-05-16 18:16:32 följande:
    8 rätt hade jag......

*men vart den allmänbildningen kom ifrån, har jag ingen anning om.... *
    Snyggt jobbat!
  • FarbrorKanin
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 18:21:24 följande:
    Helium är ett grundämne som smälter vid 0.95 Kelvin, dvs -272.20°C.

Angående kålen säger samtliga engelsmän och amerikaner jag känner bara cabbage eller head cabbage om vitkål. Google säger inte direkt emot mig, även om det verkar som green cabbage nämns någon gång också. Så låt gå för den då. Men helium kan smälta.
    Du har helt rätt och jag skyller på tryckfelsnisse. Jag bjuder alla som gjort testet på en pluspoäng. Plus
  • FarbrorKanin
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-16 18:54:23 följande:
    1948 när Orwell skrev att det var det (mer korrekt gavs boken ut då). Det är en (gissar jag) en referens till  boken 1984.

10 av 10 rätt här även om jag gissade vilket svar TS ville ha på fråga 3 och fråga 7 där svarsalternativen i det första fallet inte innehåller något korrekt svar och i den andra är svaret lite tveksamt.

Fast det finns faktiskt flera förklaringar till att 2+2=5, men det lär väl bara bli en massa tjafs i tråden om jag går in på det resonemanget. Frågan om helium var som sagt sned och vind, när det gäller svarsalternativet på fråga sju så kan det tyckas tveksamt. Men faktum är att det finns fler betydelser av drag än 3 och att 8 är för många, då återstår 5. Det är alltså svarsalternativet med flest antal betydelser som gäller.

Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?