Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 21:20:10 följande:
Jag tycker att det där om olika samhällsklasser är ganska förlegat. Jag kommer själv från arbetarklassen, med en pappa som är byggnadsarbetare och en mamma som är inom vården. Vi bodde i hyresrätt. Jag har valt att plugga vidare, är ingenjör. Maken är yrkesverksam civilingenjör och månskensbonde, hans föräldrar är lantbrukare och vi bor på lantgård.
Jag undrar vad man räknar bönder till för samhällsklass. De är ju förutom hårt kroppsarbetande även egna företagare. Är de arbetare eller medelklass? De äger ofta stora arealer också. Knepig fråga, va?
Det värsta jag vet är folk från den så kallade överklassen som trillat ner några pinnhål och som tror sig vara förmer än andra och rackar ner på "mindre fint" folk, bara för att de en gång i tiden varit till exempel direktörsfru men som nu får finna sig i att handla kläder på Myrorna i stället för i boutique. Som hävdar att de minsann är bättre än alla andra som bor i "ghettot" de tvingats flytta till efter skilsmässan. Jag reflekterade aldrig över sådana saker förrän jag träffade på en sådan person. Är inte det väsentliga att man är en trevlig människa och att man gör sitt bästa? Eller är det bara mina gamla arbetarklassvärderingar som är så hårt inpräntade i mig som gör att jag tycker så? Jag ser ju när jag läser vad jag skrivit att min text är illröd! Är jag alltså smygsosse också?
För övrigt kan detta med klasser eller socialgrupper kännas förlegat, men de facto kan det vara viktigt att i vissa fall ha i åtanke, t ex i skolan. Det är ju rätt taskigt att som lärare förvänta sig att elever som inte är uppväxta med klassiker helt plötsligt ska kunna göra en mer avancerad djup analys av en klassiker med ålderdomligt språk. Men det är ju just detta som ofta sker och en orsak till att barn ifrån arbetarhem får sämre betyg än barn till akademikerföräldrar, eftersom läraren i regel klassmässigt ligger närmare akademikerföräldrarna, och omedvetet kan ge alla elever samma uppgifter som kräver ett visst kulturellt kapital av eleverna, något arbetarbarnen alltså saknar.
På samma sätt åligger det också läraren att lotsa in de arbetarbarn som saknar ett visst kuturellt kapital i den "kulturellt kapitaltunga" världen. Anser jag.