Inlägg från: Anonym (fyrtioblankt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fyrtioblankt)

    Vilken socialgrupp hör en till?

    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 10:58:54 följande:
    Vad menar du med "tillgodogöra sig"? Menar du som jag tror, att verkligen ha LÄRT sig något, eller att bara ha tagit sig igenom?
    Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

    Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:01:25 följande:
    Ja, än en gång beror det på vad man läser. Så vi får nog komma överens att jag utgår från min branch där man är tränad till att tänka brett och tänka ut teorier och testa som ej finns än.
    Medan i det i andra brancher förhåller sig annorlunda.
    Vilket är det som troligen tas upp i tråden.  
    Men, det är ju just det.
    "Din" branch... Vad kan du om de andra brancherna, då?

    Även i "min" branch måste jag kunna tänka brett och komma med nya strategier. Men det finns så mycket i världen utanför min branch.
    I min branch har jag ingen användning för mina kunskaper i och intresse för lingvistik, filosofi, teologi, litteratur, sociologi, filmvetenskap, språk etc etc. Och jag har bara en mycket begränsad användning för mina kunskaper i samhällsvetenskap, juridik, ekonomi och teknik. Jag har till och med bara mycket begränsad användning av mina kunskaper i just anläggningsteknik, elteknik och entreprenadjuridik, som ju är små, små delar av "teknik" och "juridik".
    Och utanför mina egna kunskaper och intressen finns ju fortfarande en hel ocean av saker som jag inte kan så speciellt mycket om (nanoteknologi, astronomi, militärhistoria, tolvtonsmusik, orkideodling, att spela piano etc etc etc)

    Det jag vill säga är att det faktiskt inte finns någon utbildning eller bransch som täcker allt. Inte ens allt som kan tänkas falla under "bildning".
  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:09:03 följande:
    I övrigt så tycker jag att det verkar ligga ganska mycket feltolkningar i uppfattningen om vad jag skrivit.
    Ja, ibland verkar det nästan som att det feltolkas för att det finns en uppfattning av att du inte har "rätt" utbildning och att du därför inte skulle kunna ha rätt i vissa saker.Obestämd
  • Anonym (fyrtioblankt)

    Tanken slår mig också att det nog är så att "allmänbildning" ser olika ut i olika klasser. Vad tror ni om det?

  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:31:58 följande:
    Jag vet att civilingenjörer måste kunna väldigt mycket och sedan beror det vilken sorts ingejör man är.
    De andra du tar upp är för eget intresse som jag skrev till ts.
    Det har inget med självaste högskolan att göra.  Den delen kan vara hur bred som helst, 

    Även i många andra yrken måste man ha kompetens utöver.
    Men man kan tex inte läsa in en utbildning i nanoteknologi hemma och sedan räkna det som jämvärdigt med en högskoleutbildning.

    Jag är molekylärbiolog ( immunologi) måste kunna en hel del med men jag jämför det inte med mitt intresse av filosofi, psykologi bland annat.
    Självklart kan ingen kunna allt, inte ens i sin egen branch. Det uppkommer nytt hela tiden.

     
    Men då undrar jag vad det är du menar är bildning? Och kompetens?

    Jag tror i motsats till dig att man faktiskt KAN läsa in en hel utbildning, även i nanoteknologi, hemma och ha samma kompetens som någon med ett formellt utbildnigsbevis. Och just på forskarnivå är det inte helt ovanligt att man får läsa in sig på ett nytt område och alltså mer eller mindre på egen hand skaffar sig kompetens även på det området.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:36:09 följande:
    Du kan inte tillskansa dig en utbildning hemma som tandläkare och tro att du ska få jobb. Du kan läsa allt hemma men utan praktik som högskolan ger så kan man inte göra något av den teori man lärt sig.

    Man är inte okunnig men du kan inte heller ta för givet att man är okunnig som du säger för att man inte har varit i ett föreningsliv. 
    Just de yrken som numera kräver legitimation tycker jag är olämpliga att jämföra med. Faktiskt. Där ligger allt så fast och hugget i sten att vi knappt längre vet hur det funkade för 50, 100 och 200 år sedan.

    Däremot skulle vi kunna ta ett rätt aktuellt "legitimationsexempel", nämligen läraryrket. Det består av en del ämneskunskaper, en del didaktisk förmåga/färdighet och en del personlig lämplighet. Med behörigheten som nu krävs så garanterar men en miniminivå på ämneskunskaperna och didaktisk färdighet, men inte den didaktiskta förmågan och personliga lämpligheten. I min mening är det de två första som är lättast att ordna själv, på egen hand och de två sista behöver man åtminstone coachning med om det alls går att fixa utan att man "har det i sig"..

    Några av de bästa lärare jag har haft var icke-behöriga, och några av de sämsta hade alla formella meriter. jag tycker att det är rätt inskränkt att säga att det BARA är på högskolan man kan lära sig ett "högskoleyrke".
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:43:34 följande:
    Samma kompetens ja, men utan examen och den praktik de har( antar att det är labbar där med) i det får man inget jobb. Har man en examen och fördjupar sig så är det ju för att hålla sig uppdaterad. 
     Man kan även fördjupa sig utan examen, men då är det just för sitt eget nöjes skull.

    Jag talar enbart ur ett jobb/ utbildningsperspektiv. 
    Labba kan man göra hemma också. Förr fanns ju inte fastlagda utbildningar på samma sätt, och ändå tycker vi att Newton och Galileo var fysiker..

    Jag tycker inte att en forskare som läser in ett nytt kunskapsområde fördjupar sig, för övrigt. Han/hon breddar sig möjligen.

    Det är just själva examen som är det det handlar om - och som jag inte alltid tycker är ett befogat bevis på någons kompetens eller kunskap. Om nu nära 10% av civilingenjörerna inte får sin examen som civilingenjör pga att de missar en första årets matte- eller programmeringstenta, men klarar ALLT annat. Är de verkligen inte på samma nivå som andra civilingenjörer? I synnerhet de som tog den där programmeringstentan utan att fatta vad de gjorde och än mindre blev vän med tänket?

    Och det finns ju utbildningsinstanser som faktiskt tycker det är ok att låta någon självlärd komma och tenta av sina kunskaper för att få dem fastlagda enligt utbildningssystematiken och på så sätt ge dem en examen. Då är kunskaperna inhämtade någon annanstans och på annat sätt, men kan ändå godkännas.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:52:00 följande:
    Jag har också haft lärare som ej var lärare men de var ingenjörer tex som lärde ut matematik. Inte filosofer som har läst matte hemma. 

    Jag försöker pängtera att det är skillnad på att läsa hemma för sin egen skull efter intresse och att läsa på högskola för att få ett yrke.
    Det är få yrken vad jag vet där man kan läsa hemma och sedan få ett jobb såvida det inte är på distans då man ändå har någon kontakt med skolor.  
    Jag förstår ditt exempel även om det var olyckligt valt. Bara för att vara olidlig besserwisser här så tycker jag nog att många som läst teoretisk filosofi kanske har grundligare matte och logikkunskaper än en ingenjör... Tungan ute

    Ett exempel på ett yrke som kräver väldigt mycket OCH som är certifierat OCH där utbildningssättet inte spelar någon roll bara kunskaperna är riktiga är t ex tolk - isynnerhet specifierade tolkar.
    Men, du har rätt i att det inte tillhör det vanliga. Personligen vänder jag mig lite emot att man stirrar sig så blind på ett papper, utan att tillåta alternativa vägar till det pappret..
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:08:30 följande:
    Man kan labba hemma men hur många har råd med alla de tekniska prylar ( elektronik) och tex cellodlingar. Var får man tag på allt man behöver, kanske centrifuger.  Läkare tex ska obducera, tandläkare behöver pateinter att öva på och alla tillhörigheter.
    Man kan bredda sig eller gå djupare in i sin kompetens i mitt tycke.

    De utbildningar de kan validera och tenta så är det bra. Men det gäller fortafrande inte alla så varför säga att det går att få ALL kompetens via böcker och läsa hemma.
    Varför ska folk då ta dyra lån för att läsa om man kan göra det hemma?

    Newton och Gallieo levde i en annan tid. Ta bara på 70 talet då man kunde arbeta sig upp på kontor och inom ekonomi.  Man behövde inte ens läsa vidare efter nian om man inte ville.
    Idag är är det nästan så att man kommer inte långt om man inte fortsätter efter nian. 
    Det är väl något som är lite variabelt. Kompetensen GÅR att få på andra sätt. Att säga annat tycker jag är att stirra sig blind på certifikat och examensbevis, att stirra sig blind på Sverige och västvärlden i nutid.

    Därmed inte sagt att det inte är lättare, billigare, snabbare, etc att göra det på ett godkänt utbildningsinstitut. Det är inte ens sagt att det ens är lagligt att göra det utanför ett godkänt utbildningsinstitut.

    Detta med att bredda sig eller gå djupare...jag tycker du har fel. Eller så missförstår jag vad du menar med kompetens eller det egna området i så fall. Om en forskare är specialiserad i filosofi och teologi men måste lära sig både sanskrit, lingvistik, etnologi och datorprogrammering för att kunna ta sig an ett nytt forskningsprojekt, så anser jag att han/hon faktiskt går utanför sitt eget ämnesområde och lär sig något nytt från scratch.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:18:44 följande:
    "S" Jag tänkte praktisk filosofi.
    LOL - jamen dåså Skrattande
  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-13 12:16:58 följande:
    Du missar min poäng:
    Om du studerat utomlands har du per definition inte studerat på högskola heller, även om de har motsvarande system. Det kan också vara så att vissa delar av världen har andra utbildningsformer, vad vet jag?
    Eller så är tandläkare (tillsammans med kirurg och några till) de unika exempel på utbildning som man idag inte kan få på annat håll än inom högskolevärlden.
    Håller med!!
  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-13 12:12:26 följande:
    Är det någon som sagt det då?
    Ja, jag!  Även om det bara i teorin är så, så hävdar jag att det finns mer än en väg till ALL kompetens. Tror jag.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 13:44:43 följande:
    Jag citerar "fyrtioblankt" för att besvara detta

    "Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

    Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen."
    Nu är jag lite osäker på vad du vill bevisa med mitt inlägg - men jag säger inte att det är examensbeviset i sig som säger något om dessa ingenjörer verkligen kan sina saker.
    Någon skulle kunna följa alla kurserna parallellt, utanför universitetssystemet och faktiskt kunna sina saker BÄTTRE än civilingenjören med papperslappen.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Indianica skrev 2011-05-13 14:08:54 följande:
    Men det verkar ghelt enkelt oseriöst enligt mig när du varken säger att du håller med eller inte. Det blir ju ingen debatt. Väldigt många av mina inlägg ( faktiskt alla så vitt jag kan se) som beror vedertagen fakta om vad socialgrupper är eller frågor om vad du tycker om olika sociala fenomen, struntar du helt enkelt i att bemöta eller så skriver du bara "Nej, så är det inte".

    Det känns som att du medvetet undanhåller saker som rör dig själv, t ex dina kulturella vanor, hur du ser på status, bildning och din uppväxts materiella villkor, för att slippa ta en seriösare diskussion.
    Och jag tycker faktiskt inte att Trettiopluss bakgrund spelar så stor roll för hennes argumentation. Det är ju det hon skriver som är intressant att diskutera.

    Ta inte illa upp här, men jag tycker att du lite för ofta har hakat upp dig på något i hennes bakgrund och därmed dissar hennes argument, utifrån att hennes bakgrund inte är "rätt" för att få diskutera klassfrågor, utbildning, kompetens osv. Och hon bemöter ju faktiskt dina inlägg också.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-16 14:10:21 följande:
    Ja, det skulle jag också vilja veta. Hur många generationers karens är det innan man är fri från arbetarstämpeln om man tagit sig bort från fabriksgolvet och låg utbildningsgrad?

    Ursäkta att jag kallar det "arbetarstämpeln", jag får det att låta som något negativt och tyvärr har många den synen, men jag finner inget bättre ord.

    Hela begreppet arbetarklass, medelklass, överklass osar segregation. Vi lever ju sällan så utpräglat segregerat längre utan man gifter sig både uppåt och neråt i samhällsklasserna så det är många gånger omöjligt att dela in alla människor i dessa klasser.
    Och det är kanske det som är summan av kardemumman av hela den här tråden: "det är många gånger omöjligt att dela in alla människor i dessa klasser."

    Dels för att det inte finns någon tydlig definition av klassbegreppen i sig, bara någon sorts magkänsla-stora-drag-gränsdragning. Dels för att människor verkar kunna vandra in och ut ur de olika klasserna dels med tiden och dels lite som de behagar, och för att det finns andra grupper/klassificeringar som är viktiga för oss.

    Diskussionen har varit väldigt intressant, och jag har fått fundera både en och två gånger på det här, med anledning av tråden. Var går gränserna? Hur har stereotyperna ändrats över tid? Hur byter man klasstillhörighet? Vilka markörer spelar roll? Varför är det ens viktigt?

    Jag håller inte med smygsosse om att vi INTE lever segregerat - för det tycker jag vi gör, nu mer än för 20-50 år sedan. Och jag tror att den här grupptillhörigheten är viktig, både för oss själva och om man ska se på oss utifrån (inte minst för reklambyråer, media och politiska intressen). Däremot är vi ju med i flera grupper samtidigt också, och jag undrar om vi inte byter grupp och sort av grupp lite mer än förr.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym skrev 2011-05-23 00:40:26 följande:
    Senast idag rapporterades det att bara 27% av de antagna till längre utbildningar som läkare, psykolog och tandläkare har föräldrar som saknar längre utbildning själva. Tyder sådant på att klasskillnaderna har spelat ut sin roll?

     


    "Bara" 27% ? Jag tycker faktiskt det är en rätt hög siffra. Glad  Jag är rätt säker på att siffran är helt OK jämfört med andra länder - förutom möjligen mer totalitära länder där man åläggs följa en viss utbildning utifrån vad myndigheterna tycker man är lämpad för och vad myndigheterna anses behövs i framtiden...

    Hur stor del av den generationen är det som saknar längre utbildning? Om nu ca en tredjedel av alla studenter på de långa högstatusutbildningarna kommer ifrån familjer utan utbildningstradition, så tycker jag att vi lyckats väldigt bra i Sverige!

  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-23 09:56:03 följande:
    Nu är vi där igen. Utbildning alléna utgör inte klasskillnaderna är ganska tydligt efter diskussionerna i den här tråden. Att det existerar ett samband mellan hälsa och utbildning innebär inte att ordet "arbetarklass" är mera gångbart, anser jag. Däremot är sambandet i sig intressant.

    Sedan måste jag vända mig mot begreppet "högre utbildning" lite. Det finns massor av människor som har mycket gedigna utbildningar i exempelvis hantverkarjobb. Dessa borde rimligen räknas som "högre utbildning" i samma utsträckning som akademiska dito (som kan vara precis lika smala). "Låg" utbildning bör rimligen bedömas som lite utbildning, inte något annat.
    fantastiskt - den här tråden är "still going strong"! Glad

    Håller återigen med dig trettioplus om utbildningsbegreppen. Det finns långa hantverkarutbildningar (ädelsmeder,..), det finns hantverkarutbildningar som ger akademiska poäng (som givetvis också backas upp av teori)(tandläkare,...) , det finns högstatusyrken med korta/inga utbildningar (reklam/media). Det finns massor av varianter.
    Jag tror ofta man känner själv med vilken grupp man vill/kan jämföra sig.

    Om nu inte klassbegreppen funkar - vad skulle du vilja ha för indelning i stället? Eller vill du inte ha någon indelning alls? Just när det gäller hälsa, utbildning, chanser i samhället, chanser inom rättsväsendet, etc etc så tycker jag att det är både intressant och relevant att använda sig av den här typen av grupper¨, även om det är ett trubbigt instrument. Man kan ju ev lägga till en mängd grupper i klassificeringen, så att skalan blir lite mer glidande. Å andra sidan är det också så att många människor kan glida in och ut ur sin klass lite som de vill och efter behov..
  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-23 10:57:47 följande:
    Jag menar att den absolut största och viktigaste delen handlar om just ekonomi. Därmed har jag inte sagt att det är den enda faktorn. De övriga delarna är dock tillgängliga på ett helt annat sätt om man uppfyller det ekonomiska. Såväl utbildning, rörlighet, tillgång till sociala sammanhang, kultur etc. etc. är dörrar som öppnas i och med en god ekonomi.

    Är inte med dig här.


    Jag menar att orsakssambandet är diffusare än så. Talet, kulturkoderna, status osv öppnar upp för en bättre utbildning/tillgång till sociala sammanhang/rörlighet/etc och DÄRMED också till en god ekonomi och till bättre chanser i samhället, bättre hälsa, bättre vård, rättvisare bedömning av myndigheter/rättsväsendet osv osv

    Enbart ekonomin hjälper inte - kolla nu bara hälsan hos de två större mer klassiska arbetargrupperna i Sverige: metall och byggnads. Dessa tjänar bra med pengar, men hör definitivt till grupperna med hälsoproblem. Typiska grupper för att inte kunna få rätt om de överklagar ett myndighetsbeslut. Typiska grupper som inte får rätt vård för att de inte är så elokventa som någon med högre utbildning kanske skulle vara. Det är verkligen inte alla dörrar som öppnas bara med pengar!

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?