• LitenMy

Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?

Min 1 åring är magsjuk..kräker har hon gjort sen igår men är på bättringsvägen. Många av mina vänner säga att deras skolor är det KRAV att hålla hemma friska syskon så länge nån är magsjuk. Aldrig hört den reglen...kan ju göra att de är borta 2 veckor från skolan men ändå fullt friska.....Aldrig hört om den reglen på vår skola och då har jag haft skolbarn här i 4 år.

• Svar på tråden Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?
  • Lykka

Skolbarn ska gå (ej förskolan dvs typ nollan) men inte dagisbarn.

• La Lola
    Lykka skrev 2011-05-12 17:49:24 följande:
    Dagis o förskola är ju samma sak.....

Nollan kallas med ett bättre ord för förskoleklass.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mandelblomma
    även om ett äldre syskon eller förälder är magsjuk hemma?
  • Busbellan
    Klart att friska dagisbarn kan gå till dagis!
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Lykka

La lola: Fast här heter det faktiskt att 6-åringarna går i förskolan. Förtydligade bara så alla förstod. Här är det inte samma sak alls. Förskola/dagis bedrivs i egna lokaler och förskolan (typ vad andra kallar nollan) bedrivs i skolan men de har ju ingen skolplikt till skillnad från 1-6. Hade också önskat annat namn för det är förvirrande men att kalla det för nollan är fel här där vi bor...

Madelblomma:
    Hade det rört sig om enstaka dagar och jag eller syskon spyr så hade jag haft skolbarnen hemma också men inte i två veckor som nån skrev om skolbarnet är friskt.

• Lykka

Busbellan: ja- men inte om de har magsjuka... Det är direktiven från våra dagis iaf... Min åsikt är att de borde kunna gå men så är alltså inte fallet här... 48 timmar efter sista kräk/diaree för både den sjuka o de friska säger dom.. Andra sjukdomar uppmuntrar de oss att lämna de friska iaf så den sjuke får lugn och ro...

• Busbellan
    Lykka skrev 2011-05-12 19:31:34 följande:
    Busbellan: ja- men inte om de har magsjuka... Det är direktiven från våra dagis iaf... Min åsikt är att de borde kunna gå men så är alltså inte fallet här... 48 timmar efter sista kräk/diaree för både den sjuka o de friska säger dom.. Andra sjukdomar uppmuntrar de oss att lämna de friska iaf så den sjuke får lugn och ro...
    Fast skulle man dra det längre så har de ingen som helst rätt att neka barnet att komma
    Säg om t.ex min äldsta dotter blir sjuk, henne vabbar jag inte för längre, då kan jag ju knappast stanna hemma med det lilla barnet som är friskt
  • iaseia

Läste om en kvinna som var magsjuk och var tvungen att ha hemma sina/sitt barn och då fick pappan vara hemma och ta hand om barnen för hon kunde inte och de fick ingen föräldrar penning eller vad de nu är. Sjukt tycker ja. jag kan förstå att magsjukan kans mitta, men att de inte får vara hemma är ju sjukt.

• Busbellan
    Lykka skrev 2011-05-12 19:29:29 följande:
    La lola: Fast här heter det faktiskt att 6-åringarna går i förskolan. Förtydligade bara så alla förstod. Här är det inte samma sak alls. Förskola/dagis bedrivs i egna lokaler och förskolan (typ vad andra kallar nollan) bedrivs i skolan men de har ju ingen skolplikt till skillnad från 1-6. Hade också önskat annat namn för det är förvirrande men att kalla det för nollan är fel här där vi bor...

Madelblomma:
    Hade det rört sig om enstaka dagar och jag eller syskon spyr så hade jag haft skolbarnen hemma också men inte i två veckor som nån skrev om skolbarnet är friskt.
    Det som finns i skolan och som innan hetat lekis/nollan och säkert en hel del andra namn heter ju idag förskoleklass
  • Busbellan
    iaseia skrev 2011-05-12 19:34:52 följande:
    Läste om en kvinna som var magsjuk och var tvungen att ha hemma sina/sitt barn och då fick pappan vara hemma och ta hand om barnen för hon kunde inte och de fick ingen föräldrar penning eller vad de nu är. Sjukt tycker ja. jag kan förstå att magsjukan kans mitta, men att de inte får vara hemma är ju sjukt.
    Tycker inte det är särskilt konstigt att man inte kan vabba för ett friskt barn
  • Lykka

Busbellan: du har rätt i att de säkert inte kan hindra en men det är direktiven iaf...

Och här heter det förskola- det heter förskoleklass A och B men själva konceptet heter förskola. På lapparna står det tex "inför förskolestarten" osv.

Svar på tråden Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?