Inlägg från: Anonym (fyrtioblankt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fyrtioblankt)

Vilken socialgrupp hör en till?

trettioplus skrev 2011-05-09 16:15:09 följande:
    Ingen som törs sniffa runt busken gällande diversiteten på umgänge etc.?
    Njae - vad har du för tankar om det då?

Jag tror bara att diversitet i umgänget försvårar klassificering. Precis som all diversitet i beteende osv också försvårar.
  • Anonym (fyrtioblankt)

..och jag kan bara hålla med om att det inte är "klasstjafs" att utforska det här. Det är inte för att kunna dela in människor i fack som det är intressant (för det är rätt tydligt härinne att det är näst intill omöjligt) - men för att det faktiskt förklarar kulturskillnader mellan större grupper i landet.

Och om man som person är medveten om att det i olika grupper förekommer olika oskrivna regler, samtalsämnen, seder osv så är det lättare att själv välja roll och lära sig nya seder osv.

Dessa skillnader finns i allra högsta grad och det blir lätt bisarrt att kastas ifrån norrländsk arbetarmiljö in i sydsvensk adelsmiljö, till akademisk medelklass osv. Bisarrt - men kul och intressant också!

• Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 09:55:27 följande:
    ok. om du är medelklass vad är då jag. jag finner våra liv ganska olika och jag har alltid ansett mig som medelklass

- akademikerföräldrar/familj/vänner
    - akademiker (magisterexamen)

- jobb
    - bra lön
    - villa i storstad
    - stuga och båt
    - gillar kultur å litteratur

- har aldrig åkt på charter
    - hatar vrålåk
    - inget adelsgods att ta över
    - köper Po.P per automatik  och tycker att begagnat är bra, men har aldrig handlat på Kappahl,
    Medelklassen är en mycket BRED grupp.
    Och om jag istället skulle sortera in dig i övre medelklass, precis som jag tycker om mig själv, så skriver jag inte under på att "aldrig ha åkt på charter", "inte ha något gods att ta över", "aldrig köpa på Kappahl utan köpa Po.P per automatik"..
    Betyder det att du inte skulle kunna höra till övre medelklassen? Eller jag?
  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-10 09:51:33 följande:
    Jag skulle inte se det som att jag gjorde en klassresa om jag pluggade ett antal år på universitetet. Umgänget, intressena, boendet etc. skulle ändå vara detsamma.
    Det gäller kanske för dig, just nu. Men själv gick jag ju ifrån lägenhet i norrländska bruksorten där killarna avrådde varandra för att ens snacka med mig ("nä, låt bli'na. Hon är ju smart ju - fyraårig teknisk, du vet..")

Och så flyttar jag till Lund och läser vidare och nu är jag civilingenjör, gift med annan civilingenjör - har bott utomlands och har ett nybyggt hus på landet i Skåne och från tiden i Norrland har jag min bästa vän kvar, men inte någon annan.
    För mig var det en sorts klassresa, även om det var något som "egentligen" skulle ha varit så hela tiden, så man skulle kunna säga att jag reste tillbaka i klasserna..
  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-10 10:25:58 följande:
    Fast nu har jag ju aldrig bott i någon bruksort i Norrland... Ingen i mitt umgäne eller min uppväxt skulle ha sagt "nä, låt bli'na. Hon är ju smart ju - fyraårig teknisk, du vet.."
    Nej, så menade jag inte heller. Jag försökte bara visa att universitetsstudier faktiskt KAN betyda en omfattande geografisk och sociogeografisk flytt.
    Jag hävdar t o m att det är rätt vanligt att man förlorar mycket av sitt tidigare umgänge och får ett nytt umgänge istället. Därmed inte sagt att det behöver vara så i alla fall.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Indianica skrev 2011-05-10 11:12:01 följande:
    Fast återigen, det finns massor med undersökningar som visar att på många småorter är ungdomsarbetslösheten skriande hög, därför att unga tjejer hellre väljer att stanna på en ort (och gärna föda barn unga) där de har sitt sociala nätverk, än arr flytta ioch söka jobb eller studera. Det är inget hittepå.
    Näe, det är väl snarare så att tjejerna flyttar ifrån småorterna till storstäderna för att plugga och jobba, något annat har jag aldrig sett presenterat i statistik och media.
    Kvar blir en massa killar som konkurrerar om jobben som blir kvar efter industrierna lägger ned, en efter en. Det här är ju en process i hela omvandlingen från industrisamhälle till tjänstesamhälle.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    tahira skrev 2011-05-10 10:35:02 följande:
    Jag skulle säga medelklass.

Samma som mig trots att vi har helt olika lisvsituationer och bakgrunder.

Mina morföräldrar var diplomater i Östafrika, mormor kom från en fin finsk släkt med vapensköld och allt. Mamma gick på internatskola i Sverige och fick en mycket priviligerad uppväxt. Dock gjorde hon uppror, ville inte ha "socialt ansvar" och valde ett enkelt strandliv i Kenya efter studenten.

Min pappas historia är liknande, han och mamma gifte sig, tog ströjobb och levde ett "enkelt liv" trots att mina farföräldrar var mycket framstående i Kenya. Sedan skilde de sig och jag hamnade i Sverige.

Jag växte upp i en liten lägenhet med en ensamstående mamma utan universitetsexamen. Själv gick jag på friskolor under grundskolan och gymnasiet och fick fantastiska betyg

Sedan träffade jag min man. Han tog examen och disputerade några är senare och jag läser på universitet på distans, men är annars "hemmafru".

Min man är i finansbranschen och tjänar otroligt bra. Vår son går i en av Londons dyraste privatskolor och vi bor mitt i centrala London. Dock i hyresrätt, eftersom vi inte vill vara bundna. Vi reser mycket och jag har valt att vara hemma utan inkomst för att jag vill spendera tid med mitt barn.

Det kan väl inte vara annat än medelklass, egentligen? Eller definierar min uppväxt mig till den grad att jag är "arbetarklass"?
    Svårt att säga. Du är antagligen något av en kameleont, men hör nog troligen hemma i övre medelklass.

Sedan kan man ju fundera på vad alla privatskolor gör med er sociala status...hur ser umgänget ut? Hur umgås ni med varandra? Vilka umgängesregler gäller? Med släktens bakgrund och detta med skolorna skulle ni kunna tippa över i överklass pga det lite elitistiska Flört. Men arbetarklass?? Tycker du det själv?
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-10 11:06:23 följande:
    Jo, det där om "tror han att han är något", det har jag faktiskt aldrig stött på. Så inskränkta människor har jag klarat mig ifrån. Det känns även det som 60-talsfasoner...
    ..men det har jag.

Att jobba som högutbildad tjej ute i fält med arbetare gör att man får sådana kommentarer innan man ens kommit dit. Det ställer väldigt höga krav på att faktiskt kunna "översätta" det man gör och den utbildning man har. 
    Det gäller att få folk i fält att begripa att jag inte bara kommer från stan för att vifta med min examen och vara märkvärdig och bestämma.

Det går ofta rätt bra (och jag är övertygad om att det gör det för att jag har en bakgrund i under-/abetar-/medel-/överklass och fixar att röra mig mellan de olika grupperna), men de som inte fixar det får väldigt misstänksamma blickar och kommentarer om att han/hon tror sig vara så märkvärdiga..
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym skrev 2011-05-10 11:44:10 följande:
    Din makes inkomst ja. Du är icke akademiskt utbildad och saknar helt egen inkomst. Man kan inte leva på andras fördelar...
    ...alltså, kan man inte?
    Hur ser du på överklassen då?
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Indianica skrev 2011-05-10 12:44:20 följande:
    Det är ju lite knepigt att placera sig i en klass när man har med sig olika delar ifrpn olika klasser, som många har.

och jag tycker nog att även om man helt saknar kulturellt kapital (t e utbildning) kan man inte vara "arbetarklass" om man  har en hel del pengar att röra sig med, som man tjänar varje månad. Jag talar inte om att leva på arv eller dylikt, men är man välavlönad, har man i regel gjort någon form av karriär, med eller utan utbildning och är är man väl åtminstone medelklass.

*fundersam*
    Ja, det har du nog rätt i. En hel del nyrika är nog arbetarklass i det kulturella kapitalet, men överklass när det kommer till ekonomi. Och då borde rimligtvis vissa också landa i medelklassen, men med ett arbetar-kulturkapital.

Börjar fundera lite på mina farföräldrar:
    Farmor: fattig adel som lyckades gifta sig rikt och rädda sig själv ur fattigdomen.
    Farfar: arbetarpojke som jobbade sig upp från springpojke till VD och ägare i stor firma.

De var så tydlig överklass, men jag tror att farfar ibland dundrade runt som en nyrik kan göra och att farmor fick stå för "förfiningen". Men, det är lustigt, för jag VET ju att farfars bakgrund var en arbetarbakgrund, men jag ser honom ändå som överklassdirektör - när det gäller överklassen tror jag att det faktiskt är en hel del i vanor och attityder som ligger nära arbetarklassen, medan medelklassen är lite ängslig av sig..

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?