DevilsDaughter skrev 2011-05-13 12:17:17 följande:
Dottern ska nu börja förskoleklass och jag känner mig väldigt ovetandes inför detta.. Har några frågor som jag funderar på, ska på ett infomöte längre fram, men vill gärna ha lite koll nu känns det som...
Går de där 5 dagar/v? Hur långa dagar ungefär? Ska man ha med något mellanmål/mat? Hur fungerar det med hämtning osv? Alltså blir de "släppta" när de slutar eller är de under uppsikt tills alla blivit hämtade. Hur mkt "eget ansvar" ligger det på dem att klara sig själva?
Gällande fritidsverksamhet (eller vad det heter), det som ska motsvara dagis.. Om man är föräldraledig så har man inte ens rätt till det va? Ansökan till fritidsverksamheten kom för ganska länge sedan och då tänkte inte jag efter utan skickade in anmälan om det bara utifall att, för vi visste inte om vi skulle ha behov av det sen, tänkte att det inte skadade. Så borde kanske avanmäla det? Kostar det lika mkt som förskolan/dagiset kostat?
Min dotter har nu snart gått f-klass 1 år:
På hennes skola går de 4 dagar i veckan (mån-tors) 8.15-12.15. De får lunch där kl 11.
De har rast mellan 9.30-10 och då äter de medhavd frukt/riskaka el. liknande.
Innan de slutar 12.15 har de avslutning på "mattan". De barn som ska vara kvar på fritids går ut och leker. De föräldrar som ska hämta 12.15 ska vara där på plats då.
Hur mkt ansvar ligger det på dem undrar du? Jag vet att fröken säger om de behöver t ex regnkläder el varmare kläder, och behöver de hjälp så får de det. Behöver de hjälp på toan får de det också. Visst uppmuntras de att klara sig själv; men nekas inte heller hjälp.
Är man föräldraledig har man egentligen inte rätt till fritids; men jag vet de som fått göra en speciell ansökan och fått beviljat för att de t ex bor på landet och har en bit att åka. Taxan skulle jag tro ligger på ungefär samma som dagis.
Så här är det på vår skola iaf. Klart det kan skilja mellan olika kommuner. Vet att t ex förskolan på min gamla hemort i Norrland går 5 dagar i veckan - de är alltså inte lediga på fredagar. Men allt det där får du veta på ditt samtal