• LitenMy

Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?

Min 1 åring är magsjuk..kräker har hon gjort sen igår men är på bättringsvägen. Många av mina vänner säga att deras skolor är det KRAV att hålla hemma friska syskon så länge nån är magsjuk. Aldrig hört den reglen...kan ju göra att de är borta 2 veckor från skolan men ändå fullt friska.....Aldrig hört om den reglen på vår skola och då har jag haft skolbarn här i 4 år.

• Svar på tråden Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?
  • La Lola

Eftersom skolbarn har skolplikt så håller man inte de hemma näe.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ägget

Har inte hört att det gäller på skolan men dock på dagis. I skolan är det ju trots allt skolplikt som gäller...inte förskoleklass, eller?

• MammasGos

Nä, skolbarn har jag aldrig hört, däremot om man har barn på förskola. Då ska dem vara hemma om syskonen är friska och inte kräkts på 48 timmar, men inte från 7år och uppåt...det kan jag inte tänka mig.

• lövet2

Nej, skolplikten gäller. Är barnet friskt, så ska det till skolan.

• LitenMy

Ja precis så tycker jag med....men mina vänner säger jag har fel!

• La Lola
    LitenMy skrev 2011-05-12 16:46:02 följande:
    Ja precis så tycker jag med....men mina vänner säger jag har fel!
    Det har du inte.
    Du har rätt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LitenMy
    La Lola skrev 2011-05-12 16:46:39 följande:
    Det har du inte.
    Du har rätt.
    Ja jag är ju ändå lärare själv så....   På förskolan kan jag ha mer förståelse men inte i skolan.
  • IsDimma

Det har jag svårt att tro. Skolbarn som är friska ska väl vara i skolan.

• Busbellan
    MammasGos skrev 2011-05-12 16:36:02 följande:
    Nä, skolbarn har jag aldrig hört, däremot om man har barn på förskola. Då ska dem vara hemma om syskonen är friska och inte kräkts på 48 timmar, men inte från 7år och uppåt...det kan jag inte tänka mig.
    Behöver förskolebarn inte heller vara, vet att många förskolor försöker med det, men de har ingen rätt till att tvinga friska barn att vara hemma
    Mamma till Nora, August och Ella
  • mandelblomma

nej det är inget krav...här går friska syskon till dagis/ skola om någon är magsjuk hemma. Helt omöjligt såklart att göra annat utan att fuska...

Svar på tråden Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?