Vilken socialgrupp hör en till?
Jag tror bara att diversitet i umgänget försvårar klassificering. Precis som all diversitet i beteende osv också försvårar.
..och jag kan bara hålla med om att det inte är "klasstjafs" att utforska det här. Det är inte för att kunna dela in människor i fack som det är intressant (för det är rätt tydligt härinne att det är näst intill omöjligt) - men för att det faktiskt förklarar kulturskillnader mellan större grupper i landet.
Och om man som person är medveten om att det i olika grupper förekommer olika oskrivna regler, samtalsämnen, seder osv så är det lättare att själv välja roll och lära sig nya seder osv.
Dessa skillnader finns i allra högsta grad och det blir lätt bisarrt att kastas ifrån norrländsk arbetarmiljö in i sydsvensk adelsmiljö, till akademisk medelklass osv. Bisarrt - men kul och intressant också!
*fundersam*
Ja, det har du nog rätt i. En hel del nyrika är nog arbetarklass i det kulturella kapitalet, men överklass när det kommer till ekonomi. Och då borde rimligtvis vissa också landa i medelklassen, men med ett arbetar-kulturkapital.
Börjar fundera lite på mina farföräldrar:
Farmor: fattig adel som lyckades gifta sig rikt och rädda sig själv ur fattigdomen.
Farfar: arbetarpojke som jobbade sig upp från springpojke till VD och ägare i stor firma.
De var så tydlig överklass, men jag tror att farfar ibland dundrade runt som en nyrik kan göra och att farmor fick stå för "förfiningen". Men, det är lustigt, för jag VET ju att farfars bakgrund var en arbetarbakgrund, men jag ser honom ändå som överklassdirektör - när det gäller överklassen tror jag att det faktiskt är en hel del i vanor och attityder som ligger nära arbetarklassen, medan medelklassen är lite ängslig av sig..