Inlägg från: Anonym (Smygsosse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smygsosse)

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:32:13 följande:
    Och utbildning är inte samma sak som bildning, och varken utbildning eller bildning är samma sak som att vara gatusmart.

Utbildning är i bästa fall en formellt fastlagd bildning. Men, det vore ju rätt obildat att säga att man inte kan jobba på sin bildning även utanför utbildningssystemet.

Utbildning ger faktiskt bara en indikation på bildning, inte mer.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:02:55 följande:
    Hoppade in trots jag ej fick frågan.

Att ha lärt sig något tolkar jag det som. Att bara ta sig igenom är ingen garanti för att man kan sin branch och kan jobba inom det.
    Precis, det är det jag och många med mig påstått hela tiden. Att ta sig igenom, det kan man klara. Trägen vinner, skam den som ger sig!
  • Anonym (Smygsosse)
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:21:24 följande:
    Det här är vad jag skulle kalla ett typexempel på vad jag varit inne på tidigare i tråden:
    Försök till förlöjligande av annan kunskap än den som finns att inhämta inom högskolevärlden. Jag skulle inte kalla det bildat.
    Inte ens min man, som är civilingenjör och en spjutspetskompetens inom sitt område, skulle få för sig att göra/säga något sådant. Han står, sin fina examen (han var dessutom väldigt duktig och fick högsta betyg i de flesta kurser, en väldigt skarp kille, helt enkelt) med båda fötterna på jorden och menar att det mesta lär man sig trots allt på jobbet, men att högskolan är en god grund att stå på. Denna grund kan man också ha skaffat sig på annat håll. Sedan gäller ju förstås rätt person på rätt plats så självklart kan inte någon som jobbat med hamburgervändning i 20 år bli raketforskare, till exempel.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:06:53 följande:
    Jag insinuerade ingetGlad 
    Nej jag har förstått att det fanns folk när jag läste med som fuskade men det uppdagades alltid eftersom  man ej kan svara på frågorna om man inte kan teorin och sätta ihop sammanhang. De svarade på fel frågor helt enkelt för att de inte förstod.
    Oki, skulle bara kolla!

Ja, det var lite pinsamt för dem när det upptäcktes...goddag yxskaft, svarade de ungefär.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:05:10 följande:
    Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen.
    Jo, men vissa får traggla mer än andra för att ta sig igenom. Vissa är födda med förståelsen, andra bankar in den. NÅGOT lär man sig väl alltid...tror jag. Vissa kurser kan dock tyckas som så pass onödiga att man "rensar hårddisken" och så är det borta.

Det grämer mig en smula att jag inte läste till civilare. Jag hade av personliga skäl inte möjlighet att flytta dit de erbjöd en sådan utbildning, så jag läste bara till högskoleingenjör. Numera finns motsvarande utbildning till civilingenjör på "min" skola, men jag vet inte jag.

Dock har jag många vänner som är just civilare (en inom teknisk fysik som ju anses vara en av de allra svåraste utbildningarna) och bl.a hon säger att man kommer långt  med envishet, men man måste väl förstås vara aningen smartare än kossan på ängen förstås...
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-13 11:51:32 följande:
    Jag håller fullständigt med dig.

Möjligen med undantaget att den som flippat hamburgare möjligen är högintelligent och kan ta till sig nog kunskap att bli raketforskare på nolltid, även om det är osannolikt att personen då skulle ägna sig åt hamburgervändning (vilket förvisso kräver mera is i magen än man kan tänka sig, innan man försökt under en helgrusch)
    Absolut! Undrar hur många "dolda talanger" som ägnar sig åt intellektuellt enkla jobb när de i själva verket har kapacitet att klara något mer avancerat, men som aldrig av olika orsaker inte kommit till skott.

Jaså, du har också gästspelat i restaurangbranschen? Joo, det är verkligt stressigt. Helger och luncher är inte att leka med, i synnerhet inte om någon välter en brickvagn mitt i alltihop också...det kräver sin man/kvinna för att hålla ihop sig själv under ruschen! Håller med.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:56:24 följande:
    Man kommer långt på att vara enträgen. Jag är både ord och sifferblind.Glad
    Jag har en vän som är civilingenjör inom data, dessutom dyslektiker. Min fulla beundran till både dig och honom!
  • Anonym (Smygsosse)
    trettioplus skrev 2011-05-13 14:26:30 följande:
    Ja, för en hundra år sedan ungefär. Stressigt är bara förnamnet. Jag tror varenda en i personalen hade stressrelaterade magproblem.
    Samma här. Never comin' back...
  • Anonym (Smygsosse)
    trettioplus skrev 2011-05-13 14:19:47 följande:
    Ja, jag får erkänna att jag inte är helt seriös just för tillfället. Jag är trött och har koncentrationen på annat håll.
    Debatten har trots allt pågått ett par dagar och känns rätt så uttömd.
    Jag ber om ursäkt om du blev förolämpad av mitt fjomperi.

Om jag inte bemöter någonting, så är det i regel för att jag tycker att det är fullständigt upp åt väggarna och får stå för sig själv, eller motsatsen: det behöver inte bemötas av  mig för att det står för sig själv/jag håller med.

Javisst håller jag saker om mig själv medvetet privat. Det är en korrekt iaktagelse. Enligt min erfarenhet så bidrar sådan information endast till personliga vendettor och märkliga hypoteser om folks personlighet på FL, det vill säga inte direkt själva sinnebilden av vad jag anser vara "seriös diskussion". Jag ar ingen lust att smeta in mig med honung och sätta mig i myrstacken.
    Ännu ett bevis på att du värnar om din integritet! Me like!
  • Anonym (Smygsosse)
    Åsa skrev 2011-05-13 15:35:38 följande:
    Jag är svag för frågeprogram. Med ex Postkodmiljonären brukar ex jag och min lilla mamma  sitta och missa på lägre nivåer (fast mamma är bättre än jag på sport; hon lyssnar på P4; det måste vara det ) medan vi förundrade frågar oss  hur det är möjligt att man faktiskt inte kunde det-o-det självklara svaret på halvmiljonnivå
    Fast vad jag förstår så typecastar (eller vad det heter) man frågorna efter tävlande så jag skulle väl få sportfrågor på den nivån om jag någon gång landade där.
    Jag också! Jeopardy var bättre, jag tycker det är för mycket strunt i Postkodmiljonären. De har väl inte råd med ett högre tempo, kan jag tro. På spåret gillar jag också, det är lite knivigare många gånger. Frågesport är jättekul, men jag hoppar också helst över sportfrågorna. Så det är verkligen så att de typecastar? Fusk, ju.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?