• DevilsDaughter

Börja förskoleklass till hösten!

Dottern ska nu börja förskoleklass och jag känner mig väldigt ovetandes inför detta.. Har några frågor som jag funderar på, ska på ett infomöte längre fram, men vill gärna ha lite koll nu känns det som...

Går de där 5 dagar/v? Hur långa dagar ungefär? Ska man ha med något mellanmål/mat? Hur fungerar det med hämtning osv? Alltså blir de "släppta" när de slutar eller är de under uppsikt tills alla blivit hämtade. Hur mkt "eget ansvar" ligger det på dem att klara sig själva?

Gällande fritidsverksamhet (eller vad det heter), det som ska motsvara dagis..  Om man är föräldraledig så har man inte ens rätt till det va? Ansökan till fritidsverksamheten kom för ganska länge sedan och då tänkte inte jag efter utan skickade in anmälan om det bara utifall att, för vi visste inte om vi skulle ha behov av det sen, tänkte att det inte skadade. Så borde kanske avanmäla det? Kostar det lika mkt som förskolan/dagiset kostat?

• Svar på tråden Börja förskoleklass till hösten!
  • cicci85

Min son kommar att gå alla dagar ungefär 8-13, kommer inte ihåg exakt... Fritids öppnar 6.30 och de ska ha egen frukost med sig samt egen frukt till förmiddagen. Eftermiddagsmellis har jag för mig att de får där...

De har en väldigt generös fritidsverksamhet och det är helt okej att hämta sitt barn kl 15 även om man var föräldraledig, men det är väl väldigt olika på sina ställen skulle jag tro!

Där sonen ska börja låter det väldigt bra, som inskolning till att de ska börja skolan på riktigt, läraren är med barnen hela tiden och barnen måste inte klara sig själva.

• crazy mom
    DevilsDaughter skrev 2011-05-13 12:17:17 följande:
    Dottern ska nu börja förskoleklass och jag känner mig väldigt ovetandes inför detta.. Har några frågor som jag funderar på, ska på ett infomöte längre fram, men vill gärna ha lite koll nu känns det som...

Går de där 5 dagar/v? Hur långa dagar ungefär? Ska man ha med något mellanmål/mat? Hur fungerar det med hämtning osv? Alltså blir de "släppta" när de slutar eller är de under uppsikt tills alla blivit hämtade. Hur mkt "eget ansvar" ligger det på dem att klara sig själva?

Gällande fritidsverksamhet (eller vad det heter), det som ska motsvara dagis..  Om man är föräldraledig så har man inte ens rätt till det va? Ansökan till fritidsverksamheten kom för ganska länge sedan och då tänkte inte jag efter utan skickade in anmälan om det bara utifall att, för vi visste inte om vi skulle ha behov av det sen, tänkte att det inte skadade. Så borde kanske avanmäla det? Kostar det lika mkt som förskolan/dagiset kostat?
    Barnen går alla 5 dagar. Ofta mellan 8.30-14 (varierar mellan olika skolor och kommuner) Man ska dock veta att de ej har skolplikt i F1. Vilket innebär att man söker ledigt om man vill, men att man i princip kan vara borta när man själv känner för det.

Man lämnar och hämtar barnen i skolan när de är så små. Ev. börjar man släppa dem utanför när de kommit in i allt. Beroende på barn och skolväg så kan ju vissa barn gå gemensamt till skolan. Detta får inte min 6åring.

Föräldrarna anvsvarar att det finns extra ombyte, regnkläder osv.

På vissa skolor fixr man inneskor, pennfack, pennor, sudd osv själv

Man har ej rätt till fritidsdverksamhet när man är Föräldrarledig. Ring till skolan och berätta när du önskar att barnet ska starta i den frivilliga verksmheten (klubben)

Avgift för klubb varierar mellan olika kommuner. Kontakta skolan för att få rätt siffra.
  • anja1661

min dotter ska oxå börja nu till hösten!
    hon kommer gå i förskoleklassen mellan 8.20-13 varje dag och sen på fritids mellan 13-16....jag är föräldraledig. hon får vara där till kl.16 alla dagar utom lovdagarna..då får hon vara där till kl.14.  jag tycker att det är väldigt generöst med timmar faktiskt om jag jämför med förskolans tider....

jag vet inte om de ska ha frukt med sig men på den skolan jag gjord emin praktik på (läser till lärare) avslutade de varje dag med en sagostund och medhavd frukt. men det kommer du få reda på på infomötet el inskolningen.
    mellanmål får de på fritids efter skolan, brukar vara runt 14 som på förskolan

hur mycket eget ansvar är nog från skola till skola tror jag. men de ska ju klara av att var apå skolgården utan inhängnad utan att försvinna bort. ska klara av att gå från gympasalen till klassrummet själva tex....men de kan så mycket mer än vad man tror! du som är föräldraledig kan ringa fritids eller säga till skolpersonalen att just ditt barn får gå hem själv direkt efter skolan eller vid en speciell tid....
    de ska ta ansvar för att ev lappar och brev kommer hem och att ansvara över sin "läxa"...

visst är det spännadne med skola?! det är mitt första (av tre) som börjar i skolan nu!!!

• anja1661
    crazy mom skrev 2011-05-13 12:32:28 följande:
    Barnen går alla 5 dagar. Ofta mellan 8.30-14 (varierar mellan olika skolor och kommuner) Man ska dock veta att de ej har skolplikt i F1. Vilket innebär att man söker ledigt om man vill, men att man i princip kan vara borta när man själv känner för det.

Man lämnar och hämtar barnen i skolan när de är så små. Ev. börjar man släppa dem utanför när de kommit in i allt. Beroende på barn och skolväg så kan ju vissa barn gå gemensamt till skolan. Detta får inte min 6åring.

Föräldrarna anvsvarar att det finns extra ombyte, regnkläder osv.

På vissa skolor fixr man inneskor, pennfack, pennor, sudd osv själv

Man har ej rätt till fritidsdverksamhet när man är Föräldrarledig. Ring till skolan och berätta när du önskar att barnet ska starta i den frivilliga verksmheten (klubben)

Avgift för klubb varierar mellan olika kommuner. Kontakta skolan för att få rätt siffra.
    här där jag bor får barn till föräldralediga vara på fritids till kl.16 på vanliga dagar och 14 på lovdagar!
    så jag tipsar om att ringa till rektorn och fråga om allt sådant, det gjorde jag!
  • Analoga
    DevilsDaughter skrev 2011-05-13 12:17:17 följande:

Min dotter har nu snart gått f-klass 1 år:

På hennes skola går de 4 dagar i veckan (mån-tors)  8.15-12.15.  De får lunch där kl 11.

De har rast mellan 9.30-10 och då äter de medhavd frukt/riskaka el. liknande.

Innan de slutar 12.15 har de avslutning på "mattan". De barn som ska vara kvar på fritids går ut och leker. De föräldrar som ska hämta 12.15 ska vara där på plats då.

Hur mkt ansvar ligger det på dem undrar du? Jag vet att fröken säger om de behöver t ex regnkläder el varmare kläder, och behöver de hjälp så får de det. Behöver de hjälp på toan får de det också. Visst uppmuntras de att klara sig själv; men nekas inte heller hjälp.

Är man föräldraledig har man egentligen inte rätt till fritids; men jag vet de som fått göra en speciell ansökan och fått beviljat för att de t ex bor på landet och har en bit att åka. Taxan skulle jag tro ligger på ungefär samma som dagis.

Så här är det på vår skola iaf. Klart det kan skilja mellan olika kommuner. Vet att t ex förskolan på min gamla hemort i Norrland går 5 dagar i veckan - de är alltså inte lediga på fredagar. Men allt det där får du veta på ditt samtal
  • Analoga

Jag tycker det är så konstigt att många kommuner har förskola ALLA dagar i veckan, och minst lika många timmar per dag som vår förskola??

På vår förskola går de som sagt bara 4 dagar i veckan och sammanlagt 15 timmar. Då går de ju alltså färre timmar sammanlagt än vad många andra förskolor i landet gör??

Varför är det så??

Iochförsig tycker vi det är skönt med den lediga fredagen eftersom jag är hemma, men man undrar ju om de lär sig lika mkt på kortare tid??

• anja1661

vad olika det verkar vara! rektorn som jag pratade med blev förvånad över att jag ens undrade över OM jag hade rätt att ha mitt barn på fritids.....det var en självklarhet!

• Analoga
    anja1661 skrev 2011-05-13 12:41:06 följande:
    vad olika det verkar vara! rektorn som jag pratade med blev förvånad över att jag ens undrade över OM jag hade rätt att ha mitt barn på fritids.....det var en självklarhet!
    Ja jag tycker det borde vara samma regler i alla kommuner! Det ska ju inte bero på var man bor!

Jag hörde själv en mamma som nyss blivit mammaledig om hennes dotter fick vara på fritids för de hade en bit att åka. Hörde fröken säga att egentligen skulle ju dottern gå bara förskoletimmarna men att hon kunde göra en speciell ansökan, för de kan bevilja vid speciella skäl...och tydligen gick det vägen för flickan går på fritids nu.
  • anja1661
    Analoga skrev 2011-05-13 12:40:39 följande:
    Jag tycker det är så konstigt att många kommuner har förskola ALLA dagar i veckan, och minst lika många timmar per dag som vår förskola??

På vår förskola går de som sagt bara 4 dagar i veckan och sammanlagt 15 timmar. Då går de ju alltså färre timmar sammanlagt än vad många andra förskolor i landet gör??

Varför är det så??

Iochförsig tycker vi det är skönt med den lediga fredagen eftersom jag är hemma, men man undrar ju om de lär sig lika mkt på kortare tid??
    jag vet att det är timmarna det hänger på så kanske har din förskoleklass inte lika många lovdagar? kanske kortare sommarlov? fast å andra sidan blir det ju jättemånga timmar som skiljer ....hmm....konstigt...

jag tycker att det är bra att de går mån-fre för det gör mina barn nu på förskolan och det kommer de ju göra sen när de börjar i 1an....så för rutinernas skull känns det bra!
  • Analoga
    anja1661 skrev 2011-05-13 12:48:34 följande:
    jag vet att det är timmarna det hänger på så kanske har din förskoleklass inte lika många lovdagar? kanske kortare sommarlov? fast å andra sidan blir det ju jättemånga timmar som skiljer ....hmm....konstigt...

jag tycker att det är bra att de går mån-fre för det gör mina barn nu på förskolan och det kommer de ju göra sen när de börjar i 1an....så för rutinernas skull känns det bra!
    Inte säker men jag TROR de har lika många lovdagar som andra skolor, och sommarlovet är ju 10 veckor.

Ja alltså vi tycker det har varit skönt med den lediga fredagen (eller kanske framförallt jag bara för jag får sovmorgon då )  men det blir nog inga problem till hösten att gå mån-fre för dottern älskar nämligen skolan
  • cicci85
    Analoga skrev 2011-05-13 12:40:39 följande:

Varför är det så??

Konstigt! Men de som inte har föräldrar som är hemma på fredagar då? Har de fritids öppet hela dagen för dem då istället?

I min kommun har barnen rätt till förskoleklass 5 timmar om dagen mån-fre så 25 h/v.
  • Analoga
    cicci85 skrev 2011-05-13 12:58:59 följande:
    Konstigt! Men de som inte har föräldrar som är hemma på fredagar då? Har de fritids öppet hela dagen för dem då istället?

I min kommun har barnen rätt till förskoleklass 5 timmar om dagen mån-fre så 25 h/v.
    Ja fritids har öppet alla dagar; så de barn som har föräldrar som arbetar går fritids hela dagen.

Ja jag förstår verkligen inte varför de går så få timmar här?? Obegripligt!
  • MorMargit

Jag jobbar inom skolan och provar att reda ut begreppen lite grann så får vi se om ni får svar på era frågor.

Det är skollagen som styr förskoleklass och skola. I skollagen finns det reglerat att förskoleklassen ska erbjudas MINST 15 timmar/vecka ( egentligen samma bestämmelse som allmän förskola) och vara gratis. Detta innebär att några kommuner erbjuder enbart dessa 15 timmar, antingen tre timmar per dag eller så lite fler timmar men lagt på fyra dagar i veckan. Men de flesta skolor erbjuder barnen så kallad samlad skoldag vilket betyder att de går hela skoldagar. Tiden kan variera mellan 8-14, eller 8.30-13 eller vad man nu har får skoltider för årskurs 1 eller 2 på samma sakola. Det underlättar för skolskjuts och mattider och man slipper öppna fritids extra tidigt bara för förskoleklassens barn medan övriga barn fortfarande går i skolan. Många skolor tycker också att det underlättar att ha förskoleklassen fler timmar, man hinner med mer och kan lättare samverka med andra klasser på skolan.
    Men detta är alltså frivilligt från kommunens eller den enskilda skolans sida och innebär att man ger lite mer än man måste enligt lagen.

Enligt skollagen har man inte rätt till fritids när man är föräldraledig och många kommuner förljer detta medan andra erbjuder fritids för samtliga barn. Det varierar alltså, så det bör man kolla upp. Kostnaden är inkomstbaserad precis som på förskolan med ett maxbelopp på 840 kronor för barn 1 och 420 kronor för barn 2.

• Analoga
    MorMargit skrev 2011-05-13 19:50:06 följande:
    Jag jobbar inom skolan och provar att reda ut begreppen lite grann så får vi se om ni får svar på era frågor.

Det är skollagen som styr förskoleklass och skola. I skollagen finns det reglerat att förskoleklassen ska erbjudas MINST 15 timmar/vecka ( egentligen samma bestämmelse som allmän förskola) och vara gratis. Detta innebär att några kommuner erbjuder enbart dessa 15 timmar, antingen tre timmar per dag eller så lite fler timmar men lagt på fyra dagar i veckan. Men de flesta skolor erbjuder barnen så kallad samlad skoldag vilket betyder att de går hela skoldagar. Tiden kan variera mellan 8-14, eller 8.30-13 eller vad man nu har får skoltider för årskurs 1 eller 2 på samma sakola. Det underlättar för skolskjuts och mattider och man slipper öppna fritids extra tidigt bara för förskoleklassens barn medan övriga barn fortfarande går i skolan. Många skolor tycker också att det underlättar att ha förskoleklassen fler timmar, man hinner med mer och kan lättare samverka med andra klasser på skolan.
    Men detta är alltså frivilligt från kommunens eller den enskilda skolans sida och innebär att man ger lite mer än man måste enligt lagen.

Enligt skollagen har man inte rätt till fritids när man är föräldraledig och många kommuner förljer detta medan andra erbjuder fritids för samtliga barn. Det varierar alltså, så det bör man kolla upp. Kostnaden är inkomstbaserad precis som på förskolan med ett maxbelopp på 840 kronor för barn 1 och 420 kronor för barn 2.
    Ok, det är alltså så det ligger till. Då har vår skola alltså valt att ha minimumtiden på 15 timmar då. Tycker det är väldigt kort att gå till 12.15 med tanke på att de är lediga fredagar. Kunde ju fått gå till 13 åtminstone! Men de är väl lite bekväma här i kommunen då
  • IsabelleLi

På den skola som mina barn går i har barnen i förskoleklassen närvarotid 8-11 alla vardagar. 

De barn som har rätt till fritids äter lunch 11.30. På föräldramötet så rekommenderade personalen att barnen tar med frukt som isåfall äts ca 9.30. Barnen har alltid tillgång till gympasalen 1 tim/v och har alltid liten utflykt med frukt som skolan ordnar 1 dag/v.

Barnen är alltid ute samtidigt som skolans äldre barn har rast, dvs 9.30-10.00 och 12.00-12.30 för dem som är kvar på fritids. Mellanmål serveras 14.30 och efter det är de oftast ute en stund igen. 

På den här skolan är fritids i samma lokaler, och fritids bemannas av pedagogerna från förskoleklass + 2 fritidspedagoger som också fungerar som hjälplärare i olika klasser under lektionstid. Det gör att det alltid finns personal fram till kl 16.30 på den avd min son ska gå. De barn som har längre dagar får gå över till avd bredvid (men i samma hus) och den är öppen som längst till kl 18.30 tror jag. Har man behov av morgonfritids så kan barnet få komma tidigast 6.30 och frukost serveras 7.30.

• IsabelleLi

Jo, just det! 3 önskemål från pedagogerna framfördes på föräldramötet
    1. Bra om barnet klarar toabesöken självständigt
    2. Bra om barnet kan skala potatis
    3. Bra om barnen kan knyta skorna själv alternativt har skor som inte behöver knytas.

Här har man inte rätt till fritids om man är föräldraledig.

• Sar

Våra barn kommer att gå 8-13, 4 dagar per vecka. Sedan blir det fritids för de barn som inte blir hämtade. De ska ha med sig varsin frukt varje dag. 

• 3 barns mamma84

Dottern börjar 1 aug och hon kommer gå Mån till fre till 07: till 15.30 och vi får göra matlåda och beställa mjölk som kommer till oss varje månad små mjölk packet.

Vi bor i danmark

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • strojes
    caliningrad skrev 2011-05-31 09:31:52 följande:
    ursakta... men vad lar man sig pa 3 timmar * 5 ?
    Grundtanken är väl inte att man ska lära sig en massa så som man gör i skolan sedan. Förskoleklassen är mer förberedande iför skolan.
    Lekskolan som det hette när jag var liten var just på 3 timmar per dag 5 dagar i veckan.
Svar på tråden Börja förskoleklass till hösten!