Inlägg från: Lykka |Visa alla inlägg
  • Lykka

Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?

Skolbarn ska gå (ej förskolan dvs typ nollan) men inte dagisbarn.

• Lykka

La lola: Fast här heter det faktiskt att 6-åringarna går i förskolan. Förtydligade bara så alla förstod. Här är det inte samma sak alls. Förskola/dagis bedrivs i egna lokaler och förskolan (typ vad andra kallar nollan) bedrivs i skolan men de har ju ingen skolplikt till skillnad från 1-6. Hade också önskat annat namn för det är förvirrande men att kalla det för nollan är fel här där vi bor...

Madelblomma:
    Hade det rört sig om enstaka dagar och jag eller syskon spyr så hade jag haft skolbarnen hemma också men inte i två veckor som nån skrev om skolbarnet är friskt.

• Lykka

Busbellan: ja- men inte om de har magsjuka... Det är direktiven från våra dagis iaf... Min åsikt är att de borde kunna gå men så är alltså inte fallet här... 48 timmar efter sista kräk/diaree för både den sjuka o de friska säger dom.. Andra sjukdomar uppmuntrar de oss att lämna de friska iaf så den sjuke får lugn och ro...

• Lykka

Busbellan: du har rätt i att de säkert inte kan hindra en men det är direktiven iaf...

Och här heter det förskola- det heter förskoleklass A och B men själva konceptet heter förskola. På lapparna står det tex "inför förskolestarten" osv.

Svar på tråden Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?