• Indianica

Vilken socialgrupp hör en till?

trettioplus skrev 2011-05-16 07:19:18 följande:
    Som jag ser det, så är inte tråden bara till för mig. Det kan gott och väl föras en diskussion mellan dem som anser mig vara arbetarklass och de som anser annat också. Visst kan jag sitta och ha invändningar mot allting jag håller med om också, för diskussionens skull, men det är sådant jag hellre sysslar med i diskussioner IRL, när klimatet är bättre anpassat för sådant. Att det finns tydliga arbetarindikationer i mitt liv inleder jag ju till och med mitt första anförande med (typisk medelklassunge, men med arbetarföräldrar). Varför jag sedan inte alls känner mig hemma i beskrivningen av arbetarklass har jag ju gått igenom.

Sedan tycker jag att en tråd på över tusen inlägg, som tidvis faktiskt har ett innehåll, är en FL-mått mätt, ganska givande tråd.
    Det intressantaste med tråden tycker jag ändå är att det finns så pass många som anser att fast man har arbetarklassbakgrund och andra variabler som enligt den traditionella sociologiska forskningen inte är "mdelklassigt", tillhör man medelklassen. Det vore intressant om någon sociolog faktiskt tog sig an den frågan och utredde om synen på klass generellt i samhället är så pass förändrat, att det räcker med i stort sätt tillräckligt ekonomiskt kapital (kanske med lite guldkant på tillvaron)för att kalla sig medelklass. De typiska "arbataryrkena" har ju till stor del förvunnit, men fortfarade finns ju fabriksarbetare, undersköterskor etc, typiska kroppsarbeten, ändå vill få kalla sig arbetarklass tydligen, och det vore jäkligt spännande att veta varför. har arbetarklassen blivit vår nya "underklass" i mångas ögon?
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-16 11:19:29 följande:
    Jag tror det här beror på vilken typ av tryckt media som läses också. Av naturliga skäl, så konsumerar jag en hel del fack-press som säger sig företräda arbetarrörelsen. I dessa utmålas bilden av arbetaren som en person ganska långt ifrån det som flera anser tillhöra arbetarklass i den här tråden.
    Det finns så klart en idealtyp av arbetare också, som t.ex. förs fram i fackpress för abetare. Frågan är dock hur pass nära den "vanlige" arbetaren står denna idealarbetare.

Men det kan man ju se historiskt, att det funnits ganska strikta normer för arbetare också, t ex att man som någon skrev, inte skulle lyssna på ABBA, utan på politiskt korrekta progglåtar.
  • Indianica

Eller nja, politiskt korrekta progglåtar låter konstigt, snarare revolutionära progglåtar då, men "politiskt korrekt" inom arbetarrörelsen

• Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-16 14:10:21 följande:
    Ja, det skulle jag också vilja veta. Hur många generationers karens är det innan man är fri från arbetarstämpeln om man tagit sig bort från fabriksgolvet och låg utbildningsgrad?

Ursäkta att jag kallar det "arbetarstämpeln", jag får det att låta som något negativt och tyvärr har många den synen, men jag finner inget bättre ord.

Hela begreppet arbetarklass, medelklass, överklass osar segregation. Vi lever ju sällan så utpräglat segregerat längre utan man gifter sig både uppåt och neråt i samhällsklasserna så det är många gånger omöjligt att dela in alla människor i dessa klasser.
    Jag tror du har en poäng i det här med klassbyten och tror att det framför allt kanske finns en allt större individualism. Även om man kommer ifrån ett kollektiv, en arbetarfamilj, ser man sig främst som en individ idag, som kan forma sin egen framtid. TS skrev t.ex "jag kan få ett jobb om jag vill" eller "göra karriär är inte så svårt" ungefär och har skrivit om sina vänner varav några säker "om de vill kan doktorera" och det måste väl också bidra till en känsla av att man hela tiden kan omforma och klättra klassmässigt om man vill, förr föddes man in i en klass och dog där, men nu pumpas man ju inte minst genom media med en idé om att man kan vill vad man vill bli, bara man anstränger sig. Det är individens fel, inte kollektivets, om man misslyckas och kanske inte ens får ett arbete fast man försöker. Det är nog svårare för många idag att se strukturer i samhället, man blir lite förblindad av en tro på att man lätt kan byta samhällsklass, men om det vore så enkelt, skulle ju absolut ingen vara "underklass".
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-16 11:14:31 följande:
    Jag håller inte riktigt med om att det är i strid med sociologin. Det är en tolkningsfråga.
    Det är en tolkningsfråga, men du accepterar inte det som jag tycker torde vara obestridligt: hur andra ser på din klasstillhörighet påverkar din klasstillhörighet. Man kan inte bara tolka det själv.

Jag kan inte gå runt och kalla mig för (rent av adlig överklass, för nog lär det finnas blått blod i mina släktled lång där bak också)  och förvänta mig att adeln ska ta emot mig med öppna armar när jag kommer ifrån ett arbetarhem, eftersom "klass är en tolkningsfråga". Det är ganska naivt att tro att det fungerar så enkelt.

Däremot är det väl helt klart lätt att gå runt och kalla sig medelklass på en mindre ort där det anses vara medelklass att ha medelinkomst och allmänt "medelsvensson" med knegarjobb, villa, vovve och volvo, då omgivningen i bästa fall anser det samma. Däremot är man naiv om man tror att en välutbildad akademiker som tillhör kultureliten i en storstad t ex ska känna samma medelklassamhörighet med man själv.

Tolkningen kan aldrig vara enkelriktig!
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-16 20:40:30 följande:
    Jag har inte sagt något om det, vad jag vet. I så fall har jag svarat på något annat.
    Men folket på FL allena är ju inte de enda som ser på mig.
    Men ska vi vara sådana, så tillhör jag skaran som anser att var och en måste få definiera sig själv utifrån sitt eget liv, vad det än gäller.
    Jag bryr mig inte det minsta om ifall du vill kalla dig överklass eller något annat heller, för den delen. Jag har för länge sedan slutat försöka få omgivningen att se mig som något speciellt genom att hävda vad andra är eller inte är och om det är finare eller fulare än vad jag fått med mig. Skall det definieras, så definierar jag hellre mig mot något/någon, än från något/någon.

Om det skulle vara så att majoriteten av befolkningen anser att medelsvensson är medelklass, så ser jag inte varför akademikerna i kultureliten skulle ha tolkningsföreträde. Inte heller varför någon ska ha rätt att sätta stämpel på någon annan. Jag tycker det är rätt fult.
    Känner mig tjatig, men fattar mindre och mindre vad din tråd åsyftar (förutom att ge oss andra något att fundera över ) Du startar en råd där du frågar: vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Och så bryr du dig inte om svaret? Är det inte jobbigt att läsa en massa svar, om man inte bryr sig om dem?

Det handlar inte om att stämpla någon. Jag vet inte alls hur du fungerar, troligtvis umgås du ändå i en rätt homogen miljö, för det torde vara rätt ovanligt att inte reagera på andra människors livsvillkor och hur det påverkar den egna relationen till dem. Det är en omedveten mekanism som gör att man direkt "scannar" av någons samhällsklass, åtminstone upplever jag det så och sedan anpassar man sig till det. Inte så att jag liksom krälar på golvet och totalt underkastar mig och känner mig värdelös om det t.ex. kommer in en professor i en föreläsningssal, men jag vet vad jag kan förvänta mig av personen (brett kunnande, ett visst beteende osv). Sedan kan man nyttja det vid behov.

Men jag vet å andra sidan att jag är extremkänslig för den här typen av "vibbar", både samhällsklass, men även mental stabilitet. Jag kan läsa av folk på några få sekunder, både en för- och nackdel, för det är jobbigt om man möter någon som mår riktigt dåligt, men det är en annan företeelse.

Du talar om "stämplar" i negativ bemärkelse, men att stämpla någon resulterar ju ofta i något positivt, för även om man kanske stämplar en uteliggare som tillhörande "underklassen" behöver man inte vara otrevlig mot vederbörande. Om man inte stämplar personer kan man heller aldrig hjälpa dem. Och man kan också "stämpla" personer positivt.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-16 21:32:53 följande:
    Ja, det är nog svårt att undvika.
    När det gäller andra stämplar, så brukar jag försöka tänka att "folk får tro vad de vill, jag är den enda som känner till sanningen". Men det är klart att när stämplarna leder till diskriminering, då går det inte att bortse ifrån andras  uppfattningar längre. Själv är jag rätt förskonad från sådant ändå, tack och lov.
    (Men vi fick byta bank när vi skulle ta bolån, på grund av att vår gamla banktjänsteman inte såg vårt "projekt" -läs:livssituation- som seriöst.)
    Ja, fast jag är ganska säker på att det finns en gemensam tolkningsram för de flesta. Det är ju intet för intet som man relativt lätt kan se på en film vilka som ska föreställa rika och fattiga och belevade, utan att ens några ord sägs ibland. Men man bygger ju upp scener genom för de flesta bekanta statusmarkörer. Ser vi en vit rakryggad snabb medelålders man med kostym och portfölj som lämnat sin "solsidan-villa" och är på väg till universitetet i sin splitternya bil, reagerar de flesta tittare inte med en känsla av att mannen troligtvis tillhör arbetarklassen.

På samma sätt tror inte de flesta filmtittare instintivt att en ryggbruten man som med sin slitna konsumkasse i handen, lämnar en norrländsk villa med flagad panel och åker iväg i sin Saab 900 tillhör medelklassen. På film kan de här subtila klassmarkörerna och signalerna så tydligt schablonisera människor, men schablonerna säger ju också något om hur vi ofta ser på varandra i verkligheten.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-16 23:29:31 följande:
    När det gäller anpassning så tenderar jag nog att försöka se de flesta som likar. Självklart anpassar jag mig omedvetet (jag kan skratta när jag upptäcker att jag gått in i arbetargubbe-jargongen, som är den tydligaste för mig själv), men i grund och botten är vi alla på samma nivå och det finns liksom ingen anledning att höja eller sänka sig.
    Det handlar inte om att höja eller sänka sig. Men till och med du torde väl uppleva(?) att om någon befinner sig på en helt annan "nivå" än dig kan det vara svårt att känna sig riktigt bekväm? Jag har tidigare exemplifierat Solsidan (favoritprogrammet som drev med medelklassen ) där Anna och hennes sambo hade parmiddag med kultureliten- vilket givetvis var en pärs eftersom de inte alls talade samma språk. Exakt samma sak har jag själv upplevt t ex när jag läste litteraturvetenskap och hade handledning av en professor som kunde komma med käcka förslag av typen:

-"Kanske du kunde skriva något om den rörliga subjektviteten som motivistiskt faller ut i den litterära flanörhållningen av sentida värde"  osv.

Jag vet inte alls om du förstår mig, men min poäng är att det kan vara svårt att förstå varandra, både språkligt och tankemässigt ifall man tillhör olika sociala skikt och det handlar inte om att man gör sig till och försöker vara märkvärdig och ser ned på folk, en annan professor hade ju förstått precis vad han menade.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-16 23:49:20 följande:
    Jo, det händer, men jag brukar klara mig ganska bra genom att inte försöka vara mindre korkad än jag är. Men nog har det blivit lite pinsamt någon gång, när skämtet som just undslapp ens mun inte riktigt föll i god jord. Men jag antar att det händer de flesta att känna sig malplacerad i samtalet. Vare sig det är bigbrother eller kvantmekanik som diskuteras, så är det tråkigt att hamna utanför, men något som är överbryggbart. Det går ju alltid att byta ämne.
    Värre tycker jag det nog är att faktiskt känna sig underlägsen rent intelligensmässigt.
    Hm. Svårt att förklara det här, för jag märker att du nog aldrig upplevt det jag har upplevt, dvs att stöta på människor som har totalt annorlunda livsvillkor och uttryckssätt. Men allt är ju subjektivt också.

Men om du tänker på kungen då. Jag irriterar mig på att jag misslyckas med att förklara hur jag ser på socialgrupper, så jag drar till med en etrem: Kungen gö ett uttalande där han påstår att han tillhör arbetarklassen, han respresenterar ju Sverige och de är hans jobb, så nog är han knegare alltid säger han. Visst är han blåblodig, men det spelar ingen roll vad hans föräldrar har för bakgrund, arbetarklassen tillhör han likväl.

Lite nyfiken på hur du skulle reagera på ett sådant uttalande.

För mig är det så tydligt att det går inte, det är inte möjligt att kungen tillhör arbetarklassen. men enligt din definition vore det väl fullt möjligt bara han själv bestämmer sig för att han gör det?
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-16 23:37:11 följande:
    Det gör det säkert, men du skulle förstå min lite kliande känsla om du hade min bakgrund, tror jag. Framförallt tydligt när det handlar om att definiera ut sig ifrån något som man anser som negativt.
    Jag kan läsa mellan raderna. Men jag tror inte man ska blanda ihop detta med klass, med att se ned på folk av andra orsaker. Klass handlar inte om att se ned på någon, inte i mina ögon. Men arbetarklassen har ju ofta känt ett förtryck av medel. och överklassen det är jag medveten om.
  • Indianica
    Åsa skrev 2011-05-16 23:01:14 följande:
    Jag tror vi har olika intryck av det där. MITT intryck är nämligen att det var i den medvetna medelklassen det skulle vara fel med ABBA och annat kommersiellt, medan arbetarklass/lägre medelklass glatt fortsatte lyssna vidare på det sjuttiotalet igenom. Man skulle kanske kunna säga att den medvetna medelklassen menade sig försvara arbetarnas rättigheter medan de breda delarna av  den riktiga arbetarklassen fokuserade mer på att köpa färg-TV
    Själv har jag glatt lyssnat på såväl Hootenanny Singers som ABBA under uppväxten. Och Svensktoppen, där det landade såväl proggsångare som dansbansschlager 
    Jag föddes själv vid 70-talets slut så jag var själv inte med på tiden det begav sig, utan det är andrahandsuppgifter och skilde sig säker åt i olia grupper, men det skulle vara roligt att veta om det fanns ett generellt ideal.

Tror säkert de flesta lyssnade t ex på ABBA, men det var nog i regel inget man lyssnade på utanför hemmets väggar (vilket man nog ofta höll tyst om) om man lät säga var med i den radikala vänstern samlades? Då skulle jag tro att progglåtarna flödande istället. det är åtminstone vad jag hört i andrahand.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-16 23:08:57 följande:
    Självklart påverkar det i någon mån, men i och med att jag redan stakat ut "min väg i livet" så att säga, så skulle förändringen bli så pass mycket mindre mot en tiden då jag faktiskt studerade. Det ligger ganska mycket i det där med att åren går allt fortare ju äldre man blir. Det får inte plats lika mycket i dem längre. Och här i området där jag bor lever bönder och akademiker sida vid sida, så inte ens där skulle det bli skillnad. Jag tror också det är svårt att hamna i en situation där en skulle stå som ensam akademiker, så vanligt det är att studera vidare.

Det känns lite som att bli pratad till som "kusinen från landet" här.
    Det är väl ändå inte så att någon här talar nedvärderande om arbetarklassen som någonslags arbetarhop ifrån landsbygden. Däremot är det rent statistiskt udda att ett samhälle på landsbygden är så pass homogent som du beskriver det, med akademiker sida vid sida av bönder. Man blir nyfiken på vad det är för bygd Det vanliga är att akademiker bor nära städer (ofta i dem) då de har eller haft anknytning till universitetet.

Men visst blir man påverkad av att bo på landsbygden (har själv bott där) och det påverkar i sin tur också habitus, om man nu får tro Bourdieu.
  • Indianica

Läste precis en srtikel av Klas Åmark (någon sorts forskare) som beskrev hur en stor mängd metallarbetare i en undersökning på 80-talet kategriserat sig som medelklass (vilket implicit var förvånande) och tänkte direkt på den här tråden

Åmark tolkade metallarbetarnas syn på sig själva som medelklass, som ett utslag för att folk ifrån det som tdigare kallas arbetarklass (metallare alltså) börjat se så många utslagna, sjukskrivna, förtidspensionerade personer som de uppfattade "låg under dem" klassmässigt och därför upplevde att de själva "gled" uppåt klasmässigt. Åmark poängterade att den gruppen "utslagna" inte är stor i Sverige jämfört med t ex USA (runt 10%, vilket han menar dock är mkt för Sverige) men jag tyckte ändå reflektionen var intressant och det är ju också det vi tangerat lite här i tråden emellanåt som en "orsak" till att folk som traditionellt ansett sig tillhöra arbetarklassen, börjar kallas sig för medelklass.

• Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-17 22:36:44 följande:
    Kul. Var finns artikeln?
    Bryta. byyga, bo heter boken som den finns i.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?