Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:19:04 följande:
Men, det är ju just det.
"Din" branch... Vad kan du om de andra brancherna, då?
Även i "min" branch måste jag kunna tänka brett och komma med nya strategier. Men det finns så mycket i världen utanför min branch.
I min branch har jag ingen användning för mina kunskaper i och intresse för lingvistik, filosofi, teologi, litteratur, sociologi, filmvetenskap, språk etc etc. Och jag har bara en mycket begränsad användning för mina kunskaper i samhällsvetenskap, juridik, ekonomi och teknik. Jag har till och med bara mycket begränsad användning av mina kunskaper i just anläggningsteknik, elteknik och entreprenadjuridik, som ju är små, små delar av "teknik" och "juridik".
Och utanför mina egna kunskaper och intressen finns ju fortfarande en hel ocean av saker som jag inte kan så speciellt mycket om (nanoteknologi, astronomi, militärhistoria, tolvtonsmusik, orkideodling, att spela piano etc etc etc)
Det jag vill säga är att det faktiskt inte finns någon utbildning eller bransch som täcker allt. Inte ens allt som kan tänkas falla under "bildning".
Jag vet att civilingenjörer måste kunna väldigt mycket och sedan beror det vilken sorts ingejör man är.
De andra du tar upp är för eget intresse som jag skrev till ts.
Det har inget med självaste högskolan att göra. Den delen kan vara hur bred som helst,
Även i många andra yrken måste man ha kompetens utöver.
Men man kan tex inte läsa in en utbildning i nanoteknologi hemma och sedan räkna det som jämvärdigt med en högskoleutbildning.
Jag är molekylärbiolog ( immunologi) måste kunna en hel del med men jag jämför det inte med mitt intresse av filosofi, psykologi bland annat.
Självklart kan ingen kunna allt, inte ens i sin egen branch. Det uppkommer nytt hela tiden.