• Fiaflopp

Vänskapstråd för oss som behöver ÄD,skärp er tjejjer och skriv nu...

Vi är ju en hel del nu som Linisen skrev i ett inlägg så varför skriver ingen...?
    Här kan vi skriva ner var vi befinner oss i proceduren,hur vi mår,vad vi tänker och självklart annat än ÄD också.

Så brudar,babbla på nu för guds skull för vi HAR saker att ventilera...eller hur?

• Svar på tråden Vänskapstråd för oss som behöver ÄD,skärp er tjejjer och skriv nu...
  • NiXxI

Hej!
    Här kommer en knepig fråga...för jag tillhör ju inte tråden. Men en äggdonation, hur finner man någon som donerar ett ägg?? Och om någon vill donera ett ägg, hur gör hon då? Vem kontaktar hon?? Hoppas att mina frågor är ok, för jag har funderat på just att donera ägg. Just nu kan jag dock inte då jag är gravid, men efter.

• Fiaflopp

Man vänder sig till sitt sjukhus och får genomgå utredning tror jag för att se om man passar som donator, dvs sjukhuset i sin kommun...och hur man finner någon som vill donera är väl att fråga en nära vän eller någon som står en nära...
    I sverige får man inte donatorns ägg har jag för mig dvs det blir inte din "väns" ägg som just du får utan någon annan får dem men du hjälper någn att komma fram i kön i landstinget.
    Kön i Sverige är enormt lång annars om man inte har donator...
    Du får mer än gärna bli min om du vill,då du fött barnet hihi

• NiXxI

Tack!! Jag har en enorm tur som har lätt för att bli gravid, så just tanken på att kunna ge denna glädje till någon annan, att få uppleva en grviditet, ett barn...det hade gett mig så stor glädje själv. Så i första hand kontaktar jag mitt sjukhus?? Eller min husläkare kanske?? Vart bor du då?? *ler*

• Fiaflopp

Det är en underbart fin tanke du har ska du veta,otorligt fint av alla donatorer...
    Man kan int ebeskriva i ord vad barnlöshet gör med en människa,det är hemskt.
    JA jag tycker du ska kontakta ditt sjukhus eller närmaste gyn som du brukar gå till borde funka också...
    Jag bor i Södertälje *blink*
    Du då...?
    Behöver inte skriva det här om du inte vill...*S*

• NiXxI

Jag bor i helsingborg...en liiiten bit därifrån. men ponera nu att jag kan och får donera och att jag har hittat dig nu...går det då trots avståndet?? Om du nu hade velat ha mina ägg så klart.

• Fiaflopp

Hmm jag är lite osäker på det,tror att du måste göra behandlingen i "mitt" landsting...dvs att donatorn måste plocka ut äggen i Sthlms landsting...men som sagt så är jag osäker på det.
    Jag får inte dina ägg,det blir någon annan i så fall,hade det varot privat så hade vi fått välja tror jag.
    Nää nu blir jag osäker...haha måste kolla hur det funkar på allvar nu!
    Vi ska till Finland på första besök i Januari,sen så tar det ytterligare ett tag innan man får komma i gång och de har hittat en passande donator...
    Kan tillägga att vi är ganska lika du och jag...*S*
    Kollade på dina bilder...hehe

• NiXxI

Men...vad fräckt...att det finns likhet!!
    Men nu är jag mer nyfiken än någonsin ju. Kan man inte göra det privat då??? Vad ska ni göra i Finland??? Åh, jag glömmer ju att jag har 187 dagar kvar innan jag föder...men en utredning kanske tar tid???

• Fiaflopp

Jo man kan göra det privat men det är inte tillåtet i Sverige än så länge vilket jag för övrigt inte fattar!
    Vi ska göra just ÄD i Finland...
    Jag tycker att man borde få göra det privat men som sagt så blir det väldiga resor för dig eftersom ett ev ägguttag måste ske då i det landet.

Men du...om inte vår ÄD funkar i Finland så kommer vi ställa oss i landstingskön också...om du då är godkänd donator så kan jag uppge dig som "mitt bidrag",men då får inte jag dina ägg utan någon annan,det som händer är att jag kommer mycket längre fram i kön eftersom jag bidrar med en donator..

Hehe ja fräckt va,med likheter alltså...

• NiXxI

Jag ska ta upp detta med min gyn nästa gång jag ska dit faktiskt. Så ska jag ställa mig i kö. Jag är otroligt upprymd just nu, hemskt glad att jag trillade över din tråd här. För vad kan vara mer underbart än att få vara just gravid och att få ha barn? Och att missa en chans att få lov att bidra till att någon får uppleva det??!! Åh, det hade varit en stor ära att få donera!!! Tusen tack för att du skrev här.
    Bamsekramar och lycka till i Finland...ps, så fort jag kollat med gyn och så, så kan jag ju skriva??? Om du vill alltså.

• Fiaflopp

Du är för go...klart jag vill att du ska skriva så jag får veta!!
    TAcksam över att det finns så fina människor som du ska du veta...
    Alla äggdonatirer är GULD värda för oss barnlösa...

Stor kram och en underbar Lördag till dig!!

Svar på tråden Vänskapstråd för oss som behöver ÄD,skärp er tjejjer och skriv nu...