• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 11:40:56 följande:
    Inte ens min man, som är civilingenjör och en spjutspetskompetens inom sitt område, skulle få för sig att göra/säga något sådant. Han står, sin fina examen (han var dessutom väldigt duktig och fick högsta betyg i de flesta kurser, en väldigt skarp kille, helt enkelt) med båda fötterna på jorden och menar att det mesta lär man sig trots allt på jobbet, men att högskolan är en god grund att stå på. Denna grund kan man också ha skaffat sig på annat håll. Sedan gäller ju förstås rätt person på rätt plats så självklart kan inte någon som jobbat med hamburgervändning i 20 år bli raketforskare, till exempel.
    Jag håller fullständigt med dig.

Möjligen med undantaget att den som flippat hamburgare möjligen är högintelligent och kan ta till sig nog kunskap att bli raketforskare på nolltid, även om det är osannolikt att personen då skulle ägna sig åt hamburgervändning (vilket förvisso kräver mera is i magen än man kan tänka sig, innan man försökt under en helgrusch)
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 11:51:32 följande:
    Du missförstod mig. Det var inte så jag mendade med "bland annat". Jag mendade att detta är endast EN av den sakerna som man lär sig på en högskleutbildning!
    Jag har ingenting alls emot högskoleutbildning. Men det är likväl möjligt att lära sig andra saker på annan plats, om tid och intresse finns.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-13 11:53:33 följande:
    Hur kan du veta att dessa kunskaper som du har förvärvat kommer från tillförlitlga källor och fakta?
    Det finns andra ställen än högskolan man kan lära sig källkritik ifrån.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:54:52 följande:
    I skolan regi. Du kan inte komma och säga att du har läst till tandläkare hemma och vill praktisera.
    Visst man man få den teori jag har men inte att jobba med det utan en examen.

Precis som jag inte skulle få bli hovslagare bara för att jag har läst en bok om det hemma och sedan vill ha praktik. 
    Nej, men nu talar jag inte heller om att få ett arbete, utan om att ha kompetensen.
    Jag vet inte vilka utbildningar som ligger inom KY/KH idag, men tandläkare är sannolikt ett sådant yrke som skulle kunna ligga där inom. Är så fallet, så får du naturligtvis praktiken där igenom. Du skulle också ha kunnat få den genom att praktisera utomlands.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:00:39 följande:
    Ja visst finns det det och man kan läsa sig allt man vill lära sig. Jag säger inte emot dig där.
    Men att ha det som yrke( och nu talar jag inte om alla yrken) och hur det lärs in är viktigt i många brancher.

Jag vet folk som är logistiker och till o med chefer utan utbildning. Och det är jättebra. Jag är imponerad av dem som inte går skolor och slår sig fram ändå. Men det går ej i alla brancher. 

Jag håller med dig om att det är jätteviktigt att kunna bevisa sin kunskap på något sätt för nästan all rekrytering, men det tycker jag inte har riktigt till klassfrågan att göra. Inte mer än att ett "fint" jobb ger fint rennomé förstås.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:08:30 följande:
    De utbildningar de kan validera och tenta så är det bra. Men det gäller fortafrande inte alla så varför säga att det går att få ALL kompetens via böcker och läsa hemma.
    Är det någon som sagt det då?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:10:04 följande:
    Tandläkare..nej man måste ha legitimation för det, däremot kanske tandtekniker. Prakiserar du utomlands villde ändå att man ska visa papper på att man har gått igenom de grundläggande för att få praktik.
    Du missar min poäng:
    Om du studerat utomlands har du per definition inte studerat på högskola heller, även om de har motsvarande system. Det kan också vara så att vissa delar av världen har andra utbildningsformer, vad vet jag?
    Eller så är tandläkare (tillsammans med kirurg och några till) de unika exempel på utbildning som man idag inte kan få på annat håll än inom högskolevärlden.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:18:01 följande:
    Vad är ett fint jobb?Tungan ute
    Säg det? Städa och flippa hamburgare hör i alla fall inte dit.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:22:15 följande:

”All kunskap man kan tillskanska sig på universitetet kan man dock tillskanska sig på annat håll.”

Det är inte detsamma som
    "De utbildningar de kan validera och tenta så är det bra. Men det gäller fortafrande inte alla så varför säga att det går att få ALL kompetens via böcker och läsa hemma."
  • trettioplus
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 12:25:18 följande:
    Ja, jag!  Även om det bara i teorin är så, så hävdar jag att det finns mer än en väg till ALL kompetens. Tror jag.
    Ja, det hävdar jag med, men just "läsa hemma", var det jag reagerade på. Läsa hemma, dessutom.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?