Inlägg från: Anonym (Smygsosse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smygsosse)

Vilken socialgrupp hör en till?

Jo, en sak jag kom att tänka på. Vad äter folk i överklassen för sorts mat? Är maten som finns på ICA fin nog åt dem eller är det privatimporterat som gäller? Äter de pilgrimsmusslor som vi andra äter fiskbullar? Kör de Black Angusbiff när vi andra kör fläskkarré? Jag kom att tänka i dessa banor eftersom det är dags för mig att gå och spisa våra triviala kycklingklubbor... Jag är fullt seriös med min fråga, även om jag kanske låter lite raljant nu.

Jag har såklart en del fördomar om överklassen, man gör sig ju en bild av hur man tror att det är eftersom man inte vet. Min bild är att de inte lagar mat själva. De går ut och äter. OM de till nöds lagar mat så är det enkel mat med råvaror som inte kommit i närheten av COOP och ICA. Och framför allt inte Willys. Jag är inte säker på om de har tjänstefolk, men antagligen har de städhjälp, framför allt sedan RUTavdraget kom, nu har ju var och varannan städhjälp. Jag tror inte att de har privatchaufförer och sådant, de vill nog gärna ha ett eget liv utan påhäng för jämnan.

Nej, nu kokar riset snart torrt!

• Anonym (Smygsosse)
    Lavish skrev 2011-05-10 19:04:29 följande:
    Överklassen är inte nödvändigtvis överdrivet rik, så att de kan äta all mat ute eller ha kock. (Fast det finns ju dem som är).  Men jag skulle väl tro att det oftare äter rent kött och mer sällan fiskpinnar eller fiskbullar än övriga befolkningen. Och att de oftare har antingen "sund" mat eller någon knasig diet på tallricken eftersom det är hög prioritet att hålla sig i form och inte bli tjock. Förmodligen kostar rejäla primörer och fina köttbitar mer än storpack med hamburgare av 10% köttinnehåll, men går väl ändå att inhandla på ICA...
    Hamburgare med 10% köttinnehåll! ROFL! Man blir riktigt sugen på Donken, eller hur?

Jo, att hålla sig i trim är nog viktigt för dem, tror jag.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:15:46 följande:
    Nej för referenser kan man fuska sig till genom rätt kontakter och välsmord mun.

Ett examensbevis är svart på vitt ett bevis på att man kan genomföra något och ro det i hamn, samt att man kan inhämta, bearbeta information på ett korrekt sätt.
    Njae, jag vet inte jag. En välsmord mun kan även den leda till examen. Det finns många sätt att fuska inom universitetsvärlden. Eller att plagiera andras inlämningsuppgifter och hemtentor kanske är ett sätt att bearbeta information och ro saker i land? Bara för att man genomgått en högre utbildning innebär det inte per automatik att man uppfyller det du exemplifierar. Det finns så många glidare på högskolorna så det är knappt man tror sina ögon. Sedan kommer de ut på arbetsmarknaden med sitt examensbevis, men de bevisar aldrig att de kan jobba, tvärtom... Jag tycker i alla fall inte att fusk är att bearbeta information på ett korrekt sätt, men alla medel är kanske tillåtna bara man har examen? Ett examensbevis är ett bevis på att man klarat kursen, inget annat. Det säger ingenting om hur man kommer vara som anställd.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:43:42 följande:
    Jag håller inte med där. Många tjänster tillsättsgenom kontakter, ja.. men jag anser inte att det är tillräckligt för att anställa en individ till ett arbete som egentligen kräver högskolekompetens. Men tyvärr är ju samhället så idag, att man med en välsmord mun och rätt kontakter kan snacka sig till det mesta, oavsett vilken kunskap man besitter.
    Usch ja! Det har dykt upp "tomtar" på jobbet som har varit just "tomtar" och en del har haft examen, andra har noll utbildning/erfarenhet inom området.  Det blir flopp oavsett om de har examen eller inte. Det enda de kan är just att snacka. Det brukar dock visa sig ganska snart att personen inte funkar, men det är svårt att göra sig av med "svarte Petter"...
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:53:11 följande:
    Är det genom en relativt nära kontakt så behövs det troligen inga meriter i form av betyg.. Sedan om man tittar på politker så behövs det inte mycket på pappret, utan där handlar det främst om att ha en välsmord mun.
    Haha, ja det ska nog gudarna veta! Exakt så är det!
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:58:14 följande:
    Har man en examen så har man även tillhörande uppsatsarbete, detta arbete har då granskats av lärare samt genom "Ukund" eller liknande program som direkt visar utslag om det rör sig om plagiat av någon form. Så att fuska sig igenom en universitetsutbildning är omöjligt, kanske går att fuska på något mindre moment i en kurs, men i det stora hela så måste man besitta en viss kompetens för att kunna slutföra en högkoleutbildning.
    Jaja, jag har gått på högskola/universitet jag också så jag vet att alla bitar går inte att fuska sig igenom och jo, jag har också skrivit exjobb. Exjobbet är väl kanske inte så taktiskt att fuska med, men allt annat går i större eller mindre utsträckning att fuska i. Det är en samvetsfråga och straffar sig i vilket fall som helst.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 12:12:33 följande:
    I de flesta moment på våra kurser så har det varit en ren omöjlighet att fuska sig till att klara kurserna. Kanske ser olika ut dock på olika högskolor.
    Vad bra! Annars är detta med fusket på universiteten ganska utbrett. Jag undrar vad du gått för utbildning som gör att det är omöjligt att fuska. Den utbildning jag gick innehöll labuppgifter och det var väl ingen sak att skriva av någons rapport om man fick restinlämning. Samma sak att individuella uppgifter löstes parvis (den ena ritade, den andra räknade). Eller som en mattekurs jag gick, förkunskapskravet var matte D, gymnasienivå. Ett av momenten gick ut på att man skulle göra ett program i C som kunde derivera och integrera. Ja, hur f-n klarar man av det utan att fuska? C-programmering kan man ju inte, det lär man sig INTE på matte D. Det hjälpte inte ens att man fick göra det i C++. Emellertid var det en i gruppen jag gick i som hade en vän som kunde programmera och som kunde greja det där programmet, sedan tyckte hon sig ha "gjort sitt" och så fick vi andra göra resten av matlab-uppgifterna. Hon hade i praktiken inte gjort ett smack själv och alla i gruppen (säkert i hela klassen) hade fuskat. Jodå, så att...och detta är bara ETT exempel jag kan erinra mig från studietiden.

Tentor går också att fuska på om man vill. Hur lätt som helst för man blir ju inte kroppsvisiterad. Dock är det inte säkert att man klarar tentan för det.
  • Anonym (Smygsosse)
    Indianica skrev 2011-05-11 21:12:52 följande:
    Jag vet inte hur länge sedan du pluggade, men det har de senaste fem åren varit kutym att hemtentor körs i databaser som macthar tentan mot andra tentor, läromedel, avhandlingar och texter på internet. Flera ord i följd somkorrelerar med andra texter ger en träff och läraren får en "fuskvarning"(tror den misstänkta textdelen markeras med en annan färg) och läraren kan enkelt se om det rör sig om helt eller delvis plagierade texter. Min erfarenhet är att studenter snarare är jäkligt nervösa för att inte göra tillräckligt många och bra referat, av rädsla för att läraren ska få en "fusk-varning" och man anklagas för fusk fast man inte velat fuska.

Och hur fuskar man på en salstenta? Orsaken till att fusket ev är "så utbrett" beror väl då på att det inte så lätt och att folk åker dit. Våra tentasalar brummade och varningslampor blinkade bara mobilen var på vakterna satt som hökar och glodde. Jag tror det är betydligt enklare att fuska i gymnasiet.
    Det var en stund sedan jag pluggade måste jag erkänna. Gick ut högskolan för 11 år sedan....huga! Du gick ingen teknisk utbildning, gissar jag. På teknikutbildningarna skriver man inte så många uppsatser, gjorde inte på min tid i alla fall. Det var innan de tvärvetenskapliga utbildningarna gjorde sitt segertåg, tyvärr. Jag minns bara att jag skrivit en enda uppsats, exjobbet. Annars var det bara dimensioneringsuppgifter och statikberäkningar för hela slanten. Känns som om det är större förutsättningar att fuska med sådant än med hemtentor som de ser ut idag. Men man kan ju säkert fortfarande sitta ett gäng tillsammans med hemtentan, fast det kanske är tillåtet? Jag har bara gjort en hemtenta, i datorstyrd ritning. Kommer inte ihåg hur det gick till rent praktiskt. Det där om matchning mot texter känner jag igen. Jag vikade som lärare en tid och önskade att jag hade haft tillgång till ett sådant verktyg då, hade några riktiga nötter till elever som rätt som det var lämnade in en uppsats med ett språkbruk som definitivt inte var deras. Jag kunde dock inte bevisa något, men var helt säker på att de hittat något på nätet och klippt in rakt av.

För att fuska på en salstenta har man handskrivna lappar med formler eller i värsta fall lösta exempel som man kan ha som toalettlektyr. Om man vågar. Tentamensvakterna sitter säkert inte i knäet på en nuförtiden heller.  Men det är som sagt inte säkert att man klarar tentan i alla fall, ibland är man lost in space hur man än gör. Nu känner jag mig jättegammal! Vad då mobiltelefon? Det var bara en handfull elever som hade det när jag pluggade. Jag är faktiskt bara 34... Men de stirrade lika stint på en då som nu de där tentamensvakterna, förstår jag.
  • Anonym (Smygsosse)
    jamjar skrev 2011-05-11 19:02:20 följande:
    Jag är själv adlig och kommer från en bättre stadsdel i sthlm. Men jag skulle dock aldrig kalla mig överklass idag, då adeln i sverige flyttat från strandvägen och blivit "folklig". Vi bor i villor ute i förorterna numera, en del av oss i hyresrätter och många bor ute på landet och driver egen firma som vilka svenssons som helst.  
    Jag anser mig själv vara priviligerad medelklasskvinna, men överklassen för mig  är DE SOM BESTÄMMER I SVERIGE makthavarna! Och då inte riksdagsmännen, utan även de med verklig makt.
    Att ha pengar utbildning är inte en fribiljett till överklassen, men en bra genväg dit.

Ts däremot,  jag anser att du, av din beskrivning, är en perfekt medelsvensson med normalt folkvett, och det tycker jag duger alldeles utmärkt! fast det är ju klart, jag vet naturligtvist ingenting om dina tillgångar eller eventuella maktpositioner.
    Jag tror att jag gillar dig!
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (baravadjagtycker) skrev 2011-05-11 18:49:48 följande:
    Jag kan tycka att skriver man "Vilken socialgrupp hör en till?" så tyder det språkbruket på en lägre socialgrupp...
    Det låter dialektalt. 

I texten skriver också TS att hon har två partners...kul för henne.Drömmer Men även det tycker jag visar på en lägre socialgrupp.  
    Hahaha! Nej, vet du vad! Nu är du mer fördomsfull än en gammal urskogstamejfan! En sak håller jag med dig om, rubriken låter lite dialektal, men det kan ju lika gärna vara på skoj. TS är i övrigt såvitt jag sett duktig på att formulera sig i skrift.

Gällande att hon har två partners så tror jag att du bara är avundsjuk! Nej, skämt åsido...det har väl ingenting med socialgrupp att göra. Det vimlar av fags och swingers och annat i alla samhällsklasser! *källhänvisning saknas* Eller tror du att överklassen bara kör missionärsställningen med lampan släckt? *källhänvisning saknas* Det tror inte jag.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?