Vilken socialgrupp hör en till?
Anonym skrev 2011-05-13 17:05:44 följande:
Kanske kan det bero på att folk som har gått på högskola/universitet har lärt sig på ett korrekt sätt hur man är källkritisk, vad som är "riktig" forskning och vad som är vinklad forskning osv. Vilket man då alltså kan se igenom rätt lätt om man har en högskoleutbildning i bagaget... Därav är det inte så konstigt att man inte tycker att annan utbildning lever upp till de kraven som man är van vid från högskolan... Med det sagt menar jag inte att all annan utbildning är värdelös, absolut inte, beror helt på vad man ska använda utbildningen till. Vill man t ex bli bilmekaniker så är det meningslöst att läsa på högskolan, då räcker det med en praktisk gymnasekompetens och i det fallet är alltså exempelvis en gymnasiekompetens fullt tillräcklig. Men som i ditt fall t ex. om man är politiker så anser i alla fall jag att det borde införas ett krav på att ha högskolekomptens för att få arbeta med det och jag anser att det är under all kritik att vem som helst med välsmord mun, utan utbildning, kan få arbeta som politiker.Många politiker har nog inte satt sin fot på högskolan. Men spelar det någon roll? De ska väl företräda folket så som folket är? Man måste väl inte vara jurist för att vara lämplig som politiker? Eller psykolog. Eller allt vad nu våra politiker arbetar med då de inte är verksamma i riksdagen. Juholt var ju journalist på lokaltidningen och har visst bara gått tvåårigt gymnasium. Nu vet vi ju inte vad han går för eller inte, men jag tror inte att det gör honom varken bättre eller sämre om han hade varit doktor i journalistik.
Se bara på de politiker vi har som har högre utbildning, somliga av dem har ju gjort rejäla tavlor och många grodor har hoppat ur deras välsmorda munnar. Nej, EQ är viktigt, kanske viktigast av allt för våra politker.