Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?

MammasGos skrev 2011-05-12 16:36:02 följande:
    Nä, skolbarn har jag aldrig hört, däremot om man har barn på förskola. Då ska dem vara hemma om syskonen är friska och inte kräkts på 48 timmar, men inte från 7år och uppåt...det kan jag inte tänka mig.
    Behöver förskolebarn inte heller vara, vet att många förskolor försöker med det, men de har ingen rätt till att tvinga friska barn att vara hemma
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Lykka skrev 2011-05-12 17:49:24 följande:
    Skolbarn ska gå (ej förskolan dvs typ nollan) men inte dagisbarn.
    Klart att friska dagisbarn kan gå till dagis!
  • Busbellan
    Lykka skrev 2011-05-12 19:31:34 följande:
    Busbellan: ja- men inte om de har magsjuka... Det är direktiven från våra dagis iaf... Min åsikt är att de borde kunna gå men så är alltså inte fallet här... 48 timmar efter sista kräk/diaree för både den sjuka o de friska säger dom.. Andra sjukdomar uppmuntrar de oss att lämna de friska iaf så den sjuke får lugn och ro...
    Fast skulle man dra det längre så har de ingen som helst rätt att neka barnet att komma
    Säg om t.ex min äldsta dotter blir sjuk, henne vabbar jag inte för längre, då kan jag ju knappast stanna hemma med det lilla barnet som är friskt
  • Busbellan
    Lykka skrev 2011-05-12 19:29:29 följande:
    La lola: Fast här heter det faktiskt att 6-åringarna går i förskolan. Förtydligade bara så alla förstod. Här är det inte samma sak alls. Förskola/dagis bedrivs i egna lokaler och förskolan (typ vad andra kallar nollan) bedrivs i skolan men de har ju ingen skolplikt till skillnad från 1-6. Hade också önskat annat namn för det är förvirrande men att kalla det för nollan är fel här där vi bor...

Madelblomma:
    Hade det rört sig om enstaka dagar och jag eller syskon spyr så hade jag haft skolbarnen hemma också men inte i två veckor som nån skrev om skolbarnet är friskt.
    Det som finns i skolan och som innan hetat lekis/nollan och säkert en hel del andra namn heter ju idag förskoleklass
  • Busbellan
    iaseia skrev 2011-05-12 19:34:52 följande:
    Läste om en kvinna som var magsjuk och var tvungen att ha hemma sina/sitt barn och då fick pappan vara hemma och ta hand om barnen för hon kunde inte och de fick ingen föräldrar penning eller vad de nu är. Sjukt tycker ja. jag kan förstå att magsjukan kans mitta, men att de inte får vara hemma är ju sjukt.
    Tycker inte det är särskilt konstigt att man inte kan vabba för ett friskt barn
Svar på tråden Måste ni hålla friska skolbarn hemma när småsyskon är magsjukan?