-
Ja, det var till och med någon tidigare i tråden som skrev att det i överklassen var en fjäder i hatten att ha läst vid universitet, strunt samma om det gav jobb eller ej, det var en examen. Om så bara flumologie doktor. De arbetarbarn jag känner som har läst vidare, har gått liknande utbildningar som jag. Många är högskoleingenjörer eller för all del civildito.Åsa skrev 2011-05-10 01:04:03 följande:Tänk, mitt intryck är precis tvärtom. Att när arbetarbarn väl studerar så är det oftast "rejäla" utbildningar som ger en tydlig yrkesprofil inom ett yrke med tillgång till jobb och förväntas ge pengar i påsen. I motsats till medelklassungar som gärna läser personutvecklande "flum"kurser
-
Enligt vår gemensamme vän var han överklass, men historien förtäljer inte om han bara var en wannabe trots allt. Jag vet ju inte vad han definierar som överklass heller. Jag umgås inte med varken eller av dessa två längre så jag lär aldrig få veta, men det hade varit kul!Anonym (hmm) skrev 2011-05-10 06:10:38 följande:Det var under all kritik. En person som kommer ifrån högre kretsar borde inte få andra att känna sig mindre värda eller ens försöka. Var han verkligen överklass eller var han nyrik?
-
Det anses inte som status i arbetarklassen att jobba på samma verkstad som pappa och farfar gjorde. Så var det på 60-talet men inte idag. Numera är det status i arbetarklassen att få det bättre än föräldrarna hade och slippa sitta köra truck på verkstadsgolvet eller skafta skruvmejslar. Numera är arbetarklasen så pass framåt att de (vanligen) uppmuntrar sina barn att plugga vidare i stället för att börja jobba direkt, i synnerhet som det är relativt svårt att få jobb direkt efter gymnasiet. Och produktionen i Sverige är ju utrotningshotad, allt flyttas till utlandet där folk jobbar för peanuts i stället.Indianica skrev 2011-05-10 09:37:58 följande:Ca 50% av en gymnasiekull studerar vidare, men hur många som tar en examen vet jag inte, känns tveksamt om nästan alla verkligen gör det. Många ungdomar studerar fristående kurser i brist på jobb- inget fel i det, men Sverige består inte bara av mestadels tandläkare, vilket du ger lite intryck av att påskina Om man studerar beror på bakgrund och även bostadsort. Ungdomar som bor i "små hålor" och komemr ifrån arbetarhem är sällan benägna att flytta och studera vidare. Det är inte status, status är att få jobb på t ex en industri där resten av släkten arbetat. Inget negativt med det.
Det är så klart fantastiskt för många som vuxit upp i arbetarhem att t ex ta en läkarexamen. Inget konstigt alls om man vill framhäva det. Lika vanligt verkar det vara bland arbetarbarn att fnysa åt de som "tror att de är något för att de pluggat- jag kan minsann va´medelklas sändå för ajg har ju livserfarenhet". Just den kommentaren tycker jag personligen är lika mycket "klassavslöjande" som stoltheten över att ha pluggat och försökt eller lyckats göra en klassresa. Den visar var man står.
Min pappa till exempel uppmuntrade mig alltid att läsa läxorna ordentligt för att jag skulle få ett bekvämare liv än hans eget, och han är jättestolt över mig som har läst vidare. Han är glad att åtminstone ett av hans barn blev något "mer" än han själv, som han uttrycker det. -
Jo, det där om "tror han att han är något", det har jag faktiskt aldrig stött på. Så inskränkta människor har jag klarat mig ifrån. Det känns även det som 60-talsfasoner...Indianica skrev 2011-05-10 09:37:58 följande:Ca 50% av en gymnasiekull studerar vidare, men hur många som tar en examen vet jag inte, känns tveksamt om nästan alla verkligen gör det. Många ungdomar studerar fristående kurser i brist på jobb- inget fel i det, men Sverige består inte bara av mestadels tandläkare, vilket du ger lite intryck av att påskina Om man studerar beror på bakgrund och även bostadsort. Ungdomar som bor i "små hålor" och komemr ifrån arbetarhem är sällan benägna att flytta och studera vidare. Det är inte status, status är att få jobb på t ex en industri där resten av släkten arbetat. Inget negativt med det.
Det är så klart fantastiskt för många som vuxit upp i arbetarhem att t ex ta en läkarexamen. Inget konstigt alls om man vill framhäva det. Lika vanligt verkar det vara bland arbetarbarn att fnysa åt de som "tror att de är något för att de pluggat- jag kan minsann va´medelklas sändå för ajg har ju livserfarenhet". Just den kommentaren tycker jag personligen är lika mycket "klassavslöjande" som stoltheten över att ha pluggat och försökt eller lyckats göra en klassresa. Den visar var man står. -
Och för all del killar. Klart att det finns sådana också, jag kan räkna upp en hel hög. Alla är dock inte lämpade för högskolan och då blir det till att hanka sig fram på vikariat mellan stämplingsperioderna. Förmodligen bor de kvar hemma hos morsan också. Vissa är inte redo att "släppa sargen" när de är klara med gymnasiet. Något som jag inte betraktar som specifikt för arbetarklassen, det finns dagdrivare i medelklassen också, vars föräldrar undrar "vad ska det bli av vår son, han bara spelar spel om nätterna....åh, om han kunde ta körkort ändå, han är ju 22 år!"Indianica skrev 2011-05-10 11:12:01 följande:Fast återigen, det finns massor med undersökningar som visar att på många småorter är ungdomsarbetslösheten skriande hög, därför att unga tjejer hellre väljer att stanna på en ort (och gärna föda barn unga) där de har sitt sociala nätverk, än arr flytta ioch söka jobb eller studera. Det är inget hittepå.
-
Din sista mening är ett väldigt kärnfullt avslut, du är en duktig retoriker! Ditt uttalande säger mig att om det är något du verkligen har, så är det just självinsikt. Och integritet!trettioplus skrev 2011-05-10 11:27:18 följande:Det var inte mina jämförelseposter, utan dina eller någon annans (minns inte nu).
Jag har aldrig upplevt att någon sönderanalyserat saker, så det bör väl antingen betyda att du har fördomar om arbetare (om jag nu är sådan) eller att jag inte är arbetare.
Jag har inte den minsta bildningsförakt, men har för den skull inte en sådan tilltro till just högskoleutbildning som många som enbart har sådan tyvärr ofta har. Akademiska studier innebär inte per automatik vare sig förmåga att se sammanhang eller att analysera, vittnar mina nedslag i detsamma.
Jag behöver inte fundera över vad jag konsumerar i kulturväg. Att jag inte vill redogöra för hela mitt privatliv på en gång innebär inte att jag saknar självinsikt.
Jo, jag måste hålla med dig om att skribenten du svarade till nog har en del fördomar om arbetarklassen. Det är inget konstigt med det, hon har helt enkelt inte umgåtts så nära med alltför många människor i arbetarklassen. Det hon säger om arbetarklassen är hämtat från 60-talet och det har hänt massor sedan dess. Min farmor lyssnar jämt på P1, hon har sexårig folkskola och hon förstår definitivt vad som sägs på radio. Att påstå att arbetarklassen är totalt världsfrånvänd och inte fattar vad som avhandlas i programmen är som att säga att arbetarna är en skock imbeciller.
Just det du säger om att akademiker många gånger har en övertro till sin utbildning är helt sant! Jag blir totalt rabiat varenda gång en nyexad 22-åring tror sig ska kunna bräcka en som har 25 års arbetslivserfarenhet inom området. Det väsentligaste lär man sig på jobbet, inte i skolbänken. Jag har nog haft direkt nytta av kanske 1/3 av min högskoleutbildning, resten hade jag kunnat hoppa över. -
Ah, OK. Nu är jag med. Ja, EN sådan har jag stött på, en grinig platschef på ett bygge. "Hrrmm jag undrar om du har en aning om vad du gett dig in på..." muttrade han. Jag svarade inte utan låtsades kolla in i ett annat rum för att figurera ut vem han pratade med...hehehe! Sedan sa han aldrig något mer. De andra "gubbarna" var hur mysiga som helst, undrade vad jag gjorde där och om de kunde hjälpa mig var det bara att säga till.Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-10 11:39:39 följande:..men det har jag.
Att jobba som högutbildad tjej ute i fält med arbetare gör att man får sådana kommentarer innan man ens kommit dit. Det ställer väldigt höga krav på att faktiskt kunna "översätta" det man gör och den utbildning man har.
Det gäller att få folk i fält att begripa att jag inte bara kommer från stan för att vifta med min examen och vara märkvärdig och bestämma.
Det går ofta rätt bra (och jag är övertygad om att det gör det för att jag har en bakgrund i under-/abetar-/medel-/överklass och fixar att röra mig mellan de olika grupperna), men de som inte fixar det får väldigt misstänksamma blickar och kommentarer om att han/hon tror sig vara så märkvärdiga..
Jag har haft tur, det vet jag. En kompis till mig jobbade som arbetsledare på bygge ett tag och de körde friskt med henne, en dag bröt hon ihop, då tröstade de henne och sedan var allt jättebra, förutom att platschefen på hennes bygge var en gris. Men det är en annan historia.
Det gäller, som du säger, att vara ödmjuk och kunna prata med folk. Personkemi, kallar jag det. -
Hahaha, femetta!Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-10 11:46:09 följande:...alltså, kan man inte?
Hur ser du på överklassen då? -
Om man gifter sig för pengar, ja. Men vi kan väl bortse från lycksökarna och hoppas på att alla äktenskap ingås av kärlek och att man ju kan göra så att saker och ting är ens enskilda egendom så att man garderar sig mot att bli skinnad av någon golddigger. Måste vara extremt jobbigt att ha pengar och titel, själv var jag fattig som en kyrkråtta när vi träffades så jag vet att min man älskar MIG och inte mina pengar....hehehe!Anonym skrev 2011-05-10 11:50:41 följande:Ja, alltså om jag ska vara helt ärlig så ser jag ner på människor som "bara" valt rätt make och själva saknar utbildning och inkomst. Det är hårfint mellan att vara lyxprostituerad och lyxhustru om man säger så.... Kanske är det bara ringen på fingret som skiljer?
-
Indianica skrev 2011-05-10 13:00:59 följande:Det mest irriterande ii hela diskussionen är att det är inte alls mina fördomar, det finns otroligt många undersökningar om just detta, medan ni hänvisar till privata erfarenheter som allts ska vara allmängiltiga?!!. Ni som är nyfikna: Läs böcker (Bourdieu t ex) läs avhandlingar och undersökningar, läs Ronny Ambjörnsson eller Fanny Ambjörnsson, finns otroligt mycket skrivet om klasser, riktiga undersökningar som är gjorda. Men visst känner jag igen mycket hos de "arbetare" jag känner.
Jag säger inte att arbetare är imbeciller, men det är så att de flesta inte är intresserade av att t ex lyssna på radioprogram om Palestina etc, man tittar hellre på t ex Bg Brother eller lyssnar på P 3. det är inte komstigare än att högutbildade oftast bor i andra bostadsområden än lågutbildade. Men visst handlar lyssnande och även läsande också om att öva upp sin förmåga. Jag förstod t ex ingenting på en av mina första kurser när vi skulle läsa om postkolonialism, en engelsk bok av Edward Said som jag grät blod över, men sedan har jag lärt mig att förstå den typen av texter mycket bättre och kan frivilligt söka mig till dem. Med det inte sagt att jag förut var en imbecill.
Sedan om din folkskolemormor lyssnar på P 1, det är inte relevant för majoriteten.Undersökningar är många gånger mer eller mindre stickprovsmässiga. Statistik är en dålig måttstock på hur livet verkligen är då man även träffar på extremfallen som sorterats bort då man beräknat medianen och så vidare. Så våra privata erfarenheter är lika relevanta som vilka undersökningar som helst. Bara för att någon gjort en avhandling innebär det inte per automatik att det är hela sanningen, det är doktorandens sanning. Så betrakta hellre våra erfarenheter som statistiska data som inte var med i undersökningen. Vi har ju inte fel.
Läsa avhandlingar, ja du, när ska man hinna med det med två barn? Finns de som talböcker så man kan lyssna på dem i bilen? Men jo, jag har hört talas om Ambjörnsson, arbetargrabben som doktorerade. Han hade dessutom namnet emot sig...Ronny. Hur många sådana stackare har blivit dömda innan de ens öppnat munnen för att deras föräldrar gillade namnet de gav sitt barn. Jaja.
Jag vägrar ändå tro att den äldre generationen i gemen, som sällan har mer än folkskola i bagaget eller kanske realexamen, sitter och tittar lyssnar på freaking Morgonpasset. Usch, rysa!